پیام خراسان

آخرين مطالب

سهم بزرگترین تولید کننده زعفران جهان در تجارت 12 درصد است گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش ایرنا، روز شنبه در نخستین جشنواره روز ملی زعفران که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، افزود: زعفران یک محصول راهبردی است و دولت تصمیمات کلی را در این زمینه می‌گیرد، لذا امکان بررسی مولکولی مسائل را ندارد.
وی با تاکید برلزوم ایجاد زنجیره ارزش برای زعفران بیان کرد: حلقه مفقوده در تجارت زعفران، وجود زنجیره ارزش برای این محصول است، در این راستا در خصوص پیاز زعفران و عمر بالای برخی از آنها که باعث کاهش میزان برداشت از سطح زیر کشت این محصول شده است، دچار مشکل هستیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی دامه داد: در صورتی که دولت از کشاورز حمایت کرده و پیازهای جوان برای کشت زعفران استفاده شود، میزان برداشت سه تا پنج کیلو از هر هکتار به 20 کیلو در هر هکتار خواهد رسید و در این صورت سودآوری و ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند.
وی گفت: امروز از یک زعفران در دنیا 80 نوع محصول استخراج می‌شود، در کشوری مانند چین این محصول از حالت دارویی به استفاده در ادویه تغییر یافته است.
رضایی به موضوع تلاش شرکت های دانش بنیان برای کیفی سازی محصول زعفران اشاره کرد و افزود: این شرکت ها نسبت به استخراج و تعیین میزان کروسین موجود در زعفران اقدام کرده‌اند تا از این طریق بتوانند کیفیت بیشتری به زعفران بدهند و به توسعه فرآوری آن کمک کند.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و گیاهان دارویی اظهار کرد: رفع تعهد ارزی از صادرکنندگان گیاهان دارویی و زعفران در حال پیگیری بوده و تاییدیه بیش از 150 نماینده مجلس شورای اسلامی در این بخش گرفته شده است.
رضایی افزود: از سوی دیگر اختصاص نیم درصد از صادرات زعفران و یک درصد از صادرات گیاهان دارویی برای بهبود به بخش کشاورزی، تولید و صادرات کشور در دست پیگیری است که 90 درصد از آن نهایی شده است.

پیام خراسان

گذاشتن QR کد بر روی زعفران از کشت تا صادرات
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با قدردانی از همه دستاندرکاران حوزه برگزاری جشنواره روز ملی زعفران در این استان گفت: نخستین سالی است که این جشنواره در چنین گستره ای برگزار می شود که اهمیت حفاظت از این موهبت الهی را چندین برابر می کند.
محمدرضا توکلی زاده به تشریح مشکلات حوزه زعفران پرداخت و گفت: در حوزه زراعت زعفران، مهمترین مشکل بخش بهره وری است و باید تلاش کنیم که تولید زعفران را در هر هکتار به 10 کیلو برسانیم، این بدان معنا است که باید سطح زیر کشت را افزایش داد، مصرف آب را کم کرد و در واقع دوران حیات کشاورزی را طولانی تر کرد.
توکلی زاده ادامه داد: موضوع دیگر در حوزه زعفران، فرآوری است که ارتباط مستقیم با سلامت محصول دارد، در این بخش هیچ کوتاهی قابل بخشش نیست، کوچکترین قصور در این زمینه محصول زعفران ایران را در دنیا سوال برانگیز خواهد کرد، هم اینک در تمام مرزهای کشورهای هدف صادراتی آزمایشگاه‌هایی برای سنجش سلامت زعفران وجود دارد که پس از بررسی همه شاخصهای سلامتی آن اجازه ورود به کشورشان را می دهند.
وی اظهار کرد: سختگیریها برای ورود محصولات کشاورزی و مواد غذایی در مرزهای ایران نیز وجود دارد اما برخی سختگیریها در مرزهای سایر کشورها به حدی است که کالایی که سلامت آن تایید نشود را مرجوع کرده یا از بین می برند.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: لازم است که در مناطق تولید زعفران سرمایه گذاری لازم انجام و فرآوری را به حد مطلوب رساند، در واقع روی سخن من هم با صادرکنندگان و کشاورزان است که باید در محل های مرکز تولید زعفران، برای تولید یک محصول سالم و فرآوری مطلوب آن سرمایه گذاری لازم را داشته باشند.
توکلی زاده به موضوع صادرات و چگونگی نگهداشت زعفران در انبارها و در واقع ارزش افزوده ای که برای یک محصول ایجاد می شود، پرداخت و گفت: سرمایه گذاری که کشاورز و تاجر می توانند با هم انجام دهند، برای ایجاد ارزش افزوده در آن است تا یک محصول مطلوب را به بازار عرضه کنند.
وی اظهار کرد: لازم است کیو.آر کد از زمان کشت محصول زعفران تا برداشت و جداسازی و فرآوری و بسته بندی آن روی آن گذاشته و فیلم مربوطه تهیه شود تا در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گرفته تا تضمین کننده سلامت محصول باشد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بحثهای مزبور برای دوام و حفظ آینده محصول زعفران صادراتی ایران باید بسیار جدی گرفته شود، هم اینک در دنیا کشورهایی رقیب ایران هستند که می توانند زعفران کشورمان را مال خود کرده و ارزش افزوده قابل توجهی برای آن ایجاد کنند.
توکلی زاده اظهار کرد: در صورتی که نتوانیم با همدلی بین بخش خصوصی و بخش دولتی ارزش افزوده محصول زعفران را برای ایران حفظ کنیم و آن را با ضمانت عرضه نماییم، رقبای جهانی این محصول را از ما خواهند گرفت، امید است که با حل بسیاری از مشکلات حوزه زعفران در دومین جشنواره روز ملی زعفران در سال آینده بتوانیم برای رسیدن به اهداف جدیدتر در حوزه زعفران گفتگو کرده و به نتیجه واحد برسیم.

