پیام خراسان

آخرين مطالب

فعالیت 40 اپلیکیشن حمل‌ بار در کشور/ چند درصد از وسایل نقلیه حمل بار فرسوده‌اند؟ اجتماعي

فعالیت 40 اپلیکیشن حمل‌ بار در کشور/ چند درصد از وسایل نقلیه حمل بار فرسوده‌اند؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور با اشاره به 40 اپلیکیشن فعال در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری در کشور، تعداد وسایل نقلیه فرسوده حمل بار را اعلام کرد و گفت: وضعیت موتورسیکلت‌ها در سطح شهرها فاجعه بار بوده و 92 درصد از این موتورها فرسوده و 99 درصد آنها نیز معاینه فنی ندارند.
با اشاره به سابقه شکل‌گیری اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، اظهار کرد: فرایند شکل‌گیری اتحادیه با ابلاغ اساسنامه توسط ریاست وقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اسفندماه سال 1399 آغاز و در سال 1400 با تشکیل مجمع عمومی اتحادیه و حضور کلیه اعضاء، هیأت‌ مدیره آن مشخص شدند؛ اما با توجه به اینکه از سال 1400 تا سال گذشته این اتحادیه متولی مستقل نداشت، در آبان‌ماه 1402 مجمع عمومی اتحادیه مجددا تشکیل جلسه داده و پس از تعیین مجدد هیأت‌ مدیره و مدیرعامل و متعاقب آن انجام مقدمات و زیرساختهای قانونی، در اسفند ماه سال گذشته این اتحادیه رسماً به صورت عملیاتی کار خود را بر اساس وظایف و مأموریت‌های تعیین شده آغاز کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با بیان اینکه برای این اتحادیه 16 هدف و مأموریت مشخص شده، از جمله مأموریت‌ها و اهداف تعیین شده برای این اتحادیه به نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل بار درون‌شهری، انجام عملیات مبتنی بر آی‌تی و ایجاد سامانه‌های هوشمند، تلاش در راستای تأمین قطعات یدکی خودروها و ملزومات آنها، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی، بازنگری و به روزرسانی مقررات حوزه حمل و نقل بار، استفاده از افراد متخصص و استفاده از شیوه‌های نوین و فناوری‌های روز و... اشاره کرد.
چه شرکت‌هایی در حوزه حمل و نقل بار کشور فعالیت می‌کنند؟
مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور با تأکید بر اینکه در حوزه بار درون‌شهری فعالان حقیقی (راننده‌های شخصی) فعالیت دارند و در سطح شهر به طور مستمر فعالیت می‌کنند، یادآور شد: پیک‌های موتوری، شرکت‌های پخش کالا ، شرکت‌های حمل‌ونقل بار در حوزه ساختمانی و عمرانی، شرکت‌های حمل‌ونقل حیوانات، ارائه‌ دهندگان خدمات حمل بار به کسبه، بازاریان، قالیشویی‌ها، لوازم خانگی، مبلمان و غیره، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حمل اثاثیه منازل و شرکت‌های توزیع مواد غذایی عمده فعالین حوزه حمل‌ونقل بار هستند.
فعالیت40 اپلیکیشن در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری
سیف‌السادات همچنین به اپلیکیشن‌های فعال در حوزه بار در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه 40 اپلیکیشن در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری فعال بوده و وظیفه اتحادیه به عنوان تنظیم گری و تسهیل‌گری این اپلیکیشن‌ها در راستای دولت الکترونیک است، ادامه داد: در این حوزه پاسخگویی به مطالبات مردم و پیگیری آن در برابر خدمات ناقص ارائه شده از سوی اپلیکیشن‌های حوزه بار در کشور و نظارت بر این مجموعه‌ها در دستور کار اتحادیه بار درون‌شهری قرار گرفته است.
گسترش جابه‌جایی بارهای خرد توسط موتورسیکلت‌ها
وی تصریح کرد: غیر از حمل‌ونقل بار خودرویی، حمل‌ونقل بار توسط موتورسیکلت‌ها نیز در سطح شهرها صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر گسترش یافته و در کلان شهرها عمده جابه‌جایی بارهای خرد توسط موتورسیکلت‌ها به طور گسترده صورت می‌گیرد.
شماره گذاری بیش از سه میلیون و 850 هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور توسط پلیس
فرسودگی 45 درصد وانت‌بارها، 30 درصد کامیونتها و 49 درصد کامیون و کشنده‌های فعال کشور
سیف السادات با اشاره به اینکه تا پایان سال 1402 بیش از سه میلیون و 850 هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور از سوی نیروی انتظامی شماره گذاری شده‌ بود، در مورد وضعیت موجود کیفیت خودروها گفت: بیش از دو میلیون و 650 هزار وانت‌بار در کشور در حال فعالیت هستند که عمر 45 درصد این وانت‌بارها بیش از 15 سال و فرسوده اند. همچنین بیش از 507 هزار کامیونت در سطح کشور فعالیت دارند که 30 درصد این کامیونت‌ها نیز فرسوده‌اند.
