پیام خراسان

آخرين مطالب

با هدف جلوگیری از تکرار حادثه معدن طبس؛ دانش‌بنیان‌ها به معادن بیایند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در پی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ طبس در استان خراسان جنوبی حوالی ساعت 21 شنبه شب (31 شهریور) انفجار مهیبی رخ داد که گفته شده است بیش از 70 نفر در کارگاه استخراج این معدن زغال‌سنگ در حین انفجار مشغول به‌کار بوده که از این میزان دست‌کم 52 نفر کشته و بنابر آخرین گزارش‌ها، 24 نفر همچنان مفقودند و درون معدن گیر افتاده‌اند این درحالی است که حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از 30 هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی 75.
2 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی از بزرگترین منابع زغالی ایران محسوب می‌شود که این حادثه، گذشته از تلفات جانی، خسارات زیادی به صنایع کشور از جمله فولاد وارد کرد.
استخراج سنتی عامل اصلی بروز حادثه در معدن ذغال سنگ معدن جوی گفته شده که بخش مهمی از علت حادثه معدن ذغال سنگ معدن جوی به نحوه استخراج این معدن باز می‌گردد که از نوع سنتی بوده و دارای مشکلات زیادی است. همچنین کار کردن کارگران در عمق افقی 700 متری زیرزمین و عمق عمودی 250 متری می‌تواند خطرات زیادی از جمله نشت گاز و فشار گاز محبوس شده ایجاد کند.
حادثه معدن معدن‌جوی بار دیگر این موضوع را یادآور می‌شود که حرکت به سمت مکانیزه شدن و مدرن‌شدن ماشین آلات و تجهیزات معدنی نه یک انتخاب که ضرورت است.این جمله طی این سال‌ها بسیار شنیده شده که کار در معدن جزو مشاغل سخت و زیان آور است، اما اگر این سختی تا آنجا پیش رود که پای جان کارگران در معدن مطرح باشد، حکایت دیگری پیدا می‌کند.
تکنولوژی و فناوری کمک مهمی به جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات معدنی می‌کند

