پیام خراسان

آخرين مطالب

برای داشتم کودکان امام رضایی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مهدی سیم‌ریز، مدیر تولیدات انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی در یادداشتی به فعالیت‌های به نشر در حوزه تربیت دینی کودکان پرداخته‌است.
انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ناشران حوزه کودک و نوجوان کشور است و در سه دهه سابقه فعالیت خود، روند کاری را به‌گونه‌ای قرار داده که به‌صورت تدریجی فهم کودک و نوجوان را در مقایسه با فهم کتاب‌های بزرگسال هر ساله در روند افزایشی قرار دهد.
در طول سال‌های گذشته این رقم به‌قدری گسترش داشته که در حال حاضر حدود 65 تا 70درصد تولیدات انتشارات به‌نشر را کتاب‌های کودک و نوجوان به خود اختصاص داده است. این ضرورت به خاطر اهمیت کودک و نوجوان است و اهمیت جایگاه تربیت اسلامی در دستور کار آستان قدس رضوی و انتشارات این نهاد بوده است.
نبود فضای محتوایی مناسب در حوزه کتاب کودک ضرورت این کار را برای انتشارات آستان قدس بیش از گذشته ضروری کرده است. در سال‌های گذشته انتشارات آستان قدس رضوی تلاش کرده با ارتباط عمیق و مؤثر با نویسندگان برجسته حوزه ادبیات کودک و نوجوان، از بالاترین ظرفیت محتوایی کشور برای خلق آثار این حوزه استفاده کرده و در کنار آن برای کتاب‌سازی بهتر آثار کودک و نوجوان، از کتاب‌سازان و تصویرگران کودک و نوجوان بهره ببرد.
در حال حاضر جمع قابل توجهی از نویسندگان، شعرا و تصویرگران برجسته و برتر حوزه کودک و نوجوان کشور با انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی همکاری دارند که از میان می‌توان به اساتید بزرگی مانند مصطفی رحمان‌دوست، شکوه قاسم‌نیا، محمود پوروهاب، مجید ملامحمدی و جمع بزرگی از بهترین‌های حوزه کتاب کودک و نوجوان کشور اشاره کرد.
در حوزه تألیف، به صورت پیش‌فرض برنامه‌هایی را برای نویسندگان و شاعران در نظر گرفته‌ایم تا مجموعه کارهایی که توسط این بزرگواران تألیف می‌شود در چارچوب هدفمندسازی تولیدات با رویکرد تربیت اسلامی و ایرانی، بهتر شکل بگیرد و این برنامه‌ها مجموعه کاری به‌نشر را به صورت منسجم‌تر پیش روی مخاطب قرار دهد.
مجموعه داستان کودکانه با موضوع رضوی
از جمله این طرح‌ها در گذشته مجموعه کتاب «سلام بر گل نجمه» شامل 40کتاب داستانی برای مخاطب کودک و نوجوان با موضوع زندگی امام رضا(ع) است. این مجموعه کتاب با قلم بهترین نویسندگان و تصویر بهترین تصویرگران منتشر شده است. از ویژگی‌های مهم این مجموعه چهل‌جلدی حضور این حجم از هنرمندان، نویسندگان و هنرمندان است، به‌طوری که بیشتر نویسندگان و تصویرگران بزرگ کشور در این مجموعه با آستان قدس رضوی و انتشارات به‌نشر همکاری داشتند.
«سلام بر گل نجمه» شامل 40 کتاب داستانی درباره زندگی امام رضا(ع)، آموزه‌های رضوی، حرم‌شناسی، فلسفه و چیستی زیارت و آداب آن، مقداری از متن زیارت‌نامه با زبان ساده برای کودکان، مکان‌ها، آثار و بناهای داخل حرم مطهر رضوی به سبک و سیاق و ادبیات امروزی برای کودکان و نوجوانان است. کتاب‌های «به دنبال آب بروید»، «صبح روز هفتم»، «آرزوی مادربزرگ»، «قصه یک پیراهن»، «فردا عید است»، «میهمان عزیز»، «کسی که از او خجالت نمی‌کشیدم»، «مثل ماه و شکوفه‌ها»، «گنجشک به