پیام خراسان

آخرين مطالب

اشتراکات زبانی بین متن‌ها و تصاویر ارتباط برقرار می‌کنند مقالات

اشتراکات زبانی بین متن‌ها و تصاویر ارتباط برقرار می‌کنند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - گروه فرهنگ و ادب: تصویرسازی کتاب کودک همان تصویر زمینه کلی داستان، کاراکترها و تصاویر معناداری است که توسط گرافیست حرفه‌ای روی جلد کتاب و صفحات اصلی کتاب کودک نقش می‌بندد. این تصاویر نقش بسیار مهمی در درک ماجرا و روایت داستان و همچنین شناخت دقیق کاراکترها و خصوصیات رفتاری آن‌ها دارد. طوری ‌که کودک پس ‌از مشاهده تصویر به خوبی تشخیص می‌دهد که این موجود کدام شخصیت داستان است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
شاید تصویرسازی کار ساده‌ای به ‌نظر برسد. اما تصویرگر کتاب کاری فراتر از یک نقش نقاشی ساده کودکانه انجام می‌دهد.
تصویرگر ابتدا داستان را چند بار به ‌طور کامل می‌خواند تا با ماجرا و شخصیت‌ها کاملاً انس پیدا کند. در مرحله بعد در خیال خود فرو می‌رود و برای هر کدام از کاراکترها در فضایی که داستان در بطن آن شکل می‌گیرد، اشکال خیالی ایجاد می‌کند.
البته خیلی از کتاب داستان‌ها ماجرای واقعی با شخصیت‌های مشخص و ملموس دارند. تنها بخش خیال‌انگیز آن قدرت صحبت کردن حیوانات است. اما در سبک‌های مدرن داستان‌سرایی تلفیق گسترده داستان‌ها و شخصیت‌های خیالی عجیب را مشاهده می‌کنیم. شخصیت‌هایی که در دنیای واقعی وجود ندارند. اما بسیار مورد توجه کودکان قرار می‌گیرند. نمونه های بارز آن داستان شرک و ماجرای دیو و دلبر و باب اسفنجی است. در حقیقت کودکان نسل جدید، علاقه وافری به شخصیت‌ها خیالی و اتفاقات هیجان‌آور و غیرواقعی دارند. این میزان از تخیل گاهی کار تصویرگر را دشوار می‌کند. لازم است برای اینکه بیشتر وارد دنیای کودکانه شود، به‌ طور مداوم با آن‌ها در مورد نیازها، خواسته‌ها و شخصیت‌های خیالی محبوب شان صحبت کند.
امروزه با وجود اینکه دست کم بیش از یک دهه از آغاز فعالیت های گسترده رسانه های اجتماعی در فضای مجازی می گذرد؛ اما به نظر نمی رسد که هیچ کدامشان حتی در بهترین وضعیت ممکن، توان رقابت با لالایی ها ونیز هنر قصه گویی را داشته باشند! گونه های ادبی پر مخاطبی که به عنوان با سابقه ترین و فراگیرترین رسانه اجتماعی جهان شناخته می شوند؛ و روند شکل گیری شان احتمالاً همزمان با پیدایش انسان های اولیه است.
مجموعه «با لالایی یاد می گیریم» عنوان نخستین مجموعه لالایی فرهنگی، آموزشی و تالیفی ایرانی با موضوع ادبیات کودک است که توسط مهرداد محمدپور در 16 قطعه جداگانه سروده شده است. زبان این مجموعه به صورت ترانه و دارای 394 بیت است. این مجموعه روایتگر موضوعاتی از جمله خاصیت درمانی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، تأثیر درختان در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از محصولات لبنی، آشنایی با دنیای اسرار آمیز منظومه شمسی است.
به بهانه انتشار این مجموعه با لیدا طاهری تصویرگر بخش مکتوب کتاب «با لالایی یاد می‌گیریم» درباره نحوه فرایند تصویرسازی و چالش‌های آن به گفت‌وگو پرداختیم.
مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:
