پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی:خراسان رضوی با 14 واحد نمونه‌ برتر، رتبه اول کشور است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سیدمحمد سجادی عطار امروز (19 مهر ماه) در نشست خبری روز استاندارد، اظهار کرد: امسال سازمان ملی استاندارد، 101 سالگی خود را پشت سر می‌گذارد. این سازمان ملی در حوزه کیفیت بر کالاهای تولید داخل، صادراتی و وارداتی نظارت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در بند 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به حوزه استاندارد توجه ویژه‌ای شده است، ادامه داد: قطعاً تنوع موضوعات و تعدد مسئولیت‌ها با همکاری تمام ارگان‌های اجرایی، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و ذی‌نفعان مربوط بخصوص مردم امکان‌پذیر است، زیرا ما در سازمان استاندارد خود را نماینده مردم می‌دانیم.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی بیان کرد: گزارش فعالیت شش ماه نخست سال از اقدامات استاندارد در خراسان رضوی شامل موارد مختلفی می‌شود، از جمله آن‌ها می‌توان به صدور 136 پروانه استاندارد جدید برای واحدهای مختلف اشاره کرد، زیرا تولید کالاهای مشمول استاندارد اجباری، بدون دریافت استاندارد، غیرقانونی است و جرم‌انگاری محسوب می‌شود.
سجادی عطار ادامه داد: برای ارتقای کیفیت، بازرسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها در واحدهای تولیدی، بازار و محل عرضه به‌صورت مستمر در استان انجام می‌شود. در شش ماه نخست سال، 5572 مورد نمونه‌برداری‌ از کالاهای تولیدی در انواع صنایع، همچنین 6700 بازرسی از واحدهای تولید و عرضه انجام شد که به شبکه آزمایشگاهی ارسال شده است و اگر عدم انطباقی دیده شود، ثبت سامانه و در کمیسیون ماده 40 پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در کنار کیفیت، کمیت کالاها باید دقیق باشد، گفت: باید مقدار کالاهایی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد از دقت کافی برخوردار باشد.
رئیس اداره کل استاندارد خراسان رضوی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون برای 174 مورد واحد سی‌ان‌جی و نازل ارزیابی انجام شد، بیان کرد: باید نازل‌های سوخت مورد استفاده در جایگاه‌های بنزین، دقت کافی را داشته باشد تا کمبودی در مقادیر رخ ندهد. 1613 مورد نازل سوخت از ابتدای سال کنترل و دقت‌سنجی شده است.
سجادی عطار افزود: باسکول‌های مورد استفاده در توزین‌های مختلف نیز باید از دقت بالایی برخوردار باشند که از ابتدای سال حداقل 490 مورد باسکول کنترل شده و از طرفی ترازوهای مختلفی که در صنوف مختلف به کار می‌رود، با وزن‌ها و روش‌هایی بررسی و تایید استاندارد می‌شوند که توزین 12 هزار و 314 مورد ترازو کنترل و تایید شده است.
وی گفت: برای کنترل کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی، نماینده‌های سازمان استاندارد در گمرکات مستقر شده‌اند و نمونه‌برداری‌ها در کالاهای اساسی وارداتی مانند گندم به‌صورت مستمر انجام و سپس مجوزهای ورود صادر می‌شود. همچنین اظهارنامه‌های کنترل‌شده در موضوع واردات 522 مورد و در بخش صادرات 1363 مورد بررسی و کنترل شد.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی اظهار کرد: فرآورده‌های نفتی صادراتی از دیگر مسائل مورد بررسی سازمان استاندارد هستند، به‌طور مثال امکان قاچاق سوخت یارانه‌ای به نام کالاهای دیگر مانند هیدروکربن‌ها وجود دارد که از ابتدای سال 596 پرونده نفتی و فرآورده نفتی صادراتی کنترل شده است.
