پیام خراسان - به گزارش خبرنگار مهر، زهرا کاظم پور همسرش مرحوم عماد افروغ امروز دوشنبه 25 فروردین در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت وی گفت: ایشان زمان انقلاب از انگلیس که در آنجا درس میخواند به ایران آمد و در جریان انقلاب حضور داشت. از طریق لبنان برای آموزش نظامی به سوریه رفت. همیشه میگفت کمی نان و زیتون غذای ما بود و آموزشهای سختی دیدیم.
انقلاب به پیروزی رسید و دیگر نیازی به عملیات مسلحانه نبود بنابراین ایشان به انگلستان برگشت اما به خاطر شرایط جهان و ایران به علوم انسانی و جامعه شناسی تغییر رشته داد. افروغ دستگاه اندیشهای قوی و با مبنای مستحکم داشت
وی تصریح کرد: به خاطر فعالیتهای انقلابی و ظلم ستیزانه از انگلستان به ایران دیپورت شد. به منطقه محروم چابهار رفت و شبانه روز کار فرهنگی کرد. برای ادامه تحصیل به قم رفت، منطق را خودش خواند و مدام در حال مطالعه بود به طوری که 24 ساعت برای ایشان کم بود. کارشناسی ارشدش را شیراز گرفت. همان روز آزمون تشنج سختی کرد و با آن حالت قبول شد. سال 67 پایان نامه تمرکز زدایی را کار کرد. فضا و نابرابری اجتماعی رساله دکترای ایشان بود. 2 سال تمام برای این پایان نامه وقت گذاشت و محبوس در اتاقی بود که صدها کتاب داشت و آنها را مطالعه میکرد. کتابی در اروپا تازه چاپ و توزیع شده بود دوستی پیشنهاد داده بود این کتاب خیلی خوب است، افروغ ناباورانه کتاب را به او نشان داده و گفته بود من از این کتاب در رساله دکترایم استفاده کردم.
کاظم پور با اشاره به فضای اندیشهای عماد افروغ تصریح کرد: ایشان دستگاه فکری منسجم و مستحکم و با مبنای قوی داشت. اگر از اینکه در اندیشههای ایشان تعلل میشود ناراحتم به خاطر این است که نیروی ملی مذهبی بومی بوده است.
وی درباره روحیه اخلاق مداری و مردم داری همسرش گفت: ما اگر در اسنپ هم بودیم با راننده گرم میگرفت و صحبت میکرد و به حدی امید آفرینی میکرد که عجیب بود. بیشتر ساعات روز را قلم میزد و مطالعه داشت، همیشه میگفت وقت تنگ است. 40 اثر از ایشان به جای مانده که مصاحبههای قبل و حین و بعد نمایندگی است و در کتاب مقال و منقال به همت خودش گردآوری شده است.
کوثری استاد ارتباطات دانشگاه تهران نیز در بخشی از این مراسم گفت: افروغ شریعتی را دوست داشت و از او الهامگرفته بود و اگر شریعتی زنده بود به افروغ میگفت ابوذر زمانه. انقلابی گری با رادیکالیسم فرق دارد و افروغ یک انقلابی بود، ترکیبی از شریعتی و امام خمینی، همین مسئله او را به دنبال جامعه شناسی کشاند.
انقلاب اسلامی به افرادی چون افروغ نیاز دارد
وی بیان داشت: شکافی بین نظر و عمل در کشور وجود دارد و بیشتر از هر جا در مسئولین میبینیم، مسئولین در سطوح مختلف حرف درمانی میکنند و متأسفانه از زندگی مردم دور هستند. خلاصه نظر ایشان این بود اگر میخواهیم جامعه شناسی داشته باشیم باید نظر و عمل را بهم مرتبط کنیم و ساختار زندگی اجتماعی با افکار منسجم شود. یکی از دغدغههای ایشان این بود که این شکاف بین نظر و عمل در حال گسترده شدن است.
این استاد ارتباطات تصریح کرد: اگر نتوانیم به مردم احترام بگذاریم و حرمت قائل شویم، به بازی گرفتن جمع و جامعه بخشودنی نیست. در نظام اجتماعی احترام به مردم میخواهیم.
وی بیان داشت: اینکه میگفت انقلاب اسلامی شناخته نشد یعنی انقلاب اسلامی با چیزی شروع کرد که الان نیست. اینها موضوعاتی بود که افروغ به خاطر آن در جوش و خروش بود.
کوثری در پایان گفت: انقلاب اسلامی اگر با افرادی چون افروغ پیروز شد با افرادی چون افروغ هم باید جلو برود. انقلاب اسلامی افراد فکور و جسور مثل افروغ را لازم دارد که جلو بروند و به آرمانهای خود برسند.
کد خبر 6435213

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/849355/شریعتی-اگر-زنده-بود-به-افروغ-لقب-ابوذر-زمانه-میداد