* خانم طاهری چه شد تصویرگری بخش مکتوب کتاب «با لالایی یاد می گیریم» را قبول کردید؟
خب ما پیش از این در تمامی مجموعه های مختلف لالایی به جنبه سرگرمی مجموعه ها توجه کردیم و تلاش کردیم که این مجموعه ها با هدف ایجاد آرامش روانی و ایجاد حس خوشایند غوطه ور شدن در یک رویای شیرین به مخاطبان فعالیت کنیم، اما زمانی که با مجموعه «با لالایی یاد می گیریم» آشنا شدم نکات آموزشی جالب توجهی را در آن دیدیم که انگیزه های تصویرگری آن را به من داد.
بیان موضاعاتی با ساختار فرهنگی‌آموزشی در این کتاب سبب شد که پیشنهاد تصویرگری این کتاب را بپذیرم، چراکه موضوعات این کتاب اولویت نخست بسیاری از افراد جامعه تلقی می شود، مباحثی از جمله آگاهی یافتن از خاصیت درمانی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، در کنار دانستنی های دیگر توجه ام را نسبت به خودش جلب کرد و موجب شد تا پیشنهاد تصویرگری بخش مکتوب مجموعه لالایی مذکوررا بپذیرم. زیرا جزء به جزء موضوعات شانزده گانه مطرح شده در آن، فرهنگی‌آموزشی بودند؛ و با اقتضائات حرفه ذاتی من به عنوان یک معلم، سنخیت داشتند.
* پس کتاب ویژگی‌هایی داشت که شما را جذب کرد.
بله. آرامش دلخواهی که باور پذیر بود و تا اعماق وجود دوستدارانش نفوذ می کرد. چه هنگام مطالعه بخش مکتوب آن، چه زمان گوش دادن به نسخه شنیداریش، تا یادآور خاطرات خوش دوران شیرین کودکی شان باشد. تصویرسازی های ذهنی 394 بیت از ترانه های این بخش با صمیمیت و لطافت کلام سبب ایجاد حس آرامش در ذهن تخیل پرور مخاطب می شود.
همچنین در بخش شنیداری این مجموعه موسیقی متن براساس شناخته شده ترین ملودی های کودکانه در جهان ساخته شده و توانسته رضایت خاطر کودکان و نوجوانان را جلب کند.
* برای تقویت شخصیت‌های کتاب و ارتباط گیری بهتر مخاطب از چه مولفه هایی استفاده کردید؟
در حال حاضر در شرایطی هستیم که کودکان و نوجوانان به جای پرورش در کانون خانواده در مراکز شبه خانواده و یا به تعبیری کودکستان ها پرورش می یابند، بنابراین پرداختن به بنیادی ترین کارکردهای این هادهای تربیت محور را باید مبنای خلق آثاری قرار داد که برای چنین مخاطبانی عرضه می شود.
برای مثال به تصویر کشیدن صحنه هایی که در آن، پدر یا مادر خانواده اغلب برای کودکان خود لالایی می خوانند؛ تا رفته رفته میان آنها و فرزندان شان، ارتباط عاطفی عمیق تری برقرار شود. پیوند حسی و جسمی غیرقابل توصیفی که تنها با در آغوش گرفتن و نوازش کردن آنها توسط والدین شان عینیت می یابد. ویژگی مهم جالب توجهی که بی تردید یکی از مولفه های تکرار شونده شاخص، در فرایند پیچیده شخصیت پردازی این منظومه خیال انگیز محسوب می شود؛ که پیوسته کوشیدم هر فریم آن را طی چند روز، با قلم ظریف و پر کار خود تصویرسازی نمایم.
در شخصیت پردازی چهره های مختلفی که به تصویرکشیدم نیز همواره تلاش کردم؛ احساس شعف و شادمانی درونی آنها در عین واقعی بودن، دلنشین هم باشد؛ تا حس خوشایندی که با هر بار تماشای آن در ذهن بینندگانش شکل می گیرد؛ از اعماق وجودشان سرچشمه گرفته باشد. هر چند منشا این شادمانی درونی را باید در آرامش دلخواهی جستجو کرد که حتی ترکیب رنگ تصویرسازی های اثر یاد شده نیز به شدت تحت تاثیر آن قرار دارند. چه هنگام استفاده از رنگ های انرژی بخش گرمی که ترکیب قاعده مندشان با یکدیگر، حس تحرک و نشاط درونی را در وجود افراد به آرامی تقویت می کنند؛ چه زمان بهره گیری از رنگ های آرامش بخش سردی که، چنانچه به طور کاملاً اصولی با یکدیگر ترکیب شوند؛ ضمن کاهش تدریجی ریتم درونی بدنشان، موجب به خواب رفتن آنها طی مدت کوتاهی نیز می شوند.