به گفته مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، در سطح کشور 690 هزار کامیون و کشنده نیز در حوزه حمل بار درون و برون شهری فعالند که 49 درصد آنها فرسوده هستند. 
92 درصد از موتورسیکلت‌های شناسایی شده در کشور فرسوده‌ و 99 درصد فاقد معاینه فنی هستند
وی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌ها نیز این وسیله نقلیه تبدیل به یک فاجعه در سطح شهرها شده‌ است، گفت: از 12 میلیون و 950 هزار موتورسیکلت شناسایی شده در کشور تا اواخر 1402، 92 درصد از این موتورها فرسوده بوده و تنها هشت درصد از موتورسیکلت‌های تردد کننده در سطح شهرها از سن فرسودگی پایین‌تر هستند. ضمن اینکه بیش از 99 درصد از این موتورسیکلت‌ها نیز فاقد معاینه فنی هستند، این در حالیست که موتورسیکلت‌ها بین چهار تا شش برابر یک خودرو در سطح شهرها آلایندگی تولید کرده و وضعیت تلفات درون‌شهری بعد از عابرین پیاده، مربوط به موتورسیکلت‌ها در معابر درون‌شهری است که باید گفت وضعیت ایمنی سرنشین‌های موتور سیکلت بسیار فاجعه‌ بار است.
فعالیت 2 میلیون موتورسیکلت حمل‌ونقل بار درون‌شهری
سیف‌السادات در ادامه با اعلام اینکه بسیاری از این موتورسیکلت‌ها بعضاً وجود خارجی ندارند و فیزیک موتورسیکلت‌ها هم موجود نیست، تأکید کرد: حدود 2 میلیون موتورسیکلت در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری در قالب اپلیکیشن‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
راه‌اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری و حومه در کشور
ثبت تنها 632 هزار خودرو از سه میلیون و 850 هزار وسیله نقلیه حمل‌ونقل بار در این سامانه
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری و حومه در کشور توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، یادآور شد: از حدود سه میلیون و 850 هزار وسیله نقلیه حمل‌ونقل بار در کشور، اطلاعات 632 هزار خودرو در این سامانه ثبت شده بودند که اطلاعات حدود 20 درصد وسایل نقلیه حمل و نقل بار را شامل شده و متأسفانه رقم بسیار پایینی بوده است و با وجود اینکه این سامانه در دهه 90 فعالیت خود را جهت ساماندهی حمل و نقل درون‌شهری آغاز کرده؛ اما تعداد خودروهایی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده بودند، بسیار اندک هستند.
به گفته وی، خودروهایی که در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری فعالیت می‌کنند موظفند برای فعالیت خود از شهرداری‌های محل فعالیتشان مجوز فعالیت و اشتغال دریافت کرده و پس از اینکه در سامانه مشخصات این خودروها ثبت شد نسبت به اخذ بارنامه شهری اقدام کنند.
وی در ادامه به لزوم ثبت اطلاعات موتورسیکلت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بار در این سامانه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌ها ثبت اطلاعات آنها نزدیک به صفر است، بر بازنگری در قوانین مربوط به موتورسیکلت‌ها تأکید کرد و افزود: از 632 هزار خودرویی که اطلاعاتشان در این سامانه به ثبت رسیده است در شهرهای بالای 200 هزار نفر بیش از 75 هزار دستگاه خودرو باری دیزلی و 70 هزار خودرو باری بنزینی هستند.
33 شهر کشور در زمینه صدور بارنامه شهری فعالند
مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور همچنین به تبصره 2 ماده 6 قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مصوبه نهم مرداد 1401 اشاره کرد و گفت: طبق این تبصره اشخاص حقیقی و حقوقی متصدی بار حمل‌ونقل درون‌شهری موظفند نسبت به ثبت بارنامه اقدام کرده و برای آیین‌نامه مبلغ 20 هزار ریال قانون‌گذار مشخص کرده است که صددرصد این مبلغ به حساب شهرداری‌های محل فعالیت این رانندگان واریز می‌شود تا این مبلغ صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری کشور شود.
به گفته وی، از 1300 شهر کشور 33 شهر در حال حاضر در زمینه صدور بارنامه شهری اقدام می‌کنند که اکثر کلان شهرها و مراکز استان‌ها را شامل می‌باشند گرچه به لحاظ جمعیتی بخش قابل توجهی از جمعیت را تحت پوشش قرار داده؛ اما از لحاظ تقسیمات کشوری عدد ناچیزی است.
وی افزود: گسترش این سامانه در کشور از اهداف اتحادیه است؛ چراکه منابع درآمدی خوب و پایداری را برای شهرهای کوچک ایجاد کرده و در نظر داریم تا با فراهم کردن زیرساخت‌های آن برای شهرهای کوچک این بند قانونی را احیا و امکان وصول این درآمد پایدار برای شهرداری‌های سایر شهرها نیز فراهم شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/696078/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگشت 40 هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی به بیت‌المال

