رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان:
از همه دنیا میآموزیم، اما دانشمان را در مسیر اهداف بزرگ انسانی قرار میدهیم
چهارشنبه 27 فروردين 1404 - 22:50:16
|
|
پیام خراسان - الهام یاوری گفت: مدل تربیتی سمپاد نقطه شروعی دارد مبنی بر تامین و آموزش افراد اثرگذار برای رفع نیازهای کشور و جهان و تحقق این امر وابسته به استفاده صحیح از پیشینه، فرهنگ و چشم انداز سمپاد است
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ الهام یاوری، رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان، نظام تربیتی سمپاد را با دیدگاهینو بیان کرد در اجلاس مدیران مدارس استعدادهای درخشان 18استان کشور در محل سالن همایش های شهید سلیمانی اردوگاه ثامن الائمه گفت: مدل تربیتی سمپاد نقطه شروعی دارد مبنی بر تامین و آموزش افراد اثرگذار برای رفع نیازهای کشور و جهان و تحقق این امر وابسته به استفاده صحیح از پیشینه، فرهنگ و چشم انداز سمپاد است. یاوری با تاکید بر بحث "اثرگذاری" اذعان داشت: در گذشته، جامعه و افراد درمورد آینده ارزشمند دانشآموزان سمپاد تصویری از یک دانشمند داشتند، دانشمندی که حلال مسائل مختلف علمی در عرصه جهانی است. این موضوع یک هدف ارزشمند است اما قطعا تنها هدف نیست. رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان با بیان اینکه باید به نیازهای مختلف کشور توجه کرد در رابطه با امر اثرگذاری گفت: 14 مؤلفه اثرگذاری دیده شده برای تنظیم فعالیتهای سمپاد؛ مشارکت موثر در حل مسائل کشور در سطوح پژوهش و اختراع، مشارکت موثر در امور مسئلهشناسی و حضور فعال در فرایند آینده نگاری در دستگاهها، نوآوری نظری و احیای کرسیهای نظریه پردازی در حوزههای علمی، فرهنگی، هنری، ادبی و مدیریتی، فرهنگسازی و تبیین هویت اسلامی_ایرانی، گفتمانسازی و فراگیر کردن مطالبات ملی، نظامسازی و اصلاح سبک زندگی، جریانسازی و بسیج نیروهای مردمی برای حل مسائل کشور (فعالیتهای مدنی،کارآفرینی اجتماعی، مهندسی فرهنگی، امور خیریه، دفاع مقدس) الهام یاوری ضمن بیان توضیحات مربوطه به هر بخش خاطر نشان کرد: دانش آموزان شیفته انسانهای داناتر، توانمندتر و موفق هستند و مدیران مدارس در این زمینه اثرگذاری عمیقی بر آنها دارند. وی با بیان اهمیت ارتباطات سازنده و ایجاد شبکهای از افراد اثرگذار از مدیران مدارس خواست تا زمینهساز ایجاد روابط و آشنایی دانش آموزان با این دسته از افراد باشند. یاوری همچنین حین معرفی شایستگیها و دسته بندی آنها که شامل "دانش، مهارت و نگرش شخصیتی" است، به بیان 25 اولویت برتر از شایستگیها برای تقویت این مولفهها با پرهیز از تمامیتخواهی مخرب و با هدف تقویت و اجرای 4 الی 5 مورد از این موارد در طول 6 سال هر دوره تربیتی پرداخت و گفت: نتایج عملیاتی شایستگی ها، شامل مواردی همچون، حل مسائل میدانی کشور، مدیریت تحولات منطقه، ایفای نقش به عنوان حلقه میانی، کشف ارتباط میان لایههای فرهنگی و اجتماعی است. الهام یاوری با برجسته سازی نقش حوزههای علوم انسانی، از مدیران خواست برای ایجاد فهم عمومی دانشآموزان در این رشته، ضمن ایجاد بستر و تشویق به تفکر در این امر، افراد مختلف و تاثیرگذار موضوعات علوم انسانی را دعوت به برگزاری جلسات گفت و گو کنند. رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان با اشاره به دو نقص کارسوقها خاطرنشان کرد: کارسوقها در ذات خود خوب هستند اما دو نقص اساسی دارند. نکته اول اینکه کارسوقها در لایههای دانشی و روشی متمرکز هستند اما در لایههای شخصیتی متحولکننده نیستند. و نکته دوم با اشاره به جنبههای اخلاقی در امر تواضع و احترام و تعاون است که باید رعایت شود. و پیامرسانان این موارد مدیران مدارس هستند. یاوری در بحث برگزاری کارسوقها از مدیران خواست تلاش کنند از آنها ابزاری بسازند برای تربیت دانشآموزان. در نهایت، داشتن انصاف، تک بعدی نبودن، ایجاد جریانهای مثبت، قدرت تحلیل و نقد مسائل، تجربه شکست به عنوان پلههایی برای موفقیت و نگاه کردن به مسائل از زاویهدید دیگران مواردی بودند که یاوری به آنها اشاره داشت.وی افزون بر این، در امر منش شخصیتی نیز از مدیران خواست تا الگویی برای دانشآموزان باشند و در بحث همدلی و مشارکت با دانشآموزان و معلمان موثر واقع شوند.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/851650/از-همه-دنیا-میآموزیم،-اما-دانشمان-را-در-مسیر-اهداف-بزرگ-انسانی-قرار-میدهیم
|