امام چه گفت»، «دست‌های مهربان»، «آرزوی مادربزرگ»، «با هم غذا می‌خوریم»، «مزد کارگرها»، «نقاشی قشنگ» و... برخی از عنوان‌های کتاب‌های طرح سلام بر گل نجمه است که به قلم جمعی از نویسندگان برتر حوزه ادبیات کودک و نوجوان از جمله ناصر نادری، کلر ژوبرت، سید محمد مهاجرانی، حامد جلالی، علی اصغر کاویانی، علی باباجانی، سید سعید هاشمی، مژگان شیخی، افسانه موسوی گرمارودی، محمود پوروهاب، سید سعید هاشمی، حسن احمدی و رقیه ندیری نوشته شده است.
اتقان منابع حدیثی، حکایت‌ها و روایت‌های به کار رفته در ‌داستان‌ها، فاخر و متقن بودن آثار از لحاظ شاخصه‌های ادبی، نو بودن سوژه‌ها و مطالب، صفحه‌آرایی جذاب و تصویرگری خوب، بهره‌گیری از قلم نویسندگان و شاعران توانای کشور، همکاری بیش از 30تصویرگر کتاب کودک و نگارش داستان‌ها به زبان امروزی برای مخاطب کودک از ویژگی‌های بارز این مجموعه است که به شناخت دقیق و کامل کودکان و حتی نوجوانان از امام رضا(ع) منجر می‌شود.
این مجموعه در نمایشگاه سال گذشته کتاب تهران هم به محضر رهبر معظم انقلاب معرفی شد و ایشان هم بازخورد خوبی نسبت به آن داشتند و حتی در مصاحبه‌ای که پس از بازدید از نمایشگاه داشتند به این دست آثار اشاره داشته و فرمودند کتاب‌هایی که معارف دینی را در قالب داستان به کودک و نوجوان ارائه دهد، کتاب‌های خوبی است که می‌تواند در دستور کار ناشران بوده و توسعه بیشتری نیز پیدا کند.
از معضلاتی که بازار کتاب با آن دست و پنجه نرم کرده و رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کرده‌اند، نبود توازن تألیف و ترجمه در حوزه کودک و نوجوان است. کتاب‌های ترجمه‌ای در حوزه کودک و نوجوان در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها با شکل و شمایل و مضامینی که دارند، به‌وفور موجود است و مخاطبان نیز اقبال بیشتری به آن‌ها دارند. این امر که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته، انتقاد درستی است، چرا که شاید یکی از مهم‌ترین دلایل چنین اتفاقی، کم‌کاری ناشران در تولید آثار تألیفی است.
در مقابل، ترجمه معکوس هم مطرح است که کمتر به آن پرداخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. امسال هر دو موضوع به صورت جدی در دستور کار به‌نشر، انتشارات آستان قدس رضوی قرار گرفته است و حجم آثار تألیفی را بالا برده‌ایم، به‌گونه‌ای که تاکنون 20درصد کتاب‌های چاپ اول را افزایش داده‌ایم و همین‌طور به ترجمه معکوس به‌طور جدی پرداخته شده است.
کتاب‌های داستانی در حوزه کودک و نوجوان که در طول سال‌های گذشته در به‌نشر منتشر شده را در یکی دو سال اخیر در دستور کار ترجمه و چاپ قرار داده‌ایم و اکنون به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو در دست ترجمه هستند.
سال گذشته نزدیک به 30 عنوان کتاب را ترجمه کرده و به بازار ارائه دادیم و امسال نیز در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب ترجمه 40عنوان کتاب را که بیشتر آن‌ها در حوزه کودک و نوجوان است در دست اقدام داریم.
در مجموعه به‌نشر آستان قدس رضوی در تلاش هستیم همکاری‌هایی اثربخش با ناشران خارج از کشور داشته باشیم تا بتوانیم بازار هدف در حوزه ترجمه کودک و نوجوان را به‌صورت کاربردی‌تر دنبال کنیم.
منبع: روزنامه قدس