سجادی عطار افزود: ایمنی کافی تجهیزات تفریحی و شهربازی‌ها از دیگر موارد مورد بررسی سازمان استاندارد است. باید تجهیزات تفریحی مجوز بهره‌برداری از سازمان استاندارد را اخذ کنند تا مجاز به فروش و استفاده از آن‌ها باشد که به‌صورت مستمر هر سه ماه بازدید ادواری برای تایید اعتبار از آن‌ها انجام می‌شود. از ابتدای سال، 1335 مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی انجام شده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال، 1045 گواهی‌نامه برای تاییدیه آسانسورها صادر شد که پس از اخذ استاندارد اولیه، سالانه باید این استاندارد تایید و تمدید شود. در کارگروه‌های آسانسور، به‌طور ویژه روی شرکت‌های عرضه‌کننده متمرکز شده‌ایم و سختگیری‌های زیادی از همان ابتدای کار در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی بیان کرد: نشان‌های مختلفی در سازمان استاندارد تعریف می‌شود که پس از نشان اصلی استاندارد، نشان حلال جزو نشان‌های مهمی است که در 57 کشور اسلامی معتبر و در صادرات بسیار کمک‌کننده است.
سجادی عطار افزود: ناترازی انرژی از مشکلات مهم کشور است. از این رو، بهینه‌سازی انرژی در واحدهای تولیدی از دیگر اقدامات سازمان استاندارد است و بازرسی‌هایی از 250 واحد انرژی‌بر از ابتدای سال انجام شده است.
رتبه‌بندی نانوایی‌ها برای افزایش کیفیت نان تولیدی و ترویج استفاده از آرد کامل
وی ادامه داد: به اقلام پر کاربرد و پر مصرف توجه ویژه‌ای شده است. رتبه‌بندی نانوایی‌ها یکی از اقدامات موثر برای افزایش کیفیت نان تولیدی و ترویج استفاده از آرد کامل است. استاندارد آرد و نان برای بهبود وضعیت نان از دیگر اقدامات اداره استاندارد است.
نشان استاندارد برتر برای کالاهای بسیار با کیفیت
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از اقدامات دیگر، درجه‌بندی کیفیت برای کالاهایی است که کیفیت بالاتری دارند و نیازمند به معرفی هستند. نشان استاندارد برتر، نشانی جدید برای کالاهای با کیفیت بالاتر از حد استاندارد است و این نشان با الگو و شیوه‌نامه‌ای متفاوت در حال پیگیری است.
سجادی عطار بیان کرد: نشان‌ دانش، یکی دیگر از نشان‌های سازمان استاندارد برای محصولات شرکت‌‎های دانش‌بنیان است. نانو نماد برای کالاهای نانو، نشان‌هایی برای عیار فلزات گرانبها و نشان ارگانیک برای محصولات کشاورزی، نشان انرژی برای حد مجاز آلاینده‌ها، نشان ایمنی و نشان‌هایی در حوزه صادراتی وجود دارد.
وی ادامه داد: طرح سفیران استاندارد که مشترک بین سازمان‌های استاندارد و آموزش و پرورش است که طبق این تفاهم‌نامه، آموزش و ترویج استاندارد از دانش‌آموزان انجام خواهد شد و تاکنون 1400 سفیر استاندارد دانش‌آموز ثبت نام شدند.
پیگیری تخلفات استاندارد واحدهای متخلف در کمیسیون ماده 42
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی اظهار کرد: واحدهایی که نشان استاندارد دریافت می‌کنند، در ادامه باید به تعهدات خود پایبند باشند و اگر طی بازدیدها، تخلفی دیده شود، در کمیسیون ماده 42 به آن پرداخته می‌شود. اقدامات مختلفی از تذکر، اخطار تا تعطیلی خط تولید و جمع‌آوری محصول از بازار انجام خواهد شد. از ابتدای سال، 133 پرونده در این کمیسیون ثبت شده است.
