آیتالله علمالهدی: پیروی از سیره رفتار پیامبر (ص) در ارتباطات اجتماعی/ ابزار انبیاء برای نجات مردم، محبت و عشق بود
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دوازدهمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که به میزبانی حسینیه دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: یازدهمین آیه از آیات زندگی با آیهها، آیه 128 سوره مبارکه توبه است، این آیه درباره بیان چند خصوصیت در مورد پیامبر (ص) است که اوج عاطفه و محبت ایشان را نسبت به امت ثابت میکند.
نجات مردم از ظلم و فساد، هدف رسالت پیامبران
وی بابیان اینکه هدف رسالت پیامبران نجات مردم از ظلم و فساد بوده است، افزود: ریشه مفاسد اجتماعی مردم ظلم هست که زور و زر در یک نقطه متمرکز شده و به اجحاف منتهی میشود که به حدود مردم تجاوز میکنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: خداوند متعال با قدرت قهاری خود میتوانست کاری کند که قویترین ظالمها را با ضعیفترین ابزارها نابود کند، اما این کار را نکرد و پیامبران را برای ارشاد مردم مبعوث کرده تا خود مردم ظالم را از بین ببرند.
ابزار انبیاء برای نجات مردم، محبت و عشق بود
عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این پرسش که ابزار اجرایی انبیا در به راه انداختن مردم برای نابودی ظالم چه بود، تصریح کرد: انبیا آمدند، قلب مردم را به خود متوجه کرده و با محبت با آنها رفتار کردند لذا مردم با ارادتی که نسبت به پیامبران داشتند، قیام کردند و ظلم را از بین بردند؛ نمونه این نوع محبت و ارتباط با مردم را میتوان در رهبری امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی نیز مشاهده کرد.
آیتالله علمالهدی ابراز داشت: بنابراین سرمایه انبیا عبارت بود از عشق و محبتی که از خود در مردم ایجاد میکردند و آن عامل پیشرفت تمام انبیا در تاریخ بشر بوده است؛ پیامبر اکرم (ص) در نفوذ در قلبها و دوست داشتن مردم بسیار فوقالعاده بودند.
وی افزود: خداوند متعال در آیه 128 سوره توبه میفرماید «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ»؛ مردی و پیامبری از خود شما آمد، یعنی رابطه پیامبر با مردم جانی و باطنی است لذا پیامبر (ص) بهگونهای بودند که وقتی فردی با ایشان برخورد میکرد، فکر میکرد که صمیمیترین رابطه را پیامبر (ص) دارد.
امام جمعه مشهد تأکید کرد: پیامبر (ص) نسبت به ناراحتی مردم، ناراحت میشدند و نسبت به خوشحالی آنها شادمان میشدند؛ بهطور مثال پیامبر (ص) یک روز نماز را سریع تمام کردند؛ از ایشان پرسیدند که چرا نماز را سریع تمام کردید، قرار هست وحی بر شما نازل شود؟ ایشان فرمودند شما مگر گریه آن کودک را در میان زنان نشنیدید؟؛ لذا پیامبر (ص) حتی نسبت به گریه یک کودک حساس بودند و به او فکر میکردند.
آیتالله علمالهدی بیان داشت: سوره مبارکه توبه با برائت و بیزاری پیامبر (ص) نسبت به مشرکین آغاز میشود و در پایان با محبت و عشق پیامبر (ص) نسبت به مسلمانان به اتمام میرسد؛ تعبیری که قرآن نسبت به پیامبر و اصحاب ایشان در مورد دوست و دشمن به کار میبرد این هست که «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم».
پیروی از سیره رفتار پیامبر (ص) در ارتباطات اجتماعی
وی گفت: خصوصیت دوم پیامبر اکرم (ص) «حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ» به معنای حریص بودن ایشان نسبت به مردم است که این اصرار تنها به هدایت مردم نبود بلکه تمام امور مرتبط با مردم را شامل میشود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در مقابل گرفتاریهای افراد این هست که بیتفاوت نباشیم؛ اگر سیره رفتاری پیامبر (ص) در بین ما فرهنگ شد، خیلی از مسائل دیگر وجود نخواهد داشت؛ نکته تفسیری دیگری که در این آیه وجود داشت «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» است، یعنی پیامبر اکرم (ص) نسبت به مؤمنین هم رأفت و هم رحمت دارند.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط آیتالله علمالهدی: دامن زدن به التهاب اجتماعی با توهین و تهمت در فضای مجازی/ مدیریت خشم و گذشت، شرط اساسی همزیستی مسالمت آمیز است آیتالله علمالهدی: همت دستگاههای مدیریتی؛ حلال مشکلات کشور خواهد بود
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/834149/