در شخصیت های پرشماری هم که برای مجموعه لالایی مذکور طراحی کردم؛ به جای بهره گیری از خطوط شکسته و پرتحرکی که آرامش ذهنی بینندگان خود را مدام بر هم می زنند؛ از خطوط منحنی و ملایمی بهره گرفتم که با فضای صمیمانه حاکم بر این لالایی های دوست داشتنی، هماهنگی و همگرایی بیشتری نیز دارند.
* به نظر شما شخصیت های یک کتاب باید از چه ویژگی برخوردار باشند تا مخاطب با آنها ارتباط بگیرد؟
اشتراکات زبانی ویژگی‌ای است که به صورت ذاتی، ارتباط صمیمانه معنا داری میان متن ها و تصاویر برقرار می کنند؛ بنابراین هر تصویری که متنی را روایت می کند؛ بدون شک برای بسیاری از بینندگانش، قابل درک و باور پذیر می‌شود. هر چند در روند شکل گیری این فصل مشترک، موضوعات الهام بخش مهمی نیز وجود دارند؛ که آشنایی دقیق با کارکردهای مختلف آن، شاید به تدریج بتواند ذهن خلاق تان را به فراگیری اصولی چنین هنری که قواعد خاص خودش را هم دارد ترغیب کند.
* برسیم به مراحل فرایند تصویرسازی! کمی درباره مراحل صحبت کنیم.
نخستین مرحله از فرایند تصویرسازی آثار مختلف، مطالعه دقیق و موشکافانه محتوای نوشتاری آن است؛ که مستقیماً باید توسط شخص تصویرگر و به منظور درک صحیح جزئی ترین مسائل مطرح شده در محتوا شکل گیرد؛ تا موقعیت مناسبی برای وی فراهم شود؛ که از حس تخیل و قدرت تفکر نویسنده اثر مورد نظر نیز کاملاً آگاهی پیدا کند.
دومین مرحله این فرایند چند وجهی، تلفیق هنرمندانه حس تخیل و قدرت تصویرسازی ذهنی تصویرگر را با نمونه مشابه آن در محتوای نوشتاری، برای بینندگانش به نمایش می گذارد. به نحوی که بتواند تمام یافته هایش را در خصوص آنچه پیش تر مطالعه کرده است؛ به خیالی مصور در ذهن خلاق خود بدل کند؛ و با تاثیر پذیری از این صور خیال و نیز انبوه تصاویر خیال انگیزی که حافظه دیداری او را تشکیل می دهند؛ روایت تصویرسازی شده را از آنچه که به رشته تحریر درآمده است؛ در حافظه دیداری همه افراد جامعه، برای همیشه از خود به یادگار بگذارد. هر چند دست یافتن به چنین موفقیتی الزامات معینی هم دارد؛ که عبارتند از:
1. ابراز احساس دلبستگی عمیق نسبت به خاطرات تلخ و شیرین دوران خوش کودکی، با مرور ذهنی گاه و بیگاه شان در تمام لحظات خاطره انگیزی که برای تصویرگر رقم می خورد؛ تا آن کودک سرخوش نهفته در درون وی نیز با خیال پردازی های هیجان انگیز خود، زمینه ساز خلق تصاویر کم نظیری باشد؛ که لحظات شیرینی از همین دوران طلایی را به زیبایی در برابر دیدگان مشتاق و تحسین گر بینندگانش مجسم می نمایند.
2. استمرار در مطالعه گسترده گونه های ادبی شناخته شده مختلف شامل: شعر و قصه از دوران کودکی تا کنون، تا در ایده پردازی شخصیت های محبوبی که به تصویر کشیده می شوند؛ نقش موثری ایفا کنند.