سجادی عطار بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات اداره استاندارد، ارتقای جایگاه مدیران کنترل کیفیت است. یکی از الزامات اساسی در واحدهای تولیدی، حضور یکی از افراد ماهر در آن مجموعه به‌عنوان مدیر کنترل کیفی است.
وی ادامه داد: از 30 واحد نمونه استاندارد کشوری در روزهای آینده تقدیر خواهد شد که از این میان، پنج واحد نمونه از استان خراسان رضوی است، همچنین از 70 واحد نمونه استانی نیز تقدیر خواهد شد که 9 واحد استانی مربوط به خراسان رضوی هستند.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: استان خراسان رضوی با 14 واحد برتر در تعداد واحدهای نمونه، رتبه اول را در میان استان‌های کشور کسب کرده است. استان‌های اصفهان و آذربایجان شرقی با 10 واحد، رتبه دوم و استان تهران با 9 واحد نمونه در مقام سوم قرار دارند.
ایجاد دفاتر استاندارد در دانشگاه‌ها در راستای استفاده از ظرفیت علمی
وی بیان کرد: افتتاح دفاتر استانداردسازی در دانشگاه‌های استان از دیگر اقدامات مهم در راستای استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی نخبگان استانی برای تدوین استانداردها بود. سازمان استاندارد با هدف توسعه و تدوین بهتر استانداردها این دفاتر را ایجاد کرده است.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: برای هم‌افزایی و کاهش موازی‌کاری‌ها با سایر دستگاه‌های نظارتی اقدامات مختلفی انجام شد. در موضوع کیفیت با بسیاری از ارگان‌ها وظایف مشترکی داریم، از طرف دیگر دستگاه‌ها نیز نظارت‌های درون سازمانی دارند، به همین دلیل در تلاش بودیم وظایف در راستای تقویت یکدیگر باشد و تلاقی و تضادی پیدا نشود.
طرحی سه‌جانبه برای نظارت بیشتر در بازار مصرف
سجادی عطار بیان کرد: اقدامی سه‌جانبه از سوی سازمان استاندارد، خانه صمت و اتاق اصناف برای نظارت بیشتر کالاهای موجود در بازار انجام شد و برای عرضه کالای با کیفیت باید از فروش اجناس بی‌کیفیت جلوگیری شود. بیش از 290 هزار واحد صنفی در استان داریم که بازار بسیار گسترده‌ای است و نیازمند بازرسی‌های دقیق‌تری است.
وی افزود: در روزهای آینده، افتتاح 27 آزمایشگاه تایید صلاحیت‌شده را پیش‌ رو داریم. از دیگر اقدامات، طرح سنجش نرخ کیفیت است و میزان رضایت مردم از کیفیت کالاها نظرسنجی خواهد شد. از مهر ماه در پنج گروه کالاهای غذایی، شیمیایی، تجهیزات منزل، قطعات ماشین و سایر موارد که دربردارنده 80 قلم کالای پرمصرف است، 1605 پرسشنامه در استان ‌طراحی شد تا از مردم نظرسنجی شود.
مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: در شورای عالی استاندارد که وظیفه تعیین کالاهای مشمول استانداردهای اجباری را برعهده دارد، استانداردهای اجباری جدیدی تصویب و وارد مرحله اجرایی خواهد شد، از جمله استاندارد برچسب انرژی برای ساختمان‌های اداری، اجباری شدن استاندارد در حوزه خدمات شامل خانه سالمندان، مراکز پیش‌دبستانی، هتل‌ها و 30 مورد آفت‌کش‌ها و سموم را شامل می‌شود.
وی بیان کرد: طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت) با شرکت نفت برای بخارات بنزین در جایگاه‌های نفت را در دستور کار قرار داده‌ایم.
منبع: خبرگزاری ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/745880/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نامه‌ی جمعی از جوانان اصلاح‌طلب خطاب به استاندار جدید خراسان رضوی

