ضعف لجستیکی ایران در جنگ کریدورها؛ زمان حمل بار 2 برابر میانگین جهانی
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام خراسان - اقتصاد24- جنگ آینده جنگ کریدورهاست و همه کشورها در تلاشند تا به نوعی نقشی در کریدورهای اطراف خود داشته باشند؛ با این حال ارزیابیها نشان میدهد ایران نتوانسته برای این جنگ آماده شود، بهطوریکه در حال حاضر زمان حمل بار از ایران به دیگر کشورها 2 برابر متوسط جهانی است.
اگرچه ایران یکی از قطبهای بسیاری از کریدورهای منطقه محسوب میشود، اما نقش کمرنگ آن در عمل، نشاندهنده عدم بهرهبرداری کافی از این مزیت استراتژیک است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
شکاف عمیقی بین ظرفیتهای موجود کشور و نقش ایفا شده در این کریدورها وجود دارد که نیازمند تلاش و برنامهریزی جدی است. کریدورها، شریانهای حیاتی اقتصاد جهانی و ابزاری قدرتمند در عرصه سیاست بینالملل محسوب میشوند که نقشی چندوجهی و تعیینکننده در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا میکنند. از این رو، کشورهایی که بر کریدورهای استراتژیک تسلط دارند، میتوانند نفوذ و جایگاه خود را در معادلات منطقهای و جهانی ارتقا بخشند.
با توجه به اهمیت کریدورها بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند که جنگ آینده بر سر کریدورها خواهد بود و در آینده حضور در کریدورها بهعنوان چالشی جدی برای کشورها مطرح خواهد شد.
از سوی دیگر، کریدورها همزمان با گسترش رقابتهای ژئوپلیتیکی و نیاز به منابع، مدیریت هوشمندانه و همکاریهای بینالمللی میتواند به کاهش تنشها و جلوگیری از جنگهای فراگیر کمک کند. در این راستا، پیشبینی و آمادهسازی برای مواجهه با چالشهای آینده ضروری به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید:خاورمیانه و این بار نبرد کریدورها/ چگونه ایران در 7 محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است
در این خصوص معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت در نخستین نمایشگاه جامع حمل و نقل و لجستیک به این نکته اشاره میکند که جنگهای آینده بر سر کریدورهاست و با این شرایط ما به دنبال پرداختن به نقاط ضعف کریدورهای موجود در کشور هستیم.
بررسی نقاط ضعف کریدورهای موجود محمدصادق قنادزاده روز سهشنبه در نشست خبری نخستین نمایشگاه جامع بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته افزود: سال گذشته با 58 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، رکورد جدیدی در حوزه تجارت خارجی کشور به ثبت رسید. با این حال، در این زمینه هنوز با ظرفیتهای موجود در کشور فاصله زیادی داریم که از جمله مشکلات مالی، بانکی و نقل و انتقال پول و همچنین ضعفهای لجستیک و حمل و نقلی قابل ذکر است. بر این اساس باید در حوزه حمل و نقل و لجستیک کارهای ویژهای به انجام برسد.
به گفته قنادزاده، جنگ آینده جنگ کریدورهاست و همه کشورها در تلاشند تا به نوعی نقشی در کریدورها داشته باشند. به همین دلیل در این نمایشگاه به دنبال پرداختن به نقاط ضعف کریدورهای موجود در کشور یعنی کریدورهای شمال-جنوب، شرق-غرب و کریدورهای میانی هستیم.
هزینه بالای حمل بار 2 برابر جهان افزایش هزینههای حمل بار یکی دیگر از مشکلات وضعیت نامناسب حمل بار محسوب میشود. در این خصوص علی امامی، به این نکته اشاره میکند که وضعیت لجستیک در کشور به هیچ عنوان مناسب نیست؛ بهطوریکه هزینه تمامشده حمل بار صادراتی 15 درصد قیمت تمامشده کالا میشود، در حالی که این رقم در جهان هفت تا هشت درصد است.
بیشتر بخوانید:جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به رتبه 123 ایران در شاخص عملکرد لجستیک در جهان، ادامه داد: زمان حمل بار از ایران به دیگر کشورها 2 برابر متوسط جهانی است و علاوه بر آن هزینههای حمل و نقل بیش از 1.5 برابر نرم جهانی تمام میشود.
با توجه به اهمیت حمل بار در دنیا به گفته امامی، بر این اساس بهدنبال بهبود این شرایط هستیم که یکی از راهکارهای آن برگزاری نمایشگاهها است. او با اشاره به رکورد 160 میلیون تنی جابهجایی بار در تجارت خارجی کشور در سال گذشته، گفت: با برپایی نمایشگاهها میتوانیم کمک خوبی در حوزه لجستیک داشته باشیم.
منبع: اکو ایران
-
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۸:۲۵
-
۱۱ بازديد
-

-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/850446/