3. تماشای مستمر محتواهای تصویری، تولید شده در قالب های عکس، فیلم، پویا نمایی و سایر محصولات نوظهور دیگر، از دوران خردسالی تا هنوز و همیشه تا میزان تاثیرگذاری شان را بر روند آفرینش هر اثری که پس از اتمام کار، در دسترس علاقمندانش قرار می گیرد؛ برای او قابل مشاهده و ارزیابی دقیق نماید.
4. قصه گویی یا روایتگری برای خردسالان و کودکان با اجرای نمایش گونه آن، که بهره گیری هنرمندانه از زبان بدن نحوه ارائه آن را جالب تر می کند. همچنین موجب درک صحیح احساسات نهفته در کلمات این قصه های پر کشش می شود؛ تا تصویرسازی محتواهای جذاب مورد نظر، کاملاً برایش امکان پذیر باشد. البته با تحلیل دقیق واکنش های مختلفی که از سوی مخاطبان آن دریافت می کند.
5. برقراری ارتباط صمیمانه و چهره به چهره تصویرگر با طیف های مختلفی از جامعه خردسالان و کودکان، البته به منظور آشنایی هرچه بیشتر او با دنیای خیال انگیزآنان و رویاهای شیرینی که دغدغه هایشان را تشکیل می دهند؛ تا آنچه که به زیبایی توسط وی برای آنها تصویرسازی می شود؛ آیینه تمام نمای بسیاری از خواسته های متنوع شان باشد.
* ارائه مطالبی درباره موضوعات فرهنگی و آموزشی در این مجموعه باعث خستگی یا دلزدگی مخاطب نسبت به آن نمی‌شود؟
به عنوان یک معلم و تصویرگر معتقدم نخستین اولویت حرفه ای هرتصویرگری را قاعدتاً، وفادار ماندن بی قید و شرط وی نسبت به محتواهای نوشتاری متفاوت باید تلقی نمود؛ که جهت انجام مراحل مختلف تصویرسازی به دستان او سپرده می شود؛ تابه این بهانه دنیای ذهنی خود و نویسندگانش را به زیباترین شکل ممکن، برای علاقه‌مندان هنر و ادبیات همچون گذشته به تصویر بکشد. البته با بهره گیری خلاقانه از تمامی آنچه که تا کنون در زمینه هنر تصویرگری، به تدریج آموخته است.
ناگفته نماند حتی ساده ترین نکات آموزشی سودمندی که سهم ناچیزی از محتوای نوشتاری "با لالایی یاد می گیرم" را به خود اختصاص داده اند؛ اصولاً با هدف افزایش سطح آگاهی عمومی مخاطبان طبقه بندی شده اند. آن هم پیرامون موضوعات بسیار مهمی که نباید با بی تفاوتی از کنارشان گذشت. زیرا با مطالعه دقیق و بررسی نحوه عملکردشان، به اطلاعات خوبی می توان دست یافت؛ که موجب تغییر تدریجی نگرش افراد جامعه در خصوص قواعد حاکم بر سبک زندگی شان خواهد شد. بنابراین بعید به نظر می رسد ارائه گسترده چنین مطالبی که البته جنبه آموزشی نیز دارند؛ حتی در دراز مدت، رفته رفته آنها را نسبت به بخش های مختلف این منظومه خیال انگیز دچار خستگی ذهنی یا دلزدگی نماید.
* به عنوان تصویرگر کدام وجه مجموعه «با لالایی یاد می‌گیریم» برای شما جالب بود؟
وجود عناصر ادبی تاثیرگذاری همچون شاعرانگی، خیال انگیز بودن و تصویرسازی های ذهنی سحرانگیزی که نقش موثری در شکل گیری درونمایه هرکدام از ابیات این منظومه خیال انگیز ایفا می کنند؛ شیوه تصویرگری مرا نیز کاملاً تحت تاثیر ویژگی های خود قرار داده اند؛ تا علاوه بر انتقال صحیح مفاهیم مورد نظر به دوستداران واقعی مجموعه لالایی مورد اشاره، عواطف انسانی شان را هم در مواجهه با آنچه که تا کنون به تصویر کشیده ام؛ به تدریج برانگیخته شود. مانند تصویرسازی صحنه های که در آن دست کم یکی از والدین یا هر دوی آنها، ضمن در آغوش کشیدن و نوازش کردن کودکان دلبند خود، با نهایت خوشرویی نیز برایشان لالایی می خوانند.
کد خبر 6283042

