شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان
دوشنبه 25 فروردين 1404 - 17:40:51
|
|
پیام خراسان - تین نیوز | طبق گفته مشاور عالی استاندار خراسان رضوی، باید شرکت فرودگاه های راه و شهرسازی مکان نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند. به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، سال هاست که پروژه «شهر فرودگاهی» در مشهد مطرح شده است، یعنی از اوایل دهه 90، اما با فراز و فرود های مختلف در این زمینه، سال 98 دوباره این موضوع بر سر زبان ها افتاد. هر بار پیگیری رسانه ها درخصوص آخرین وضعیت این طرح از مسئولان، به انجام مراحلی، چون جانمایی و راه اندازی ایستگاه هواشناسی در مکان موردنظر ختم شد. «ساخت شهر فرودگاهی، قطار سریع السیر مشهد- تهران و آزادراه حرم تا حرم» سه پروژه ای است که حتی در جلسه قرارگاه خدمات سفر سال 1402 نیز بر آن تأکید شد که این موضوعات جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوده است؛ باوجوداین، اکنون ششمین سال از طرح مجدد این پروژه گذشته و اکنون گام بعدی پروژه شهر فرودگاهی مشهد در گرو تصمیم مسئولان ملی است. «طبق آخرین پیگیری ها، اکنون این موضوع در اختیار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی وزارت راه و شهرسازی است. قرار بود این شرکت براساس نتایج نهایی بازسنجی که انجام شده بود، تدقیق نقطه نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند، اما به نظر می رسد که تغییر و تحولات دولت و شرکت فرودگاه ها در این زمینه قدری تأخیر ایجاد کرده است.» این را مشاور عالی استاندار و مسئول پیگیری پروژه های کلان و طرح های ویژه خراسان به شهرآرا اعلام کرد. جواد خدایی افزود: استاندار خراسان رضوی دستور ویژه داده است که در فروردین یا اردیبهشت ماه جاری پیگیری جدی از شرکت فرودگاه ها صورت بگیرد تا مرحله نهایی انجام شود و آن زمان می توان درخصوص این پروژه اطلاعات دقیق تری مطرح کرد. او در خصوص اینکه آیا ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد؟ اظهار کرد: اشکالی که در یکی دو دهه گذشته وجود داشته، این بوده است که فرودگاه مشهد را توسعه ندهیم، زیرا می خواهیم یک فرودگاه جدید بسازیم و این امر موجب شده بود که محدودیت هایی ایجاد شود. به همین دلیل در زمان وزیر اسبق راه و شهرسازی، رستم قاسمی، جلسه ای در استان برگزار و تصمیم بر آن شد که نباید مانع توسعه یا برآورده شدن نیاز های فعلی فرودگاه مشهد شویم. خدایی بیان کرد: با فرض اینکه فرودگاه جدید هم بخواهد ساخته شود، زمان زیادی لازم است بنابراین نباید طرح توسعه فرودگاه فعلی به تأخیر بیفتد به ویژه اینکه بخشی از این طرح های توسعه ای، هم جنبه های ایمنی و فنی و هم خدمات رفاهی و مسافرپذیری دارد. پس از آن نیز اتفاقات مهمی از جمله فاز دوم ترمینال مسافری یا پل های هوایی که مسافران را به طور مستقیم داخل هواپیما منتقل می کند، انجام شد. مشاور عالی استاندار با اشاره به اینکه ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد، ادامه داد: باید فرودگاه جدید ساخته شود، پس از آن و در آینده تصمیم گیری شود که با توسعه های فعلی چه مواجهه ای داشته باشیم تا بهره برداری به روزتری از آنها شود. وی اضافه کرد: اکنون نمی توانیم بگوییم که فرودگاه فعلی پاسخگوی نیاز های ماست، واقعا باید آینده را دید، زیرا تقاضا نیز زیاد است؛ ضمن اینکه فرودگاه فعلی آن قدر درگیر توسعه مشهد شده که خودش در مواردی مانع شده است. امیدواریم وزارت راه و شهرسازی که اکنون به ثبات مدیریتی رسیده در بحث شهر فرودگاهی نیز تعیین تکلیف کند. خدایی با اشاره به اینکه براساس مطالعات قرار است محوریت پرواز های مشهد در شهر فرودگاهی اتفاق بیفتد. گفت: مأموریت اصلی این پروژه همین است. اکنون از فرودگاه فعلی صرفا استفاده مسافری می شود، در حالی که یکی از اهداف مهم فرودگاه جاده ای حمل بار یا استفاده از ظرفیت حمل و نقل هوایی در حوزه ترانزیت است.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/849133/شهر-فرودگاهی-مشهد-در-انتظار-تصمیم-مسئولان
|