پیام خراسان

آخرين مطالب

تسهیلات بانکی متقاضیان نهضت ملی مسکن بینالود محقق شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش قدس خراسان، از 4 میلیون مسکن مورد تعهد دولت سیزدهم، 10درصد آن یعنی 400هزار مسکن تعهدخراسان رضوی بوده و بر این اساس اعطای زمین‌های مسکن ملی در شهرهای مختلف استان برای بیشتر واجدان شرایط محقق شده، اما آنچه در عمل به عنوان دستاورد از سوی استانداری خراسان رضوی درباره نهضت ملی مسکن ارائه شده، آغاز ساخت 180 هزار و 975 واحد و بهره‌برداری از 19 هزار و 814 واحد مسکن بوده است.
هر چند این آمار نسبت به 10 سال گذشته رشد 1/5 برابری در سطح استان داشته؛ اما در مجموع میان این اعداد و تعداد مورد تعهد استان اختلاف معناداری وجود دارد.
یکی از چالش‌های تأمین مسکن، مبحث هزینه‌های مالی است که در این زمینه قرار شد به کسانی که واجد شرایط امتیاز نهضت ملی مسکن گروه ساخت باشند، تا مبلغ 550میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن از بانک‌ها با نرخ سود 18 تا 24 درصد در شهرهایی با جمعیت 25 هزار نفر به بالا داده شود تا این افراد به صورت مرحله‌ای از این وام استفاده کنند. اعطای مرحله‌ای وام نهضت ملی مسکن براساس طرح ساخت مسکن ملی گروه ساخت است و متقاضی مسکن ملی پس از واریز 40 میلیون تومان برای آماده‌سازی زمین، باید فونداسیون ساخت را بریزد و پس از بازرسی و تأیید، با بانک معرفی شده قرارداد ببندد و برای هر مرحله شامل فونداسیون 10درصد، اسکلت و سقف 40 درصد، سفتکاری 25 درصد و نازک‌کاری و تعمیرات داخلی نهایی 25 درصد از وام 550میلیون تومانی را دریافت کند. ضمن آنکه در طرح گروه ساخت، سازنده، فرد است که روی زمین اجاره داده شده دولتی به مدت 99 سال ساخت و ساز می‌کند و عملاً از انبوه‌سازی خبری نیست. برای همین مسکن‌های گروه ساخت نهضت ملی مسکن از سرعت قابل قبول‌تری برخوردار هستند.
گلایه‌های مردمی
نهضت ملی مسکن با همه تأثیرات مثبت خود، در حوزه اعطای وام ناراضیانی دارد که ازجمله آن می‌توان به حضور تعدادی از دارندگان امتیاز نهضت ملی مسکن بینالود در محل مدیریت شعب بانک مسکن خراسان رضوی در صبح امروز اشاره کرد که در بررسی میدانی خبرنگار ما و گفت‌وگو با این افراد مشخص شد در دریافت وام خود دچار مشکل هستند و با وجود اینکه برخی از آن‌ها وارد مراحل ساخت شده‌اند، هنوز وام موردنظر را دریافت نکرده‌اند تا بتوانند مراحل ساخت را پیش ببرند.
خانمی که همراه همسرش در این جمع حضور دارد، می‌گوید: مشکل ما بانک است چون می‌گوید بودجه ندارد و ما باید صبر کنیم. سه سال پیش 40میلیون تومان واریز کردم و سه ماه است فونداسیون را هم ریخته‌ایم؛ اما از وام خبری نیست تا بتوانیم کار را ادامه بدهیم.
مرد جوان دیگری هم که در سالن اجتماعات روی صندلی منتظر است تا به جوابی برسد، در تشریح مشکل ساخت مسکن خود عنوان می‌کند: هفت ماه پیش بازرس برای بازرسی سر زمین آمد و تأیید لازم را هم گرفتم و پول بازرسی هم واریز شده؛ اما الان می‌گویند وامی در کار نیست. زمین در کل 200 متر بوده که 100متر آن برای زیربنا در نظر گرفته شده است. به ما گفته شد اگر فونداسیون ریخته شود، وام تعلق می‌گیرد. با قرض به مرحله اسکلت هم رسانده‌ام؛ اما دیگر توان ندارم ضمن آنکه به امید پرداخت این وام، قرض کردم؛ ولی از وام خبری نیست.
یکی دیگر از افرادی که منتظر است گره مشکلش باز شود، گلایه‌کنان می‌گوید: سه سال پیش زمین را دادند. یک سال و نیم طول کشید تا جدول‌کشی انجام شد. حالا هم منتظر وام هستیم و مشخص نیست کی این وام پرداخت می‌شود.
همه گفته‌ها درباره همین گلایه‌هاست. یکی می‌گوید حدود 50 نفریم که همین مشکل را داریم و از صبح در حال رفت و آمد به بانک هستیم تا بالاخره به جوابی برسیم و تکلیف وام ساخت مسکنمان مشخص شود.