پیام خراسان

رفع تعهد ارزی، جفا در حق زعفران کاران است
ریس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در این جشنواره با اشاره به سبقه 2 هزار و 800 ساله تاریخی زعفران در دنیا گفت: تولید 90 درصد از زعفران دنیا و اشتغالزایی برای بیش از یک میلیون نفر در بخش تولید، توزیع، بسته بندی و صادرات پنج هزار و 505 تن زعفران در مدت 6 سال گذشته نقش بسزایی در اقتصاد ملی داشته است.
محمد میری اظهار کرد: در طول یک دهه گذشته تولید زعفران از 150 تن در سال به 500 تن در سال رسیده و صادرکنندگان با سرمایه گذاری و ایجاد کارآفرینی با ظرفیت سازی بیش از 700 تن تولید زعفران استاندارد از طریق ایجاد آزمایشگاه کنترل کیفی و بسته بندی مرغوب گام های بلندی برداشته اند.
وی اظهار کرد: با این حال در 6 سال گذشته جفای زیادی در حق زعفران کاران شده است که مهمترین آن رفع تعهد ارزی است که بیشتر زمینه قاچاق زعفران به خارج از کشور را فراهم کرده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: کشوری مانند عربستان که قبلا زعفران دسته اول و کیفی ایران را مصرف می‌کرده، امروز زعفران دست دوم . دست سوم تهیه می‌کند، از سوی دیگر صادرکنندگان ایرانی برای صادرات زعفران به کشورهایی مانند هندوستان و آمریکا باید از فرد سوم یا تاجر دیگری بهره گیرند که زعفران را به نامی غیر از ایران صادر کند.
یکی از کشاورزان زعفران کار در تربت حیدریه در این نشست به تشریح مهمترین مشکلات کشاورزان زعفران کار در این عرصه پرداخت و گفت: وجود پیاز مرغوب برای بقای محصول زعفران و همچنین میزان تراکم در هر هکتار از زمین زیر کشت زعفران بسیار اهمیت دارد.
علی کمالی فر از صادرکنندگان خواست کشاورزان را از منافع تجارت زعفران بهره مند سازند و زعفران را با قیمت بالاتری از کشاورزان خریداری نمایند.
وی همچنین از دولت خواست مانند گندم، برای خرید تضمینی زعفران نرخ مشخص تعیین کند تا کشاورز تکلیف خود را با محصولش بداند.

پیام خراسان

عدم شناسه ملی برای زعفران، بزرگترین مشکل
صادرکننده نمونه ملی در عرصه زعفران و رییس کمیسیون کسب ‌و کارهای دانش ‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: کشورهای متعددی در دنیا به سمت تولید زعفران پیش رفته‌اند، این در حالی است که خشکسالی در ایران پنجه انداخته و در این شرایط بهره وری اقتصادی از آب اهمیت زیادی یافته است.
علی شریعتی مقدم افزود: زعفران، کم نیازترین محصول آبی در گیاهان در دسترس ایران است، هرچند ممنوعیت های تحقیقاتی در زمینه زعفران برداشته شده اما نگرانی هایی در زمینه مالکیت معنوی حوزه زعفران کشورمان وجود دارد که بر عملکردمان در حوزه کشت و داشت و برداشت این محصول تاثیر می‌گذارد.
وی به تلاش های صورت گرفته و فعالیت 6 کمیته برای برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: همزمان با این جشنواره نمایشگاهی در محل موزه بزرگ خراسان در محل بوستان کوهسنگی مشهد برپا شده که 36 قطعه عکس از 10 هنرمند در زمینه زعفران به نمایش گذاشته شده است.
شریعتی مقدم بزرگترین مشکل زعفران را عدم هویت ملی و شناسنامه دار نبودن آن ذکر کرد و گفت: اگر یک فعالیت جهانی را بازآفرینی نکنیم، به دلیل دوری کشورمان از شبکه های توزیع زعفران نیاز است که اقدامات جدی صورت گیرد.
وی افزود: به یک سری فعالیتهای هماهنگ در حوزه زعفران نیاز داریم تا بازار جهان به روی زعفران ایران باز شود، این به تنهایی می تواند یکی از اقدامات مهم در این عرصه باشد.
رییس کمیسیون کسب ‌و کارهای دانش ‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: پراکندگی زیادی در روایات و تصمیم سازی‌ها در عرصه زعفران و برنامه ریزی برای آن وجود دارد، اکر مسئولیت به بخش خصوصی سپرده و کار اقتصادی به خود مردم واگذار شود به طوری که قوانین به آنان تحمیل شود، یقین بدانید به رشد و توسعه در عرصه زعفران دست خواهیم یافت.
شریعتی مقدم از تدوین "دانشنامه جامع زعفران" در قالب پلت فرمی اشاره کرد که به همت یکی از فعالان اقتصادی و اقدامات علمی در پارک علم و فناوری خراسان گردآوری شده و در این همایش از آن رونمایی خواهد شد.
استان‌ها خراسان رضوی 0 نفر برچسب‌ها مشهد کشاورزی زعفران صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/751349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمل بار غیرمتعارف با خودروی شخصی چقدر جریمه دارد؟

