پیام خراسان

آخرين مطالب

وقتی شهید مطهری، محمود حکیمی را نزد محمود حکیمی فرستاد! مقالات

وقتی شهید مطهری، محمود حکیمی را نزد محمود حکیمی فرستاد!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - همیشه متواضع بود و آرام. اما وقتی سر صحبت باز می‌شد، با شوق کلی خاطره تعریف می‌کرد. جوری که انگار در جهان هیچ‌کار دیگری ندارد و وقتش فقط برای شما است. همین ویژگی بود که می‌شد به حرف‌هایش دل داد. درست معلم‌هایی که در دوران مدرسه جوری با شاگردشان حرف می‌زدند که انگار هیچ فرد دیگری در این مدرسه مهم نیست.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
محمود حکیمی معلم بود و ذهن شاگردهایش را حفظ بود و می‌دانست که کجا باید چه بگوید تا حرفش بیشترین تاثیر را داشته باشد. حالا در بامداد امروز جمعه 30 شهریور، دیگر برای او هم باید بگوییم: روانشاد محمود حکیمی. شاید آقای حکیمی از میان ما رفته باشد. اما آثارش هنوز هست؛ زنده و تاثیرگذار. 
دوران کودکی سخت
«خانوادگی از نظر مالی به شدت محروم بودیم. گاهی اوقات یاد رنج‌های پدر و مادرم می‌افتم، حالم منقلب می‌شه. انقدر که نمی‌تونم بیان کنم.» این را محمود حکیمی در وصف دوران کودکی‌اش می‌گوید. و شاید به همین خاطر در دوران تدریس به خوبی می‌توانست حال و هوای شاگردهایش را درک کند که هر کدام با چه کوله‌باری از سختی‌های شرایط خانواده سر کلاس حاضر می‌شوند. دو معلم داشت که زندگی‌اش را عوض کرد: آقای غروی و آقای بنکدار. که به خاطر انشاهای خوب محمود او را مسول کتابخانه مدرسه کردند. خودش هم آنقدر کتاب می‌خواند که گاهی شیرازه کتاب‌ها از هم جدا می‌شد.
ماجرای نویسندگی او به زمانی برمی‌گردد که در «کیهان بچه‌ها» می‌نوشت. همان وقت‌ها که آقای عباس یمینی شریف سردبیر کیهان‌بچه‌ها بود و یک سالی نوشته‌های او را ویرایش می‌کرد تا به مرحله چاپ برسد. همین نوشته‌ها آنقدر ادامه پیدا کرد تا انتشارات جعفری، اولین کتاب او را در سال 1347 با نام «اشرف‌زاده پهلوان» منتشر کند. آنقدر همه دوستش داشتند که شهید رجایی او را دعوت می‌کند و می‌گوید: «شما نویسنده اشراف‌زاده قهرمانی؟ خبر داری من خودم چقدر این کتاب را در مدارس پخش کردم؟ و خبر داری که «سوگند مقدس» را چقدر در دبیرستان‌ها و هیات‌ها پخش کرده‌ام؟»

پیام خراسان

کتابی با تیراژ 315 هزار نسخه
از همان موقع همکاری‌اش را با مجله «مکتب اسلام» شروع کرد. اول به شکل مقاله بود و بعد کم‌کم داستان نوشت. از سال 1350 داستانی نوشت به نام «نقاب‌داران جوان». آنقدر بچه‌ها دوستش داشتند که تیراژ مجله هم بالا رفت. خودش تعریف می‌کند: «در روزهای اول انقلاب تیراژ این کتابم به 315هزار نسخه رسید... از این عدد حتما تعجب می‌کنید...»

پیام خراسان

تعجب شهید مطهری از آشنایی با حکیمی جوان
حکیمی در سال‌های قبل از انقلاب با شهید مطهری هم در ارتباط بوده. ارتباطی که به همکاری منجر می‌شود و ماجرا از این قرار بوده که: «محدوده زمانی سال‌های 47 تا 51 در دفتر تهران «مجله مکتب اسلام» مشغول فعالیت بودم. شهید مطهری در همان سال‌ها بهترین مقاله‌های مجله مذکور را با عنوان سیری در نهج البلاغه می‌نوشت. بعد از من می‌‌خواست که حکیمی بیا. من هم آن روزها خیلی جوان بودم. یک بار به من گفت هر وقت که برای بردن مطالب به قم رفتی پیش آقای محمود حکیمی که هم فامیلی خودت هم هست برو. سلام من را به او برسان و بگو که داستان «سوگند مقدس» شماره قبلی‌ات را خواندم. به او بگو این داستانش من و همسرم را بسیار تحت تأثیر قرار داد. بی‌اختیار خنده‌ام گرفت. چون شهید مطهری نمی‌دانست که آن محمود حکیمی همین جوانی است که روبه‌روی او ایستاده. از طرفی از تعریف او هم خوشحال بودم. تعجبش از خنده‌ام را که دیدم گفتم که محمود حکیمی خودم هستم. شهید مطهری بلند شد و یک صندلی کنارم گذاشت؛ نشست و گفت: «شما آنقدر جوان هستید که باورم نمی‌شد همان نویسنده باشید.» خلاصه آن روز نزدیک یک ساعت شهید مطهری من را تشویق کرد که به کارم ادامه بدهم.»