پیام خراسان

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: تکنولوژی‌ها کمک مهمی به جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات معدنی کرده‌اند. در برخی از مسیرها، ماشین‌آلات معدنی امکان جایگزینی برای کارگران را دارند و با حذف کارگر از مسیر آسیب، احتمال آسیب جدی برای آنها از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه وقوع چنین حوادثی بحث اهمیت ضریب ایمنی و تامین امنیت محیط‌های کاری را آشکارتر می‌کند، عنوان کرد: در زمان ریاست کمیسیون صنایع و معادن دوره یازدهم مجلس نیز حادثه‌ای مشابه حادثه معدن طبس در شهر شاهرود در استان دامغان به وجود آمد. تیم ارزیابی که از طرف مجلس برای بررسی علت این حادثه اعزام شده بود به این نتیجه رسید که هشدار‌های لازم در مورد احتمال وقوع حادثه به موقع داده شده بود، اما تصمیم‌گیران معادن به موقع تصمیم نگرفته و به هشدار‌های ایمنی توجه لازم را نکرده بودند.
اهمیت فناوری و دانش در برداشت از معادن وی با اشاره به اهمیت فناوری و دانش در برداشت از معادن عنوان کرد‌:‌ متاسفانه توجه و سیاست های اجرایی لازم به این بحث در معادن خصوصی و معادن دولتی در زمینه استفاده از ابزار‌های نوین و فناوری‌هایی که می‌تواند از یک سو بهره‌وری و برداشت را افزایش داده و از سوی دیگر میزان خطر را کاهش دهد دربخش معادن کشور دیده نمی شود از این رو این بخش در وضعیت مطلوب نیست.
شغل معدنکاری کاری پرخطر و پرریسک است و طبیعی است که ایمنی شرط اول کار در این صنعت است. میزان خطر در معادن نیز با هم متفاوت است برخی از معادن بسته به نوع محصول و ماده معدنی که از آنها استخراج می‌شود با خطرات بیشتری همراه است و اکنون علم و فناوری برای هر کدام از این خطرات راهکار دارد. شیوه‌های برداشت و رعایت موارد اصولی در برداشت مواد معدنی و کار کارگران از معدنی به معدن دیگر متفاوت است پیشنهاد بستن قرارداد‌های مشروط با شرکت‌های دانش‌بنیان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تصریح کرد:‌همواره از سوی کمیسیون صنایع و معادن به تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان معدنی و خودروسازان پیشنهاد داده می‌شد که با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد‌های مشروط بسته شود و به ازای تولید دانش یا محصول دانش‌بنیانی که می‌تواند افزایش بهره‌وری و ایمنی را به همراه داشته باشد مبالغی دریافت کنند، اما آنچه در عمل به وجود آمده بیش از کار اجرایی، شو و نمایش کمک‌گرفتن از دانش‌بنیان‌ها بوده و وعده افزایش بهره‌وری و کاهش خطرات ناایمنی در حال تکرار است.
وی افزود: در بحث معادن نیز به همین منوال اگر با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد بسته شود، پیش بینی لازم در خصوص ابزار‌ها و تکنولوژی‌ها صورت می‌گیرد و طبیعی است که ابزار‌های مدرن می‌توانند در زمان بروز حوادث مهم کمک بهتری به کاهش تلفات و آسیب‌های مالی و جانی داشته باشد.
اکبری تالارپشتی عنوان کرد:‌اگرچه حوادث معدنی در همه جای دنیا از جمله چین و اروپا نیز به وجود می‌آید، اما باید تلاش شود تا از اتفاقاتی از این دست با کمک دانش، فناوری و تجهیزات جلوگیری شود.
افزایش دامنه پاسخ‌های امدادی به معادن در زمان بروز حوادث با تکنولوژی‌های به روز اکبری تالارپشتی اظهار کرد: امروزه بخش مهمی از معدن‌کاری که به شدت موردتوجه فناوران واقع شده‌است، ایمنی کارکنان در معادن است. تکنولوژی‌های به روز که متکی به فناوری هستند امروزه می‌توانند دامنه پاسخ‌های امدادی به معادن را به زیر زمین گسترش دهند و با کاهش زمان رسیدگی به حادثه و تلاش برای خارج کردن کارگران میزان تلفات انسانی را به نحو قابل توجهی افزایش دهند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های مطرحی در جهان در زمینه بحث ایمنی معادن و کمک به کاهش خسارات ناشی از حوادث در جهان وجود دارند، بیان کرد: این شرکت‌ها، مجموعه جدیدی از ابزار‌ها را برای نجات آسیب دیدگان و پاسخ اضطراری زیرزمینی تولید کرده‌اند که می‌تواند موقعیت آسیب دیدگان را گزارش دهد و ابزار‌های امدادی به سرعت با تجهیزات متناسب خود را به محل حادثه برسانند. این ابزار‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی امکان تولید دارند و در آینده باید به نحو گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرند.
بیشتر بخوانید

پیام خراسان

حفظ سلامت کارگران معدن برای کارفرمایان در بخش معدن ضروری است

پیام خراسان

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم اظهار کرد: ایمنی همواره یکی از مهم‌ترین موضوعات در کار معدن است. از دیرباز نیروی کار اصلی‌ترین نقش را در معادن ایفا کرده‌است؛ بنابراین حفظ سلامت آنان برای کارفرمایان در بخش معدن ضروری است.
براساس این گزارش، معدن‌های زیرزمینی بیشترین خطر را به‌کارگران تحمیل می‌کنند؛ بنابراین تمرکز روی معادن زیرزمینی می‌تواند نتایج مطلوبی را برای معدن‌کاران به‌همراه داشته باشد.
با به کارگیری فناوری‌های نوین در معادن کارگران در نهایت امن‌تر هستند. در برخی از روش‌ها، کارگران به‌طور کامل از مسیر آسیب حذف شده‌اند و اپراتورها، ماشین‌آلات معدنی را به داخل معدن هدایت کرده و در آنجا کنترل می‌کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/732254/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیوی محسن چاوشی برای انفجار معدن طبس

حادثه فجیع انفجار در معدن طبس (+عکس)