خارج شدن 115 تن گوشت غیربهداشتی از چرخه مصرف

بازپرس ویژه‌ برای حادثه انفجار معدن طبس مشخص شد/ نتیجه به زودی اطلاع رسانی می شود

روند اجرای طرح ترانشه حاجی آباد مطلوب است

2 کشته و 6 مجروح بر اثر تصادف در محور نهبندان-زابل

سانحه رانندگی در جاده نهبندان - زابل 2 کشته و 6 مجروح داشت

فیلم/ برگزاری عصر شعر «راز نصرالله» در یزد

پیگیری مشکلات خوابگاه های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی

فرمانده سپاه خراسان‌شمالی: امنیت جامعه مرهون تلاش‌های نیروی انتظامی است

مجروحان لبنانی انفجار پیجرها به زیارت امام رضا رفتند (عکس)

«راز نصرالله» محفلی برای وصف شهید بزرگ حزب الله

خبر مهم از پرداختی ویژه دولت به مددجویان

محکومیت در و پنجره ساز متقلب در همدان

برگزاری یادواره 4 سردار و 114 شهید دهستان بینالود

خسارت سیل به یکی از ترمینال‌های ضبط پسته در بخش انابد شهرستان بردسکن + فیلم

40 هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی به بیت‌المال برگشت

انجام رایگان واکسیناسیون دام سبک در خراسان رضوی

علت قیمت‌گذاری متفاوت در میادین میوه و تره‌بار چیست؟

تلاش آتش نشانان برای مهار حریق خودرو داخل مغازه صافکاری در مشهد (15 مهر 1403)

برای اولین بار، دختران و پسران تکواندو ایران قهرمان جهان شدند/پیام تبریک وزارت خارجه و وزیر ورزش

کیفیت بخشی و تقویت شهروندسپاری در شهرداری مشهد انجام می‌شود

پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (16 مهر 1403)

فیلم/واکنش یک مادر به تلاش یک زن برای سرقت گوشواره‌های دخترش در مشهد

برگزاری «جشن روز ملی روستا» در مشهد

نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و ارژانتین در فینال جام جهانی فوتسال| برزیل آقای جهان است

خروج 115 تن گوشت غیربهداشتی از چرخه مصرف در خراسان رضوی

انقلاب یحیی در فولاد، میوه‌ای که زود به بار نشست

بار ترافیکی بسیار سنگین در مسیر میدان سپاد به سمت میدان ابوطالب در مشهد (15مهر 1403)

گازگرفتگی در طرقبه و درگز باعث مسمومیت شدید سه نفر شد(15 مهر 1403)

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی: نهضت مقاومت با تفکر برگرفته از اعتقادات اسلامی همواره ادامه دارد

چهار مفقودی در جنگل‌های کبودوال گلستان پیدا شدند

نصراللهی: هفتمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد برگزار می‌شود

کشف هفت کیلوگرم زعفران تقلبی در مشهد

خلاصه فوتسال برزیل و آرژانتین/ تاج فوتسال برای ششمین بار به «سلسائو» رسید + ویدئو

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جایزه ملی ادبیات حماسی در مشهد برگزار شد (یکشنبه 15 مهر 1403)

ادای احترام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به میراث تاریخی و شهدای نیشابور

تیم ملی فوتسال افغانستان، سربلند در جام جهانی ازبکستان

جام جهانی فوتسال|‌ برزیل برای ششمین بار قهرمان جهان شد

زنده زنده سوختن دو نفر در آتش سوزی خودرو در کمربند سبز مشهد

برگزیدگان چهارمین جایزه ملی «داستان حماسی» در مشهد معرفی شدند

پروازها از ساعت 21 امشب تا 6 صبح فردا لغو می‌شود

از تلاطم تا شکوفایی | معرفی کتاب عبور از سختی های زندگی

برای داشتم کودکان امام رضایی

250 شهر بدون کتابخانه در کشور داریم

کتاب «روزنامه دریایی» منتشر شد

کتاب «آگاهانه زیستن با ارزش‌ها» در شیراز رونمایی شد

پروازها در آسمان ایران تا فردا صبح لغو شد

تکذیب مسدودی تونل‌ های توحید و رسالت تهران

تردد در 2 تونل پایتخت، امشب ممنوع است

نتایج بررسی‌ حادثه معدن طبس به‌زودی اطلاع‌‌رسانی می‌شود