آغاز مسابقات ملی والیبال کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور در استان آذربایجان‌غربی

بازی خرس‌های قهوه‌ای با دوربین‌های تله‌ای در جنگل‌های سوادکوه (فیلم)

علت واکنش نشان دادن این بار اعراب به حمله اسرائیل به ایران چه بود؟

روایت مهر از اجتماع مردم انقلابی مشهد مقدس

کتاب بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

راز ناپدید شدن مرد جوان در نسخه برادران رمال

مراسم بزرگداشت «مرتضی روحانی» در نگارخانه رضوان مشهد

35 شهید بر اثر بمباران منازل مسکونی شمال نوار غزه (5 آبان 1403)

وقوع یک حادثه امنیتی سخت علیه صهیونیست‌ها در جنوب لبنان

تصاویر: تجمع مردم مشهد برای مطالبه وعده صادق 3

تنگ‌ارم دشستان سه بار لرزید

تجمع مردم مشهد در حمایت از نیروی پدافند هوایی ارتش+ فیلم

هند کوچکترین ماشین لباسشویی جهان را ساخت!

شگفتی‌های نسخه دست نویس شاهنامه در موزه ملی آمریکا!

آبگیری 7.7 میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی

حفظ ژنوم زعفران خراسان جنوبی به عنوان یک سرمایه ملی

بزرگترین بازار گل زعفران ایران در تربت‌حیدریه آغاز به کار کرد +فیلم

سهم بزرگترین تولید کننده زعفران جهان در تجارت 12 درصد است

بازار سیاه جهانی برای طلای سرخ ایرانی!

بیانیه تشکل‌ و کنشگران حوزه علمیه خراسان در محکومیت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی

فرماندهان محترم کمر دشمن را بشکنند

قدردانی مشهدی‌ها از اقتدار نیروهای مسلح در مقابل رژیم صهیونیستی

هنر سازمان همیاری تعامل سازنده با شهرداری‌ها است

جریان زندگی در سایه مدافعان قدرتمند آسمان

جشنواره زرشک و زعفران در قائنات خراسان جنوبی

تونل راهدار فداکار در جاده ترانزیتی بندرعباس - حاجی‌آباد مسدود شد

افزایش پروازهای فرودگاه های خراسان جنوبی در برنامه زمستانی

مدارس حاجی آباد دایر هستند

قدرت نظامی ایران دشمنان را به سزای اعمال خویش خواهد رساند

ماهواره اینتلست 33e به 20 تکه تقسیم شد | راز فروپاشی در فضا چیست؟

ارسال بیش از 1000 مقاله به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز

اختلال برق و قطعی سایت‌های خبری: عدم پاسخگویی فن‌آوا به شایعات دامن می‌زند

رمز و راز نیمه پنهان ماه؛ آنچه نمی‌توانیم ببینیم!

واکنش نماینده مجمع خراسان شمالی به حمله اسراییل

پیگیری و جدیت اداره کل صمت خراسان‌شمالی بر ایمنی و نظارت بر معادن استان

چگونه به جمع صدساله‌ها بپیوندیم؟ | 4 راز سلامت و طول عمر

امضای تفاهم‌نامه داخلی‌سازی تجهیزات صنعتی بین مجتمع اسفراین و سنگ آهن مرکزی ایران

کمک 970 میلیون تومانی مردم خراسان شمالی غزه و لبنان

صادرات 108 میلیون دلاری ایران به تاجیکستان

کمک 970 میلیون تومانی مردم خراسان شمالی به غزه و لبنان

طرح قاضی مدرسه در شهرستان خرم‌آباد اجرا شد

عدم پاسخگویی فن‌آوا به شایعات دامن می‌زند

پیش بینی بورس فردا یکشنبه (4 آبان 1403)

کشف پرونده دستبرد به کارگاه تولیدی خودروهای ویژه مناطق ساحلی در مشهد

تصادف در جاده کلات به مشهد و فوت بانوی میانسال

تغییر شیوه تولید پیاز زعفران در خراسان‌ رضوی

زغال های غیرمجاز بلوط در کرمانشاه جمع آوری می شود

برگزاری اولین جشنواره روز ملی زعفران در نیشابور

کشف یک میلیارد و 650 میلیون ریال کلاهبرداری اینترنتی در گناباد