پیام خراسان

آخرين مطالب

آیا کتاب‌های درسی ابتدایی به سرمایه‌های فرهنگی توجه کافی دارند؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - در دنیای امروز، آموزش‌وپرورش نقش مهمی در تربیت کودکان و انتقال فرهنگ‌های جامعه ایفا می‌کند. محققان در یک پژوهش به بررسی این موضوع پرداخته اند که تا چه حد کتب درسی دوره ابتدایی در ایران به مفاهیم و سرمایه‌های فرهنگی توجه داشته‌اند.
با توجه به تحولات سریع تکنولوژی و ارتباطات، نیازهای جامعه به سرعت در حال تغییر است و این تحولات تأثیرات بسیاری بر جنبه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران داشته‌اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
گسترش شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به اطلاعات جهانی، باعث تغییرات عمده‌ای در فرهنگ جوانان شده و سرمایه فرهنگی کشور را با چالش‌هایی روبرو کرده است. آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادها وظیفه دارد تا با بهره‌گیری از ابزارهای خود، از جمله کتاب‌های درسی، به انتقال و حفظ سرمایه‌های فرهنگی کمک کند. از این رو، بررسی محتوای کتب درسی و میزان توجه به فرهنگ جامعه در آن‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد.
سرمایه فرهنگی مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت‌ها و ارزش‌هایی است که فرد در طول زندگی خود از آن‌ها بهره‌مند می‌شود. این سرمایه نه تنها به موفقیت‌های آموزشی و اجتماعی افراد کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در تعیین جایگاه آن‌ها در جامعه دارد. کتاب‌های درسی به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال فرهنگ به دانش‌آموزان، باید حاوی عناصر مهمی از این سرمایه‌ها باشند. توجه به این مسئله می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی و فرهنگی دانش‌آموزان داشته باشد و به بهبود جامعه‌پذیری آن‌ها کمک کند.
در این رابطه، کتایون حمیدی‌زاده، محقق گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران با همکاری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تحقیقی را به منظور بررسی میزان توجه به سرمایه‌های فرهنگی در کتب درسی ابتدایی انجام داده است. این پژوهش بر آن بوده تا با تحلیل محتوای برخی از کتاب‌های درسی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، میزان انعکاس مفاهیم مرتبط با سرمایه‌های فرهنگی را ارزیابی کند.
در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است و در آن، از میان کتاب های درسی مختلف، کتاب‌های فارسی، مطالعات اجتماعی و هدیه‌های آسمانی به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته اند. این تحلیل بر اساس نظریه ای که سرمایه‌های فرهنگی را به سه دسته عینیت‌یافته، نهادینه‌شده و تجسم‌یافته تقسیم می‌کند، انجام شده است.
نتایج این پژوهش نشان داد که از میان سه مؤلفه سرمایه فرهنگی، سرمایه فرهنگی عینیت‌یافته، بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است. این سرمایه شامل نمادها و اشیایی است که به صورت ملموس در محیط زندگی دانش‌آموزان وجود دارد. در مقابل، کمترین میزان توجه به مؤلفه نهادینه‌شده بوده است. این مؤلفه به مدارک، عناوین و ارزش‌های رسمی و حقوقی اشاره دارد.
نتیجه‌گیری این پژوهش حاکی از آن است که مؤلفان کتاب‌های درسی دوره ابتدایی توانسته‌اند تا حدودی از ظرفیت‌های موجود برای انعکاس مفاهیم مرتبط با سرمایه‌های فرهنگی بهره ببرند. به طور مشخص، حدود 34 درصد از محتوای کتاب‌های درسی این دوره به سرمایه‌های فرهنگی اختصاص یافته است. این میزان، هرچند قابل توجه است، اما نشان از کاستی‌هایی نیز دارد که نیازمند بررسی و توجه بیشتر است.
یکی از یافته‌های مهم این تحقیق، کمبود توجه به مؤلفه نهادینه‌شده است که به مدارک تحصیلی و عناوین قانونی مرتبط است. این امر ممکن است به دلیل اهمیت کمتر این مؤلفه در دوران ابتدایی باشد، چرا که دانش‌آموزان این سن کمتر با مدارک رسمی و دستاوردهای قانونی سروکار دارند. اما از سوی دیگر، بیشترین میزان توجه به سرمایه فرهنگی تجسم‌یافته و عینیت‌یافته بوده است. سرمایه تجسم‌یافته به تربیت شخصیتی دانش‌آموزان از طریق القای ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی اشاره دارد.
این یافته‌ها نشان می‌دهند که کتاب‌های درسی توانسته‌اند تا حدی نقش خود را در انتقال فرهنگ ایفا کنند، اما همچنان جای بهبود وجود دارد. به‌ویژه در زمینه مهارت‌های زبانی و فرهنگی، نیاز به تقویت بیشتری احساس می‌شود. به‌عنوان مثال، کتاب‌های درسی فارسی به‌خوبی به تقویت زبان مادری دانش‌آموزان پرداخته‌اند، اما توجه کافی به مهارت‌های گفتاری و نوشتاری زبان‌های خارجی صورت نگرفته است. همچنین به مؤلفه‌هایی چون موسیقی و هنر نیز کمتر توجه شده است، در حالی که این عناصر می‌توانند پیوند عمیق‌تری بین نسل‌های مختلف جامعه ایجاد کنند.
قابل ذکر است این یافته ها در فصلنامه «پژوهش در نظام‌های آموزشی» وابسته به انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران منتشر شده اند. یافته‌های این تحقیق می‌توانند راهگشای بررسی‌های بیشتر در زمینه بهبود محتوای کتب درسی و ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزشی ایران باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/738189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعد از نصرالله