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/761334/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 24 آبان

فوری/ زلزله نسبتا شدید کاشمر را لرزاند+ جزئیات

پرواز گرگان ـ عشق‌آباد و گرگان ـ سمرقند؛ شاید‌ به‌زودی

تصویری از صخره‌نگاره‌‌های مرموز 11 هزار ساله در دل جنگل‌ آمازون

زلزله 4.3 ریشتری کاشمر را لرزاند

زلزله خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان را لرزاند

حدیث روز | آرامش أبدی

طرح 100 رویداد در 100 کتابخانه در هفته کتاب اجرا می‌شود

پویش مطالعاتی کتاب «هواتو دارم» آغاز شد

زمین‌لرزه بامدادی در کاشمر

برای اولین بار؛ استفاده حزب‌الله از موشک نقطه‌زن برای هدف قرار دادن نظامیان اسرائیلی

دوئل رئال و بارسا در جنگل‌های ناتینگهام

کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: حافظه فقط مختص سلول‌های مغز نیست؛ آیا باید بیشتر مراقب عادات خود باشیم؟

جریمه برای نمایندگی‌ فروش خودرو | این بار، مشتری برنده شد

برگزاری 1400 برنامه فرهنگی در همدان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی

ثبت روستای اصفهک به عنوان بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری

مرگ مشکوک مرد جوانی روی تخت بخش اورژانس | شوخی مرگبار جان کارگر تره بار را گرفت

نگین فیروزه‌ای ورق خودرو با حلقه سبز جنگلی احاطه می‌شود

پزشکیان راز خاموشی‌ها را فاش کرد

محمود کریمی در کنار سردار قاآنی و سردار سلامی + ببینید

افتتاح و بهره‌برداری از بخش‌های دیالیز، icu2 و ipd بیمارستان 22 بهمن شهر خواف به همت سیمیدکو

برگزاری 1400 برنامه فرهنگی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی

کتاب« زنی شبیه خودم» رونمایی شد

زمین‌لرزه خوسف خسارتی نداشت

بهره‌برداری از 5 قنات در روستاهای شهرستان درمیان

190 نیروگاه خورشیدی در خراسان‌ جنوبی وارد مدار شد

دو بانوی حوزه علمیه خراسان در نخستین رویداد ملی هوش مصنوعی برگزیده شدند

از رشد 80 درصدی فعالیت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تا افتتاح 13 کتابخانه جدید

افزایش نسبی دمای هوا از روز 25 آبان

معرفی روستای اصفهک به‌عنوان یکی از بهترین روستاهای گردشگری سال 2024

این روستا ثبت جهانی شد

افزایش 70 درصدی سود خالص پتروشیمی خراسان

باران شدید در راه است، کشور را سیل فرا می‌گیرد؟

پای دادگستری به ماجرای آزادراه قائمشهر- ساری باز شد

باران در راه است

بودجه گروه‌های جهادی برای کارهای برزمین مانده هزینه می‌شود

با هوشیاری مردم دشمن درهمه صحنه‌ها شکست خورده است

پاییز دل‌انگیز پارک ملت مشهد

رسیدگی به پرونده جنایت اسیدی خیابان بهمن مشهد

بارش باران و مه‌گرفتگی غلیظ در محور مشهد به تربت حیدریه

دشمن در جنگ ترکیبی به فکر نفوذ از هر رخنه‌ای است

آغاز به کار هفتمین همایش ملی زعفران در دانشگاه بیرجند

روستای اصفهک در خراسان جنوبی ثبت جهانی شد

نصب بیش از 20هزار کنتور هوشمند برق در استان خراسان جنوبی

افتتاح چهارمین کتابخانه خراسان جنوبی در سال جاری

برشی از مستند «قربانی» با روایتی از حادثه ناگوار معدن طبس

استاندار خراسان جنوبی:افزایش توانمندی‌های عملیاتی پلیس، زمینه ساز امنیت پایدار است

رشد فعالیت‌های اقتصادی در خراسان جنوبی، چشمگیر و امیدوارکننده است

167 قنات در شهرستان درمیان احیا شده است

ارسال محموله کمک‌های مردم محمدشهر البرز برای جنگزدگان لبنانی