ضرورت بهبود نسبت منابع به مصارف استان
حدود ساعت 11:30 مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی در سالن اجتماعات این بانک حاضر می‌شود تا به پرسش‌های مراجعه‌کنندگان پاسخ دهد که در مجموع با قول‌های داده شده و پیگیری‌های صورت گرفته، افراد قانع شدند.
مصطفی تقوی در ابتدای توضیحاتش و برای تشریح مسائل، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در تصمیمی که در کلان کشور گرفته شد، قرار شد 17درصد از مجموع تعهدات نهضت ملی مسکن توسط بانک مسکن انجام شود و بقیه به وسیله 25 بانک‌ دیگر؛ ولی آنچه در کل کشور و خراسان رضوی اتفاق افتاد، سهم 62/5 درصدی بانک مسکن در پرداخت تسهیلات منعقده نهضت ملی مسکن است.
وی در تشریح نحوه خرج‌کرد منابع بانک مسکن ادامه می‌دهد: اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن باید از منابع داخلی بانک صورت بگیرد از طرف دیگر با توجه به نسبت بالای مصارف به منابع بانک مسکن، این بانک به دنبال افزایش توان مالی از طریق افزایش سرمایه یا تخصیص خط اعتباری است تا بتواند ضمن رعایت نسبت‌های استاندارد مالی که مورد تأکید نهادهای بالادستی است، برای پرداخت تسهیلات اقدام کند.
مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی در خصوص نسبت مصارف به منابع بانک اظهار می‌کند: در حالی که نسبت مصارف به منابع شبکه بانکی حدود 80 درصد است، این بانک با توجه به رسالت خود با وجود نسبت مصارف به منابع بیش از 200 درصد به ارائه خدمات اعتباری می‌پردازد.
تقوی بر پاسخ‌گویی این بانک درباره هر بررسی قانونی تأکید می‌کند و می‌گوید: هر زمان که منابع مالی کافی برای پرداخت تسهیلات جدید تأمین شود یا با یکی از دو روش گفته شده توان مالی بانک افزایش یابد، در نخستین فرصت ممکن می‌توانیم برای تأمین اعتبار قراردادهای منعقده اقدام کنیم.
وی ضمن اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با ستاد بانک برای حل مشکل این افراد خاطرنشان می‌کند: پیگیری درخواست‌های این افراد به صورت ویژه در دستور کار این مدیریت است و بدین منظور با وجود همه محدودیت‌ها، پیشنهاد پرداخت تسهیلات جایگزین مطرح شد.
مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا ارزیابی‌ها انجام شده؛ اما اعطای وامی اتفاق نیفتاده، توضیح می‌دهد: بانک مسکن برای تأمین مالی تمامی قراردادهای منعقده طرح نهضت ملی مسکن اقدام می‌کند و خود را مکلف به واریز سهم‌الشرکه‌ها متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در قراردادهای منعقده می‌داند. با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، امیدواریم انعقاد قرارداد این افراد در سریع‌ترین زمان ممکن محقق شود.
ریشه مشکلات مردم در محقق نشدن وعده‌های داده شده است. فرزین، مدیر کل بانک مرکزی در سفر دی ماه گذشته خود به مشهد قول داده بود میزان منابع به مصارف استان خراسان رضوی را تا 85 درصد افزایش دهد؛ اما با وجود پیگیری‌های انجام شده از طرف مسئولان استانی، این میزان به 72 درصد رسید. باید متذکر شد چنین تحصن‌هایی ریشه در وعده‌های بی‌سرانجام مانند این وعده دارد. در سال 99 نسبت منابع به مصارف خراسان رضوی حدود 54 درصد و در زمان سفر رئیس کل بانک مرکزی به مشهد 68 درصد بود و موافقت با افزایش این مهم تا سقف 85 درصد، بیش از 40 تا 45هزار میلیارد تومان به منابع مالی استان اضافه می‌کند؛ اما تحقق تمام و کمال آن نیازمند ابلاغ رسمی بانک مرکزی به بانک‌های استان است و نمی‌توان فقط به موافقت شفاهی رئیس کل بانک مرکزی بسنده کرد.
در هر صورت کار دولت سیزدهم به پایان رسیده و با رفتن مسئولان فعلی و آمدن مسئولان جدید مشخص نیست آیا این رویه افزایش را به دنبال خواهد شد تا مشکلات بانک‌های استان در اعطای تسهیلات حل شود یا باز هم شاهد چنین مطالباتی خواهیم بود.