دستور برخورد قاطعانه با هرگونه قصور و یا تقصیر احتمالی اشخاص حقیقی یا حقوقی در حادثه طبس

اعزام اجساد متوفیان حادثه طبس به زادگاه شان

تعیین تکلیف کارگران محبوس معدن دوم طبس در اولویت است

لوکاشنکو حادثه معدن طبس را تسلیت گفت

رهبر انقلاب حادثه اندوه‌بار معدن طبس را تسلیت گفتند

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه معدن طبس

اسامی متوفیان حادثه معدن طبس اعلام شد (+عکس)

لحظه وقوع زلزله 5.2 ریشتری در بجنورد

برزیل حادثه معدن طبس را تسلیت گفت

تلاش هشت تیم مجهز برای نجات 17 محبوس حادثه معدن طبس

راز چین‌وچروک‌ها فاش شد

مردم بجنورد از ترس زلزله شب را در بوستان ها سپری کردند

امشب در محیط‌های ایمن یا فضاهای باز بخوابید

با هدف جلوگیری از تکرار حادثه معدن طبس؛ دانش‌بنیان‌ها به معادن بیایند

خروج دو جسد دیگر از معدن طبس

(ویدئو) حضور شبانۀ مردم بجنورد در بوستان‌ها

بیست و پنچمین نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد به کار خود پایان داد

پیام تسلیت رهبر در پی حادثه اندوهبار معدن طبس

(ویدئو) آمار رسمی جانباختگان حادثه معدن طبس از زبان رئیس هلال احمر

پیکر 28 جانباخته معدن طبس به خانواده ها تحویل شد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعیه داد

آملی لاریجانی خواستار رسیدگی به وضعیت مصدومان حادثه معدن طبس شد

وزیر صمت: تقویت مسائل ایمنی معادن در اولویت قرار گیرد

انفجار بی‌قانونی در معدن طبس! / چرا تجهیزات معدنی ضدجرقه نبودند؟

تقویت مسائل ایمنی معادن در اولویت قرار گیرد

تصاویری از محل حادثه طبس

تحقیقات برای واکاوی دلایل بروز حادثه معدن طبس انجام می‌شود

دستور وزیر کار برای تشکیل کمیته تخصصی بررسی استانداردهای ایمنی معادن ایران

این تصویر از حادثه معدن طبس اشک همه را درآورد

تحقیقات برای واکاوی علت بروز حادثه معدن طبس انجام می‌شود

پیام تسلیت مدیران خوزستان در پی وقوع حادثه طبس

(ویدئو) ادامه امدادرسانی به حادثه‌دیدگان معدن طبس

ردپای تحریم در حادثه انفجار معدن طبس/ به واسطه‌ تحریم ها نتوانستیم تکنولوژی هشدار‌دهنده داشته باشیم!

کاپیتان تراکتور سوگوار کارگران طبس

پیکر 28 جانباخته معدن طبس به خانواده‌ها تحویل داده شد/ معدن‌چیان اهل کدام استان‌ها بودند؟

ابراز همدردی دولت برزیل با خانواده قربانیان حادثه معدن در طبس

حقوق دولتی و بهره مالکانه معادن طبس پیگیری و دریافت می‌شود

تصویری تلخ از رختکن معدن زغال‌سنگ در طبس

ترکیه حادثه معدن طبس را تسلیت گفت

پیام تسلیت حزب ندای ایرانیان در پی حادثه معدن طبس

اعزام هیاتی از مجلس به محل حادثه معدن در طبس

توضیحات رئیس خانه معادن ایران در مورد مقصر اصلی انفجار معدن طبس

معاون رئیس جمهور حادثه معدن طبس را تسلیت گفت

اسامی فوتی‌های حادثۀ معدن طبس اعلام شد + عکس و لیست

خروج دو جسد دیگر از معدن طبس / 19 نفر همچنان محبوس هستند

توضیحات جدید درباره حادثه انفجار معدن طبس + ویدئو

پیکر 28 جانباخته معدن طبس به خانواده‌های آنها تحویل شد

حرف‌های عجیب وزیر کار پس از انفجار معدن طبس