اهمیت الگوسازی رسانهای در انتخاب و مدل پوشش
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش ؛ سینما و تلویزیون به دلیل ارتباط تنگاتنگ با مخاطبان بهراحتی میتواند تأثیرات فرهنگی، نگرشی و حتی تغییرات بنیادین در سبک زندگی را بهتدریج ایجاد کند. اگر بپذیریم تأثیر جامعه و سینما و تلویزیون تأثیری متقابل است به این معنا که هم آثار سینمایی و تلویزیونی آیینه وقایع، شخصیتها و رویدادهای جامعه هستند و هم از سویی دیگر میتوانند تقویتکننده یا ایجادکننده الگوهای فرهنگی و اجتماعی میان مردم باشند، توجه به برخی مسائل جدیتر میشود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
یکی از مسائلی که در چند دهه اخیر مورد تأمل و توجه بیشتری قرار گرفته است پوشش زنان در آثار سینمایی و تلویزیونی است، پوششی که نهتنها مورد تأیید شرع بلکه با عرف جامعه نیز همراه باشد. در این نوشتار اگر دقیقتر بخواهیم این پوشش را در مورد حجاب برتر و بازنمایی زنان چادری در سینمای ایران مورد بررسی قرار دهیم به نکات درخور تأملی میرسیم.
شاید اغلب دههشصتیها و دهههای قبلتر سریال «در پناه تو» را به یاد داشته باشند. لعیا زنگنه در نقش مریم افشار با حجاب چادر و مدلی که برای نگهداشتن چادر انتخاب کرده بود خیلی از دختران آن دهه را به سمت چادری شدن و حتی مدل مریم افشاری چادر سرکردن متمایل کرده بود. سالها بعد یکی از مجریان با مدل متفاوت چادرش و استفاده از رنگهای متنوع و شاد همراه با چادر این الگوسازی را ایجاد کرد. پس آن مجریها و دختران جوانی به سمت تقلید از نوع پوشش آزاده نامداری تمایل پیدا کردند. این مصداقها میتواند جدای مثبت یا منفی بودن آن، اهمیت الگوسازی رسانهای در انتخاب و مدل پوشش باشد.
اما با نگاهی به آثار سینمایی متأسفانه در بسیاری از آثار، زنان چادری داستان با تیپهای شخصیتیای همراه هستند که مخاطب را پس میزنند. مثلا مادر علیسنتوری در فیلم یک خانم جلسهای چادری است، اما با فرزندش ارتباط خوبی ندارد. در فیلم «عرق سرد» سحر دولتشاهی سرپرست تیم فوتسال زنان است که برخوردهای خشن و افراطی با بازیکنان دختر دارد. «در کوچه بینام» مادری دخترش را درک نمیکند، اما چادری و اهل روضه و مسجد و ... است و در نگاه کلی در بسیاری از آثار سینمایی متأسفانه چادر در زندان، زنان طبقه پایین یا فقیر، در مراسم عزاداری و ... کارکرد پیدا میکند؛ بنابراین با مرور چنین بازنمایی از زنان چادری در سینما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که الگوسازی موفقی در رسانه از زنان چادری ارائه شده است. این در حالی است که نمیتوان از آثار موفقی مانند «ویلاییها» اثر منیر قیدی یا «شیار 143» اثر نرگس آبیار یا «طلا و مس» ساخته بهروز شعیبی و دیگر آثاری از این دست چشم پوشی کرد که در بازنمایی شخصیت زنان چادری داستان بسیار موفق بودهاند.
همینطور که در جامعه پیرامون خود میبینیم زنان به عنوان کنشگران اجتماعی و در مشاغل و سطوح مختلف علمی و طبقه اجتماعی چادر را به عنوان حجاب برتر برگزیدهاند، در سینما نیز نباید زنان چادری داستان محدود به سینمای مقاومت یا سینمای دینی و مذهبی باشند. واکاوی و تأمل و گفتمان فرهنگی و نقد در تأثیر آنچه به عنوان الگو در سینما و تلویزیون ارائه شده است میتواند در این حوزه از اهمیت ویژهای برخوردار باشد.
0 گزارش خطا لینک کوتاه: https://shrr.ir/001IR0 لینک کپی شد برچسب ها: پوشش بانوان سینما تلویزیون اخبار مرتبط روایتی از خاطرات زنان جبهه مقاومت در کتاب جنگ چهره زنانه ندارد حضور پررنگ زنان در فصل سوم سریال آقای قاضی بازگشت به عفاف، رویکرد جدید زنان جوامع غربی انتصاب بانوی شاعر به عنوان دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر ارسال نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد. سرخط خبرها اهمیت الگوسازی رسانهای در انتخاب و مدل پوشش نگاهی به کتاب یک روز آزادی زن؛ زنان در قیامی اثرگذار کشف حجاب رضاخانی منشأ چه قیامی در مشهد شد؟ بازگشت به عفاف، رویکرد جدید زنان جوامع غربی مادران باردار در مقابل آنفلوانزا از خودشان مراقبت کنند لزوم ایجاد پشتوانه برای کاراته بانوان جهت حضور در رویدادهای آینده نقش حیاتی خانواده در تربیت نسلهای آینده اجرای ١٦ برنامه ویژه در حوزه حجاب و عفاف برای دانشآموزان دختر چندرسانه ای
03:35 دختران نوجوان مشهدی در نگاه بینالمللی تاثیرگذار هستند
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/801830/