عملیات طالبان در مخفیگاه داعش

اجرای 216 طرح راهبران شغلی محرومان در خراسان‌ جنوبی

هواشناسی ایران1403/7/9

تاسی به مدیریت جهادی راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود

کسب مقام قهرمانی نماینده خراسان در مسابقات هندبال مناطق کشور

رشد 28 درصدی فروش فولاد خراسان در 6 ماهه نخست 1403/ روند «فخاس» تغییر می‌کند؟

میزان بارش ها در تهران به طرز نگران کننده ای افزایش یافت

نیکوکار خراسانی سه روستای مرزی در «صالح‌آباد» را آبرسانی کرد

الزام پیمانکاران معادن بردسکن به اخذ گواهی تأیید صلاحیت ایمنی

افزایش 12 درجه‌ای دمای هوا در خراسان‌رضوی

8 مدرسه تخصصی برای دانش‌آموزان دارای اختلال شنوایی در خراسان رضوی

توقیف 461 خودروی حادثه‌ساز در جاده‌های خراسان رضوی

بامداد پرحادثه بلوار وکیل‌آباد مشهد؛ 3 سانحه رانندگی شدید طی 25 دقیقه!

ترافیک در 2 میدان و معابر منتهی به حرم رضوی پرحجم است

تعقیب‌وگریز کف خیابان‌های مشهد برای مبارزه با محموله عظیم ناامنی!

توزیع 634 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

فرآوری بیش از 8 هزار تن پسته در ترمینال‌های ضبط پسته خراسان جنوبی

سرانجام آمریکا و دیگر حامیان اسرائیل ذلت و خواری است

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

اظهارات تازه‌ علی دایی درباره حادثه معدن طبس

رتبه پنجم خراسان جنوبی در تولید محصول پسته

مقصر فاجعه‌ «معدن طبس» چه کسی‌ است؟

شمار فوتی‌های معدن طبس به چند نفر رسید؟

چه کسی بخاطر فاجعه «معدن طبس» باید بازخواست شود؟

مقصرِ فاجعه‌ی «معدن طبس» چه کسی است؟

فرآوری بیش از 8 هزار تن پسته در واحد‌های ضبط پسته خراسان جنوبی

هوا گرمتر می شود

دیدار تلخ پرویز پرستویی و رسول خادم با خانواده‌های داغدیده معدن طبس

محکومیت میلیاردی قاچاقچی سوخت در قائن

پیشرفت 85 درصدی طرح توسعه کارخانه فرآوری سنگ آهن در حاجی آباد

مصدومان حادثه معدن طبس در چه وضعیتی به سر می‌برند؟+جزییات

بیانیه ایمیدرو درخصوص بروز حادثه معدن زغال‌ سنگ طبس

شناسایی هویت 19 فوتی معدن طبس

استاندار خراسان جنوبی: مسیر توسعه خراسان جنوبی ریل گذاری شده است

گردهمایی والدین شهدای شهرستان بیرجند

سهم خراسان‌جنوبی از 15٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات جوانی جمعیت پیگیری شود

ارزآوری 103 میلیون دلاری صادرات کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی

هوا خراسان جنوبی گرمتر می‌شود

ایمیدرو برای حادثه معدن طبس توضیح داد

توضیحات ایمیدرو در خصوص حادثه معدن طبس

حضور رسول خادم و پرویز پرستویی در میان خانواده های جانباختگان معدن طبس + فیلم

ستاره پرسپولیس برعکس رامین رضاییان بمب نقل و انتقالات نبود!

دریافت مدرک تخصصی حفظ درجه 2 به درجه یک بانوی فردوسی حافظ کل قرآن

راز وقاحت عجیب اسرائیل در ترور فرماندهان مقاومت چیست؟

75 درصد از عمره‌گزاران استان سمنان زن هستند/ اختصاص 4 کاروان

طرح «هر مرجع انتظامی یک قاضی» در کرمان اجرا می‌شود

(تصاویر) برداشت پسته از باغات خراسان شمالی

زلزله بجنورد را لرزاند

کشت پاییزه در 232 هزار هکتار از کشتزار‌های خراسان شمالی