پیام خراسان

آخرين مطالب

افت شدید رشد جمعیت در خراسان شمالی/ همه به خط شوند اجتماعي

افت شدید رشد جمعیت در خراسان شمالی/ همه به خط شوند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - پس از یکی دو سال تلاش در همه حوزه‌ها برای افزایش جمعیت و افزایش نرخ رشد جمعیت در استان٬ امسال دوباره تعداد ولادت‌ها در استان کاهشی شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد استان خراسان شمالی حدود 11 درصد از جمعیت کل کشور را دارد و این در حالی است که سهم وسعت استان خراسان شمالی از وسعت کل کشور 1.
517 درصد است. بنابراین سهم وسعت استان از سهم جمعیت آن در کشور بیشتر و در نتیجه تراکم جمعیت در آن با حدود 31 نفر از تراکم میانگین کشور با 46 نفر کمتر است.
بر اساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان شمالی رشد نرخ رشد جمعیت در دوره سال 1390 تا 1395 معادل 11 صدم درصد کاهش داشته است و از کل جمعیت استان در حال حاضر 6 درصد در نقاط شهری و 377533 نفر یعنی 4 درصد در روستاها ساکن هستند.
در خصوص ساختار سنی بر اساس سرشماری‌های مرکز آمار ایران حدود 67 درصد از مردم خراسان شمالی در سن 15 تا 64 سال هستند و این نشان دهنده جوانی جمعیت در استان خراسان شمالی است. اما از سوی دیگر نرخ موالی در استان خراسان شمالی به ویژه در دهه 90 کاهشی بوده است.
پیشنهاد استاندار زنجان برای حمایت از جوانی جمعیت نرخ جمعیت بالای 65 سال استان که تا سال 1398 حدود 7 درصد جمعیت را شامل می‌شده و در سال‌های پس از آن افزایشی شده نشان دهنده رشد جمعیت سالمند در خراسان شمالی است.
در سال 1402 نرخ رشد جمعیت استان خراسان شمالی حدود 7.7 درصد کاهش داشته و این در حالی است که رشد جمعیت در سال 1400 نسبت به دوره قبل یک درصد کاهش داشته است. این آمار زنگ خطر جدی کاهش جمعیت استان خراسان شمالی و به ویژه کاهش جمعیت جوان را به عنوان نیروی مولد و کار در استان به صدا درآورده و لزوم توجه به ساسیت های جمعیتی را بیش از پیش نمایان می‌کند.
کمک به درمان زوج‌های نابارور
سید احمد هاشمی رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به ه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در بجنورد و فعالیت‌های این مرکز اظهار داشت: از آذر ماه 1398 مرکز درمان ناباروری سطح 2 در بیمارستان بنت الهدی بجنورد شروع به کار کرد و تا سال 1401 در سطح انجام IUI فعالیت می‌کرد.
وی افزود: از بهمن ماه 1401 مرکز درمان ناباروری سطح 3 بیمارستان بن الهدی راه‌اندازی و تمامی خدمات درمان ناباروری اعم از IVF، IUI و میکرو اینجکشن در این مرکز به زوجین ارائه می‌شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری سطح 2 شیروان نیز در دست راه‌اندازی است گفت: قرارداد با متخصص طب سنتی و ایرانی منعقد شده و تمامی زوجین نابارور نیازمند اصلاح سبک زندگی به دکتر طب سنتی ایرانی در کلینیک بیمارستان امام رضا (ع) در تمامی روزهای کاری ارجاع می شوند.
وی با تاکید بر اینکه ماده 42 قانون جوانی جمعیت نقطه طلایی حمایت از جوانی جمعیت است خاطرنشان کرد: طی 6 ماه ابتدای سال جاری 19 زوج جهت ویزیت طب سنتی از مرکز ناباروری ارجاع شده است.
هاشمی با بیان اینکه از هر پنج زوج ایرانی در کشور یک زوج نابارور هستند گفت: حدود 3875 زوج نابارور در استان شناسایی شده که 1517 زوج در جمعیت شهری و 2356 زوج در جمعیت روستایی ساکن هستند و در حال حاضر 1327 مورد حال درمان می‌باشند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 43 قانون جمعیت مبنی بر پوشش بیمه خدمات درمان ناباروری طبق قراردادی که این مرکز به عنوان مرکز دولتی با بیمه‌های پایه منعقد نموده بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی 90 درصد و بیمه نیروهای مسلح 100 هزینه‌های درمان ناباروری را پرداخت می‌کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه آموزش زوجین نابارور در خصوص تسهیلات حمایتی در قانون جهت درمان در دستور کار دانشگاه است گفت: با توجه به عدم پوشش داروهای مکمل و تقویتی که در درمان ناباروری جایگاه ویژه‌ای دارد و هزینه‌های بالای تهیه این اقلام دارویی مکاتبه با وزارت و سازمان‌های بیمه‌گر در خصوص پوشش بیمه این اقلام دارویی شده است.
آمار ولادت‌ها دوباره کاهشی شد
نبی الله صداقتی مدیرکل ثبت احوال استان نیز با ارائه آمار و ارقام میزان ولادت و وفات در 6 ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: در شش ماه ابتدایی سال جاری 5 هزار و 912 فقره ولادت در خراسان شمالی به ثبت رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که 6 هزار و 700 مورد بوده 12 درصد کاهش داشته است. 
وی با بیان اینکه 2200 فقره ولادت از 5912 ولادت ثبتی در 6 ماهه ابتدای سال جاری فرزند نخست خانواده بوده‌اند افزود: 2 هزار و 45 مورد فرزند دوم، 1288 ولادت مربوط به فرزند سوم در خانواده‌های خراسان شمالی بوده است. 