معرفی کتاب شهرکرد در گذر زمان اثر هنرمند چهارمحال و بختیاری+ فیلم

چگونه یک نقاشی ساده راز «شخصیت» شما را فاش می‌کند؟!

راز سرمربی جدید استقلال فاش شد! ستاره فرانسوی به تهران می‌آید

راز به دست آوردن دل همسر بعد از دعوا

تست جدیدی که «احتمال مرگ» در یک سال آینده را اندازه‌گیری می‌کند

نخست‌وزیر گرجستان: وضعیت اوکراین فاجعه‌بار است

بررسی آخرین وضعیت پروژه ادامه بلوار دلاوران/ بازدید سرزده شهردار پایتخت از میدان میوه و تره‌بار توحید

تفاوت 52 درصدی قیمت محصولات در بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری نسبت به سطح شهر طبق گزارش بانک مرکزی

لقب سردار قاآنی در آمریکا و اسرائیل و ناتو

رئیس‌جمهور عازم ترکمنستان شد – به گزارش میهن تجارت

تبادل تجربه برترین‌های کنکور کاشمر در دبیرستان فاطمیه

از جدیدترین برنده نوبل ادبیات چه می دانید؟

کتابی که آتش کشتار 300 ساله جادوگران را روشن کرد؟

برنده نوبل گریه مترجمش را درآورد!

فیلم/دیدار پرویز پرستویی و رسول خادم با خانواده‌های مصیبت‌دیده معدن طبس

حوادث ترافیکی در خراسان رضوی 14 مصدوم داشت

لقب سردار قاآنی در آمریکا و اسرائیل /فرمانده نیروی قدس سپاه چند ساله است؟

پزشکیان وارد عشق‌آباد شد – به گزارش میهن تجارت

تصادف خونین 2 پراید در سبزوار / جاده را خون گرفت

عکسی از علم‌الهدی که در بیمارستان منتشر شد

استقبال از پزشکیان در عشق‌ آباد با زبان فارسی + ببینید

رصد لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات سالوک اسفراین

ویژه برنامه‌های حرم رضوی برای میلاد امام حسن عسکری(ع)

احیای 157 واحد صنعتی راکد در خراسان شمالی طی دولت سیزدهم

تلف شدن پلنگ نر جوان د رمنطقه حفاظت شده/ ماجرا چیست؟

فاش شدن راز باند گوشی‌قاپ‌ها

نتایج مسابقات انتخابی تیم‌ ملی جوانان کوراش اعلام شد

تلف شدن پلنگ نر جوان در منطقه حفاظت شده/ ماجرا چیست؟

این 3 راز که زوجین خوشحال را از دیگران متمایز می‌کند! آیا شما هم رعایت می‌کنید؟

لاشه یک قلاده پلنگ در اسفراین کشف شد | علت مرگ هنوز مشخص نیست+عکس

فیلم استقبال عجیب از پزشکیان در عشق‌آباد با نان

قیمت روز میوه و تره‌بار پنجشنبه 19 مهر 1403

اضافه شدن 30 بازار جدید میوه و تره‌بار در تهران

کارکنان فراجا پرچمداران برقراری امنیت هستند

خط شهادت جریان‌ساز است

حادثه معدن طبس؛ ناگفته‌هایی تکان‌دهنده

قتل یا خودکشی؟ راز وحشتناک مرگ دختر 20 ساله در غرب تهران

گشت‌وگذار پلنگ ایرانی در سالوک خراسان شمالی (فیلم)

راز وحشتناک مرگ دختر 20 در غرب تهران

تلف شدن گربه وحشی کمیاب جهان در ایران

لیگ یک/ شب ویژه نفت MIS، اولین گل، اولین برد

معرفی برگزیدگان جشنواره آوا‌ها و نوا‌های بومی چهارمحال و بختیاری

افزایش طول عمر با 6 راز جادویی طب سنتی: آیا شما هم از آن‌ها خبر دارید؟

آغاز بررسی‌ها برای کشف علت مرگ پلنگ نر در اسفراین

کاهش وزن و خواب بهتر؛ راز رژیم «مدل خروس‌خوان» چیست؟

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه سالوک اسفراین

آغاز بررسی‌ها برای کشف علت مرگ پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده اسفراین

«پلتفرم شناسایی نفوذ سایبری» برای اولین بار در ایران طراحی شد

جزئیات برنامه کاری رییس جمهور در عشق‌آباد