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/742991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز عجیب فنلاندی‌ها برای کاهش درد کمر فقط با یک تغییر ساده

پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد به حالت عادی برگشت

آخرین وضعیت سالن شهید رئیسی توسط استاندار خراسان رضوی بررسی شد

جریمه حمل بار با صورت وضعیت یا بارنامه غیرمرتبط چقدر است؟

شهید جاویدالاثری که مادرش چهل سال سفره صبحانه را دیرتر جمع می‌کرد

نهضت مقاومت با تفکر برگرفته از اعتقادات اسلامی همواره ادامه خواهد داشت

گفتگوی صمیمی کوچک‌ترین خبرنگار پانای کشوری با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

ویدیویی جالب از آتیلا پسیانی و فردوس کاویانی در کنار یکدیگر+ فیلم

اهدا بسته معیشتی 1 میلیون تومانی مهر ماه به مددجویان | دریافت رایگان بسته معیشتی برای مددجویان امروز 14 مهر ماه

عصر شعر سراسری «راز نصرالله» در قم برگزار شد

شعرخوانی شعرای ‌چهارمحال و بختیاری در عصرشعر راز نصرالله

حکم یک قاضی برای ارج نهادن به یک فرهنگ در دورانِ ایرانِ باستان

حمله موشکی اسرائیل به استان حمص سوریه برای دومین بار

به ایران که انتقام فرماندهان مقاومت را ستاند، درود می‌فرستیم

برزیل برای ششمین بار قهرمان جهان شد

جام جهانی فوتسال/ برزیل برای ششمین بار قهرمان شد

تقویم نجومی امروز دوشنبه 16 مهر 1403 / تقویم همسران امروز

الحیه: به ایران برای انتقام خون رهبران مقاومت درود می‌فرستیم

قدمگاه امام حسن عسکری(ع) گلباران می شود

تصویری از 7 اکتبر که برای اولین بار منتشر می‌شود

ویدئو| سردار سلامی: کارتون گوریل انگوری را به سخنرانی نتانیاهو ترجیح می‌دهم

استراحت خانوادگی فیل‌ها؛ عکس جالبی که میلیون‌ها بار دیده شد

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جایزه ملی ادبیات حماسی در مشهد برگزار شد+ ویدئو (یکشنبه 15 مهر 1403)

ماجرای دو تشرف سیدحسن نصرالله به مشهد مقدس در سال‌های اخیر و درخواست ثبت حکم خادمی حضرت رضا علیه‌السلام

ماجرای دو تشرف سیدحسن نصرالله به مشهد مقدس + فیلم

جام جهانی فوتسال/ برزیل برای ششمین بار قهرمان جهان شد

واکنش جالب سردار سلامی به سخنرانی نتانیاهو+فیلم

پیدا شدن 4 مفقودی در جنگل‌های کبودوال گلستان

انتشار تصویری از 7 اکتبر که برای اولین بار

انتشار برای اولین بار/جزئیات جدید از عملیات موشکی وعده صادق 2 و حمله ایران به اسرائیل

ویدئو| ماجرای دو تشرف شهید سیدحسن نصرالله به مشهد مقدس

تربت‌حیدریه در اجرای سامانه‌های آبیاری نوین رتبه اول استان را دارد

ماجرای 2 تشرف سید حسن نصرالله به مشهد مقدس در سال‌های اخیر

حقوق کارگران در سال جاری 2 بار افزایش می یابد؟

شرایط فروش خودرو جدید KMC ایگل برای اولین بار

بازگشت مسی به بارسلونا؛ این‌بار به عنوان همراه!

برگزاری عصر شعر سراسری «راز نصرالله» در مشهد/ نهضت مقاومت ادامه دارد

جوکار: اسرائیل خطا کند این‌بار فقط مراکز نظامی را هدف نمی‌گیریم

ناچاریم با ترافیک بجنورد کنار بیاییم

پایان قصه سریال «طوبی» مشخص شد/ اعلام زمان پخش فصل جدید

راه‌های چاپ و نشر کتاب‌های ایرانی در پاکستان بررسی شد

سریال طوبی چند قسمت است| سریال طوبی از کدام داستان نوشته شده است

چقدر از درآمد ماهانه تهرانی ها صرف «اجاره بها» می شود؟

وزیر اقتصاد: سقف معافیت مالیاتی حقوق 24 میلیون تومان می‌شود

برگشت 40 هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی به بیت‌المال

خارج شدن 115 تن گوشت غیربهداشتی از چرخه مصرف

بازپرس ویژه‌ برای حادثه انفجار معدن طبس مشخص شد/ نتیجه به زودی اطلاع رسانی می شود

روند اجرای طرح ترانشه حاجی آباد مطلوب است

2 کشته و 6 مجروح بر اثر تصادف در محور نهبندان-زابل

سانحه رانندگی در جاده نهبندان - زابل 2 کشته و 6 مجروح داشت