پیام خراسان

تحصیل در هامبورگ
محمود حکیمی به همین چند کتاب و شهرتی که پیدا کرده بود، اکتفا نکرد. چند سالی برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و بعد با نگاه نویی هنگام پیروزی انقلاب به ایران بازگشت. ماجرای سفر به خارج از کشور و تحصیل در آن جا این طور رقم می‌خورد که: «من و همسرم قبل از تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به هامبورگ سفر کردیم. آنجا به پیشنهاد یکی از دوستان به دانشگاه «نورنبرگ» رفتم. تا رئیس دانشگاه متوجه شد که من نویسنده کودک و نوجوان هستم و 36 کتاب هم نوشته‌ام به این طرف میز آمد و گفت آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم نویسندگان ساختند. آنان برای اهالی قلم خود ارزش بسیاری قایل هستند اما متأسفانه اینجا این‌گونه نیست. یک سال و نیم هامبورگ بودیم. دانشگاه هم جامعه‌شناسی می‌خواندم. آن زمان اغلب تحت تأثیر دکتر شریعتی بودیم و علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هم بودیم. البته آن را به علت مشکلاتی نیمه تمام رها کردم و رفتم انگلستان برای تحصیل در رشته تعلیم و تربیت. بعد از پیروزی انقلاب به ایران بازگشتم تا بعد از مدت کوتاهی به انگلستان بازگردم و دکترا را هم آنجا بخوانم. آن زمان با شهید باهنر دوست بودم. ایشان گفت که مگر من می‌گذارم بروی و به ماندن تشویقم کرد.»
محمود حکیمی ایران ماند و در تمام این سال‌ها یا تدریس کرد و یا کتاب نوشت. او به واسطه فعالیت‌هایش در ذهن چند نسل از ایرانی‌ها زنده خواهد ماند. 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/730907/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیروزی واقعی از آن ملت فلسطین است

جزییات 2 زمین لرزه در کوهسرخ و تایباد

وقتی شهید مطهری، محمود حکیمی را نزد محمود حکیمی فرستاد!

شیوه امام صادق(ع) برای اصلاح بین شیعیان چه بود؟

مسابقات شیتوریو شوکوکای کاراته قهرمانی استان در قوچان برگزار شد

تلاش خالصانه گروه جهادی شهید همت برای زیباسازی مدارس خوسف

آسفالت معابر مهرشهر بیرجند به پایان رسید

زلزله خوسف خراسان جنوبی را لرزاند

زمین لرزه 4 ریشتری حوالی خوسف را لرزاند

غرفه استان خراسان جنوبی در جشن امت احمد

تیم ارزیاب هلال‌احمر به منطقه زلزله زده خوسف اعزام شد

زلزله خوسف خسارت نداشت

زمین لرزه 4 ریشتری در خوسف خراسان جنوبی/ تیم ارزیاب هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند

جشنواره برداشت خرما در روستای حاجی آباد زرین اردکان برگزار شد

آسمان اسفراین در خراسان شمالی نورافشانی شد

کمانداران برتر خراسان شمالی مشخص شدند

رفع تصرف 152 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی اصفهان

ساعت آغاز به کار کارکنان ادارات در مشهد شناور شد

پیرمرد مفقود شده گرگانی در جنگل‌های هیرکانی زنده پیدا شد / حادثه مجدد در آبشارهای گلستان

شعار‌های معنادار علیه جواد نکونام این بار در قائمشهر

بهره برداری مترو قم در صورت تأمین واگن ظرف مدت یکماه

تنها 2 بقعه متبرکه شهرستان درگز دارای درآمد است

شرایط برای میزبانی خوب مشهد از تیم ملی مهیا است

شهر خوسف 2 بار لرزید

شناورسازی ساعات ادارات یزد در راستای کاهش بار ترافیکی ناشی از بازگشایی مدارس

جوابیه دانشگاه فردوسی مشهد درباره یک خبر

مولوی سلامی: پیروزی نهایی از آن مردم فلسطین است/ حجت الاسلام شهریاری: کشورهای اسلامی روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کنند

مهدی تاج: با برگزاری بازی در مشهد، به دنبال پاک کردن خاطرات تلخ از فوتبال ایران هستیم

تذکر جدی امام جمعه مشهد به پزشکیان

ابراهیم اقلیدی با چراغ درون زندگی می‌کرد

توزیع کتاب‌های درسی در بوشهر

معرفی 6 کتاب تقریظ شده از جانب رهبر انقلاب در برنامه کتاب یک

رونمایی از کتاب " از آیین تا بسکتبال "

آسمان‌ها و زمین امشب نورباران است

مدیر جدید شبکه خبر کیست؟

تیم شنای مجتمع فولاد خراسان در مسابقات قهرمانی کارگران کشور قهرمان شد

تیم شنای مجتمع فولاد خراسان قهرمان مسابقات کارگران کشور

ترافیک در بزرگراه مشهد-چناران پرحجم است

شهروندان خراسان رضوی از توقف در حاشیه مسیل‌ها خودداری کنند

هوا در خراسان جنوبی گرم‌تر می‌شود

متوسط مقاوم سازی روستایی خراسان جنوبی 6 درصد بالاتر از میانگین کشوری

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه 31 شهریور شهر بیرجند

متوسط مقاوم سازی روستایی خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است

افزایش بیش از 400 درصدی تولید در قند شیروان/ رشد 5 برابری جذب چغندر قند در سال جاری

اعلام محدودیت‌های ترافیکی 31 شهریور در خراسان‌ شمالی

اعمال شب هفدهم 17 ربیع الاول و روز تولد پیامبر (ص) 1403+ نماز، روزه و دعا

مهمانی امت احمد با زیارت مجازی دوربین های سه بعدی ماندگار شد

محدودیت‌های ترافیکی رژه 31 شهریور در خراسان شمالی اعلام شد

اعمال شب و روز 17 ربیع‌الاول

قلعه‌نویی: شرایط چمن ورزشگاه امام رضا (ع) قابل قبول است