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/707216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعیین راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر

خسارت دیدگان سیل در شهرستان زیرکوه از بیمه غرامت گرفتند

نحوه اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و طرح پایش زندانیان

حضور 21 میلیون مسافر به مازندران طی هفت روز؟!

تولید آدامس، آبنبات و پاستیل ضد آلزایمر در پارک علم و فناوری سلامت

گرد و غبار مرگ روی سینما نشسته است

کوچک‌ترین صحنه تهاجم فرهنگی تاختن بر چادر زنان است

وجوه کلاهبرداری اینترنتی به مالباختگان در طبس بازگشت

15 هزار پورت اینترنت پرسرعت در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

300 کارگاه تابستانه در خراسان جنوبی برپا شد

دشان راز امباپه را به آنچلوتی گفت

اجتماع زائران اردو زبان در حرم مطهر رضوی

آغاز ثبت نام عمره مفرده در گیلان از فردا

فرمانده قرآنی ما خار چشم دشمنان است

هلال احمر خراسان شمالی به 270 نفر خدمات درمانی رایگان ارایه داد

بیش از 270 نفر از خدمات هلال احمر خراسان شمالی بهره‌مند شدند

آغاز ثبت نام متقاضیان سفر عمره مفرده در گیلان

نجات جان پنج شهروند از حادثه حریق کارگاه نجاری در مشهد

عرضه 40دستگاه کامیونت فورس و کامیون بایک در بورس کالا

سرعت حمل بار ریلی قابل قبول نیست

فیلم/ آتش‌ سوزی‌ وسیع در جنگل‌های لس‌آنجلس

کارگردان «ملاقات خصوصی»: فیلم‌سازی نیاز به عمل دارد

تصویب طرح جامع گردشگری منطقه نمونه ملی گردشگری هفت حوض مشهد

مراقبت از نهال‌های کاشته شده اولویت منابع طبیعی است

اورژانس نیشابور به 6 هزار و 641 نفر امدادرسانی کرد

نجات پنج شهروند از حادثه حریق کارگاه نجاری در مشهد

آتش سوزی گسترده یک انبار پارچه در تهران

پویش همه جا با کتاب در گیلان

«اخلاق خانواده» منتشر شد

همیشه با هم

کتاب گزارش عملکرد سه ساله دانشگاه تهران منتشر شد

برف در راه ایران، هشدار برای این مناطق

شناسایی 132 قلم محصول آرایشی غیرمجاز

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 19 شهریور 1403

یک تیم مشهدی جدید در لیگ دسته‌سوم

اقامت بیش از 500 گردشگر خارجی در خراسان جنوبی

دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان حاجی آباد

کمک به کتابخانه بشرویه رای جایگزین حبس

هوا در خراسان جنوبی خنک‌تر می‌شود

آخرین مهلت استفاده فعالان اقتصادی از بخشودگی جرائم مالیاتی در خراسان جنوبی

پایان دوری 10 ساله فوتبال کرمانشاه از لیگ یک/ بعثت به مصاف شهر راز شیراز می‌رود

پیش نشست همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحت برگزار می‌شود

راز نزول بیت کوین

گوگل با محاکمه جدید روبرو شد

نرخ کرایه سرویس مدارس خراسان شمالی چقدر شد؟

نرخ کرایه سرویس مدارس خراسان شمالی چند است؟

آتش سوزی 33 هکتار جنگل و مرتع در کوهدشت مهار شد

بیش از 6 میلیارد تومان اعتبار برای تعمیرات ماشین آلات راهداری نیشابور هزینه شد

ببینید | آتش‌ سوزی در جنگل ملی لس‌ آنجلس | دما 3 رقمی شد!

صادق: سرعت حمل بار ریلی قابل قبول نیست