سرپرست اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی با بیان اینکه 2 هزار و 534 مورد وفات در نیم سال اول سال 1403 در خراسان شمالی ثبت شده است تصریح کرد: میزان وفات ثبت شده در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 6 درصد رشد داشته است. 
وی با بیان اینکه خراسان شمالی در زمینه ثبت طلاق رتبه 7 کشور را به خود اختصاص داده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ازای هر هزار نفر ساکن خراسان شمالی، 2/8 طلاق در استان ثبت شده که این رقم در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است. 
صداقتی با ارائه توضیحاتی در خصوص وقایع ازدواج و طلاق خاطرنشان کرد: در شش ماهه ابتدایی سال جاری در خراسان شمالی 3134 مورد ازدواج ثبت شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که 3362 مورد بوده با رشد منفی 7 درصدی روبرو است. 
سرپرست اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی از رشد منفی طلاق در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: میزان طلاق ثبت شده در نیمه نخست امسال 1087 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 1402 از رشد منفی 16 درصدی برخوردار است و به نوعی طلاق در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته کاهشی شده است.
صداقتی در ادامه با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج در مردان خراسان شمالی 29/5 سال و در زنان 23/8 سال است افزود: در این میان مردان راز و جرگلان و زنان گرمه کمترین سن ازدواج و مردان و زنان شیروان بیشترین سن ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که زنان گرمه در سن 20 سالگی زنان شیروان به طور متوسط در سن 25 سالگی ازدواج می‌کنند.
وی با بیان اینکه خراسان شمالی در سال گذشته رتبه دهم کشوری را در زمینه ثبت ولادت به خود اختصاص داده است خاطرنشان کرد: در سال 1402، 13405 فقره ولادت ثبتی در استان رخ داده که در این بین خراسان شمالی رتبه دهم و سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور را دارند. 
سرپرست اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر مادران خراسان شمالی در سن 30 الی 34 سالگی نخستین فرزند خود را به دنیا می‌آورند این در حالی است که طی سال‌های گذشته میانگین سنی مادران برای تولد نخستین فرزند 25 تا 29 سال بود.
بانک‌ها پای کار باشند/ 3719 نفر در انتظار دریافت وام فرزندآوری
مهراب وحدت مسئول اعتبارات بانک ملی خراسان شمالی با اشاره به پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری به زوج‌های جوان تا پایان 22 مهر ماه 1403 اظهار داشت: تا پایان 22 مهرماه سال جاری 3 هزار و 977 فقره وام ازدواج با اعتبار 13 هزار و 243 میلیارد ریال توسط بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌ها که شامل بانک‌های دولتی و خصولتی می‌شوند به متقاضیان پرداخت شده است. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار و 272 متقاضی در صف پرداخت وام ازدواج هستند خاطرنشان کرد: در حال حاضر 752 متقاضی در صف دریافت تسهیلات وام ازدواج در بانک ملی 623 نفر، در بانک ملت 474 نفر، در بانک رفاه کارگران، 378 نفر در بانک مسکن، 702 نفر بانک سپه، 152 نفر در بانک کشاورزی، 489 نفر در بانک تجارت، 716 نفر در صادرات، 67 نفر در بانک توسعه تعاون، 107 نفر در بانک مهر ایران و 247 نفر در پست بانک در صف انتظار دریافت وام ازدواج هستند.
مسئول اعتبارات بانک ملی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداختی در حوزه تسهیلات فرزندآوری در خراسان شمالی بیان داشت: در حال حاضر 3 هزار و 719 متقاضی در صف انتظار دریافت وام فرزندآوری در خراسان شمالی هستند. 
نماینده کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی با ارائه توضیحات تکمیلی در این خصوص گفت: تا پایان 22 مهرماه سال 1403، 4229 متقاضی با اعتبار 3 هزار و 748 میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری در خراسان شمالی را از بانک‌های دولتی و خصولتی استان دریافت کردند.
وی افزود: در این میان بانک ملی در سال گذشته علی رغم دریافت سهمیه از تهران اما باز هم بیشتر از سهمیه به میزان 148 درصد وام فرزندآوری و 190 درصد وام ازدواج از سهمیه خود را پرداخت کرده است.
مسئول اعتبارات بانک ملی خراسان شمالی با اشاره به کمبود منابع در خراسان شمالی جهت پرداخت تسهیلات وام ازدواج و فرزندآوری و همچنین وام مسکن گفت: متاسفانه در خراسان شمالی نسبت مصارف به منابع افزایش دارد و همین دلیل باعث شده تا رداخت وام‌های تکلیفی دولت به تاخیر بیفتد. 
مهراب در پایان با بیان اینکه صنایع خراسان شمالی حاضر نیستند منابع مالی خود را در حساب های بانکی استان به صورت پس‌انداز سپرده کنند اضافه کرد: از صنایع خراسان شمالی تقاضا می‌شود حساب بانکی خود را در خراسان شمالی به صورت پس‌انداز سپرده کنند تا ما بتوانیم در حوزه پرداخت تسهیلات پاسخگوی مردم باشیم.
انتهای پیام/311

