زیارت؛ دانشگاه انسان سازی و مکتب خودسازی
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، زیارت، حضوری عارفانه و مشتاقانه، در بارگاه پاکان جهان و تشرّف به حرمهای مقدس و نورانی آنان است.
زیارت، سفری پر از شور و شوق و سرشار از اخلاق و عشق، به سوی برگزیدگان الهی و فرزندان و یادگاران پیامبر صلی الله علیه و آله است. زیارت، حضور آگاهانه، عالمانه و خردورزانه در حرم عالم ترین عالمان و دانشمندترین دانشمندان است.
زیارت، شرفیابی به محضر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و کسب فیوضات و برکات معنوی از ساحت آن بزرگواران است. زیارت، توسل عاشقانه به دامان آل یس علیهم السلام و دعا و حاجت خواستن از واسطه های مقرّب الهی است.
زیارت، دانشگاه انسان سازی و معنویت و مکتب خودسازی و معرفت است. زیارت، فرصت طلایی برای طهارت و پاکی اخلاق و موعد توبه و پاک سازی درون است. تعظیم، تکریم، گرامی داشت و یادکرد انسانهای شایسته، فرهیخته، فرهنگ ساز، نقش آفرین، مصلح، متحول کنندگان تاریخ و… و نیز، زنده نگه داشتن نام و یاد آنان پس از مرگ، لازمه محبّت، عشق و ارادت انسانها به نیکیها و کمالات است و ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد.
شخصیتهای صالح – با توجّه به پایگاهی که در عقاید، احساسات و عواطف ملّت دارند – نام و یادشان همواره زنده می ماند و علاقه مندان به آنان، برای زنده نگه داشتن یادشان پایداری می کنند و ثابت قدم می مانند. بر این اساس، ذکر مناقب و فضایل آل طه و یس علیهم السلام احساس شادمانی و سرور در موالید و تألّم و اندوه در مصایب آنان، موجب تقرّب به خداست؛ زیرا ارتباط با این انسانهای کامل، مایه بهره وری از معارف قرآن و استفاده از سنّت معصومان علیهم السلام می گردد و سبب تحکیم پیوند با خلیفه خدا می شود… یکی از راههای بزرگداشت مفاخر و صاحبان کمال، زیارت آنان است. («شرح زیارت جامعه کبیره» ج 1، ص 21)
شبه خرافات:
عده ای از غرض ورزان و جاهلان این شبهه را ایجاد کرده بودند که زیارت مشاهد مشرّفه و مراقد بزرگان دین، خرافات است، علاّمه طباطبایی در جواب نوشت: «مطلوبیت زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اهل بیت علیهم السلام به ثبوت رسیده و مورد هر گونه تحریض و ترغیب شده است و روشن است که حضور به هم رسانیدن در برابر اولیای دین، چه اثر روحی عمیق در دل آرزومندان می گذارد و چگونه جمال بی مثال حق و حقیقت را با جذّاب ترین جلوه خود در یک مظهر کامل نشان می دهد و چگونه وحدت نظر و همدستی و هم داستانی در میان طبقات مردم را از زن و مرد و سیاه و سفید و… به وجود می آورد و چگونه همه شان در یک صف قرار گرفته و در برابر حق و حقیقت کرنش می کنند…. اگر [شیعیان ] در تعظیم و احترام آنان (خاندان وحی) می کوشند، در تعظیم شعایر و آثار خدایی می کوشند و اگر قبر یا ضریح و یا آستان آنان را می بوسند، لازمه محبت و ارادت را به جا می آورند و چگونه ممکن است محبّت خاندان نبوّت، یکی از فرایض دینی قرار بگیرد و در قرآن کریم به آن تصریح شود، ولی آثار آن ممنوع گردد»؟( «مجموعه مقالات و پرسشها» ج 1، ص 232 – 231)
زیارت رفتن پیامبر(ص):
سنت زیارت سنتی است که از خود پیامبر گرامی اسلام به ما رسیده است به طور نمونه در روایات داریم که:
«زارَ النَبیُّ قَبْرَ اُمِّهِ فَبَکی و اَبْکی مِنْ حَوْلِهِ… إستأذَنْتُ رَبّی فی اَنْ اَزُورَ قَبْرَها، فَاَذِنَ لی، فَزُوروا القُبور فَاِنَّها تُذَکِّرُکُم المَوْتَ؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قبر مادر خود را زیارت نمود و در کنار قبر او گریست و کسانی را که در اطرافش جمع شده بودند، گریاند. [آن گاه فرمود:] از خدایم اجازه گرفته ام که قبر مادرم را زیارت کنم. شما نیز قبرها را زیارت کنید؛ چون که زیارت آنان، مرگ را به یاد می آورد».(«صحیح مسلم» ج 3، ص 65)
![پیام خراسان](https://kban.ir/NewsImage/640/aHR0cDovL3Jhc2FuZXdzLmlyLy9maWxlcy9mYS9uZXdzLzE0MDMvMTEvMjkvODM4ODMyXzgzNC5qcGc=)
دستور پیامبر(ص) برای رفتن به زیارت:
پیامبر صلی الله علیه و آله نه تنها خود به زیارت اهل قبور می رفت و برای آنان طلب آمرزش می نمود؛ سفارشها و دستورات خاصی را نیز برای رفتن به قبرستان و خواندن دعا و… دارد.
از عایشه نقل شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله درباره کیفیت زیارت قبور فرمود: «فَاَمَرَنی رَبّی أتی البقیعَ فَاسْتغفِرَ لَهُمْ، قُلْتُ: کَیفَ اَقولَ یا رَسول الله؟! قالَ: قولی السَّلامُ عَلی اَهلِ الدّیارِ مِنَ المؤمنینَ وَ المُسْلِمینَ یَرْحَمُ اللهُ الْمَسْتَقْدِمینَ مِنّا وَ الْمُستَأخرینَ وَ إنّا اِنْ شاءَ اللهُ بِکُمْ لاحِقُونَ؛ پروردگارم دستور داد که به بقیع بیایم و بر خفتگان در آن طلب آمرزش کنم. [عایشه ] می گوید: پرسیدم: ای رسول خدا! چگونه بگویم؟ آن حضرت فرمود: بگو سلام بر اهل این دیار، از مؤمنان و مسلمانان. خداوند پیشینیان و پسینیان از ما را رحمت کند! ما به همین زودی به شما ملحق می شویم».(صحیح مسلم» ج 3، ص 64)
همچنین نقل شده که: هر گاه آخر شب فرا می رسید، پیامبر صلی الله علیه و آله به سوی بقیع می رفت و می گفت: «السّلام علیکم دار قوم مؤمنین و…».(صحیح مسلم ج 3، ص 63)
عشق به امام زمان(عج):
عشق و محبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) سبب حضور میلیونی زائران در مسجد مقدس جمکران شده است و این عشق نعمت عظیمی است که خداوند به راحتی به کسی عطا نمی کند. عشق و محبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) نعمت بسیار عظیمی است و این محبت سبب می شود که محبوب خداوند شویم. کسی که بمیرد و شناختی از حضرت مهدی(علیه السلام) نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است، کسی که مرگش برسد و نسبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) شناخت داشته باشد مانند کسی است که در محضر آخرین اختر تابناک ولایت از دنیا رفته است.
انسان باید خود را وقف امام زمان(علیه السلام) کند. در آسیب شناسی آخرالزمان آمده است که هم و غم مردم، دنیای آنها است و به سمت دنیا پرستی پیش می روند ولی در کنار آنها افرادی هستند که وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) برای آنها بهترین است و همه هم و غم خود را حضرت بقیه الله(عجل الله تعالی فرج الشریف) می گذارند و جدی ترین موضوع زندگی شان امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) است.
همه قوت شیعیان و محبین امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) در خدمتگذاری نسبت به امام شان است، باید ارتباط محبتی و ارتباطی و خدمتگذاری نسبت به حضرت مهدی(علیه السلام) افزایش پیدا کند. باید با دوری از گناه به امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) نزدیک شویم چون گناه سبب دوری انسان از این امام همام می شود.
افزایش توجه به دین پس انقلاب اسلامی:
یکی از نشانه های رشد و افزایش توجه عموم مردم به دین پس از انقلاب اسلامی همین حضور آنها از همه اقشار و طبقات جامعه در مناسبتهای دینی از جمله حضور پررنگ آنها در جشن نیمه شعبان است. امسال در حدود پنج میلیون زائر از سرتاسر ایران و کشورهای اسلامی به قم آمدند تا نیمهشعبان را در جوار حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران بگذرانند.
همچنین در طول مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) و مسجد مقدس جمکران، ونقاط مختلف قم بیش از یک هزار موکب مستقر بودند و از زائران با تمام توان پذیرایی کردند که همه اینها نشان از توجه و عشق و ارادت به منجی عالم بشریت حضرت صاحب الامر دارد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/829339/