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/751533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویب سند فصل گردشگری خراسان جنوبی، گامی مهم در معرفی بیشتر استان

برقراری 2 پرواز تهران از فرودگاه بیرجند

درخشش مشهدی ها در مسابقات قوی ترین مردان ایران | 3 مدال آهنین

فعالیت بازار گل زعفران تربت حیدریه با 71 غرفه

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت با رهبر معظم انقلاب | آیت‌الله خامنه‌ای: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری

آشنایی با نامزدهای انتخابات هیئت فوتبال؛ قسمت اول

تعاملات صدا و سیما و بسیج دانش آموزی استان قوت می گیرد

ثبت نام بیست و هفتمین دوره ازدواج دانشجویی آغاز شد

پیگیری مشکلات در بسته صدای مردم

آغاز ثبت نام بیست و هفتمین دوره ازدواج دانشجویی

این استان‌ها را باد شدید فرا می‌گیرد | ورود سامانه بارشی جدید

دمای هوای فعلی تهران چقدر است؟ / پیش بینی وضعیت هوای کشور تا پایان هفته

چند نکته درباره سریال «تانک‌خورها» | قصه گردان 77 خراسان چه بود؟

مسابقات والیبال دستگاه‌های اجرایی کشور در ارومیه آغاز شد/ نتایج روز نخست

هوشمندسازی پلیس در ارتقای آرامش اجتماعی موثر است

مردم این استان‌ها منتظر بارش باران باشند

تلاش کنعانی زادگان برای بازگشت به ترکیب پرسپولیس

مسابقات والیبال دستگاه‌های اجرایی کشور در ارومیه آغاز شد

500 پروژه بوم‌گردی در کشور اجرا شد

رشد صادرات ایران در گروی تقویت دیپلماسی اقتصادی

هشدار زرد نفوذ جریانات ناپایدار جوی به خراسان رضوی

مراسم تشییع شهید حادثه تروریستی تفتان فردا در مشهد برگزار می‌شود

12 آبان، دیدار دانش آموزان خراسان جنوبی با رهبر‌معظم انقلاب

پرواز‌های فرودگاه‌های خراسان جنوبی در برنامه زمستانی افزایش می‌یابد

مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی خانه‌های بوم‌گردی ایران آغاز شد

برگزاری طرح «هر کلانتری یک روحانی» در 8 کلانتری هدف خراسان جنوبی

فردوس شهری برای گردشگری /وجود 79 اثر ثبت ملی در فردوس

تصویب سند فصل گردشگری خراسان جنوبی گامی مهم در معرفی بیشتر استان

تقویت زیرساخت لازمه تبدیل فردوس به مقصد گردشگری است

دیدار دانش آموزان خراسان جنوبی با رهبر انقلاب به مناسبت هفته دانش آموز

91 دستگاه لوازم ضروری زندگی به نیازمندان حاجی‌آباد هرمزگان اهدا شد

آغاز روکش آسفالت گرم محور خور به طبس

رتبه دوم خراسان جنوبی در نرخ موالید کشور

اجرای پویش همکلاسی مهربان 5 در خراسان جنوبی

سند فصل گردشگری خراسان جنوبی تدوین شد

100 اثر به همایش استانی ارتقای منزلت نماز در خراسان جنوبی ارسال شد

50 برنامه هفته بسیج دانش آموزی در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

بوم‌گردی‌ها محور اصلی و زنجیره اقتصادی روستا است

اهدای 91 دستگاه لوازم ضروری زندگی به نیازمندان حاجی آباد

کود دی آمونیوم فسفات در سبد کودهای یارانه‌ای خراسان جنوبی قرار گرفت

تقابل مس و گیتی در کرمان میزبانی طبس از سپاهان نوین

تجلیل از باشگاه فرهنگی ورزشی شرکت زغال سنگ پروده طبس

اهدا 91 دستگاه لوازم زندگی به مددجویان حاجی آباد

رتبه دوم خراسان جنوبی در نرخ موالید

برگزاری لیگ فوتسال کارگران کشور

تخلف 30 میلیارد تومانی یک شرکت تولیدی صنعتی در خراسان جنوبی

راز موفقیت پرسپولیس گاریدو؛ گل نخور

تصاویر/ غباروبی گلزار شهدا توسط دانش آموزان شهرستان جاجرم

تصاویر/ مراسم تکریم و معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج بجنورد

فیلم/ زیارت نیابتی برای آنانکه در مسیر امنیت ایران استوار قدم برمی‌دارند