پیام خراسان

آخرين مطالب

بنادر جنوب ایران در یک قرن پیش، به روایت یکی از اهالی سیاسی

بنادر جنوب ایران در یک قرن پیش، به روایت یکی از اهالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایبنا، مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با همکاری نشر کازرونیه و شرکت پتروشیمی بندر امام کتاب «تاریخ خلیج فارس (بنادر و جزایر ایران)» تألیف محمدحسین سعادت کازرونی (زاده 1282 ق در نجف و درگذشته 1354 ق در شیراز) را با تصحیح و پژوهش عبدالرسول خیراندیش، استاد تاریخ دانشگاه شیراز و عمادالدین شیخ‌الحکمایی، پژوهشگر مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و مدیر نشر کازرونیه منتشر کرد.
در گفت‌وگو با عمادالدین شیخ‌الحکمایی به بررسی اهمیت این کتاب و نکات مهم آن پرداخته‌ایم.
آقای شیخ‌الحکمایی ابتدا درباره شخصیت سعادت کازرونی و آثاری که از او درباره خلیج فارس به چاپ رسیده بگویید؟
محمدحسین سعادت بوشهری (1244 ش نجف - 1314 ش شیراز) پژوهشگر تاریخ، از پیشگامان آموزش و پرورش مدرن در جنوب ایران و نخستین نماینده لار و بندر لنگه در مجلس شورای ملی بود. او بنیانگذار مدرسه سعادت در بوشهر است. محمدحسین سعادت در سال 1317 به بوشهر رفت و مدرسه سعادت را تأسیس کرد و از همین رو، به سعادت مشهور شد. مدرسه سعادت نخستین مدرسه به سبک جدید در حوزه خلیج‌فارس بود. در سال 1281 ش (1902 م) رابیندرانات تاگور، شاعر و فیلسوف هندی در نخستین سفرش به ایران از مدرسه سعادت بازدید کرد. خبر بازدید تاگور از این مدرسه در روزنامه‌های آن روز تهران بازتاب یافت و روزنامه فارسی‌زبان حبل المتین، چاپ کلکته هندوستان نیز، گزارشی از آن به چاپ رساند.
محمدحسین سعادت در دوره چهارم مجلس شورای ملی، به عنوان نماینده لار انتخاب شد. هنگام طرح اعتبارنامه‌اش در مجلس اعتراض شد که انتخابات در بندر لنگه برگزار نشده، با اینکه این شهر نیز جزو حوزه انتخابیه او است، بنابراین باید در این حوزه تجدید انتخابات می‌شد؛ با این حال، نمایندگان تصمیم گرفتند به اعتبارنامه او رأی بدهند. اعتبارنامه او نزدیک به پنج ماه پس از شروع به کار مجلس چهارم، در 25 آبان 1300 تصویب شد، اما خودش تا مدت‌ها بعد به مجلس نرفت. لار از دوره نخست تا سوم مجلس ملی، نماینده‌ای نداشت؛ از این رو، سعادت نخستین نماینده مجلسی ملی لار شمرده شده است
کتاب «تاریخ خلیج فارس دومین اثر او پس از کتاب تاریخ بوشهر (انتشار 1390 ش) است. با توجه به اشراف نویسنده به تاریخ و فرهنگ ایران، نگاه نو و حضور جدی او در عرصه فرهنگ و سیاست، این اثر همچنان می‌تواند برای تاریخ خلیج فارس و جزایر آن و حتی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اقتصادی در حوزه جنوب ایران مهم باشد. یگانه نسخه این اثر که متعلق به کتابخانه علی‌اصغر حکمت بوده است اکنون در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود.
نویسنده نخست تصمیم داشته که مجموعه بنادر و جزایر خلیج ایران را در یک مجموعه تدوین کند، اما چون بخش مربوط به تاریخ بندر بوشهر بسیار حجیم‌تر از بقیه بنادر و جزایر از آب درآمده بود، تاریخ بوشهر را از بقیه متن جدا می‌کند و با یک مقدمه تقریباً مشترک، برآن می‌شود که بخش بنادر و جزایر را به کتاب مستقل تبدیل کند. همچنین نیافتن فرصت کافی برای تکمیل جزئیات و تدوین نهایی هر دو کتاب از سوی نگارنده، کار تصحیح را با مشکل مواجه کرده است؛ بنابراین نسخه چاپی اثر حاضر، تصحیح به معنای مصطلح آن نیست. چرا که نسخه خطی موجود را بیشتر باید یادداشت‌هایی به قصد تألیف دانست تا یک نسخه نهایی.

پیام خراسان

جایگاه این کتاب در میان آثار درباره خلیج فارس چیست؟ این کتاب چه ویژگی‌های متمایز و نکات بدیعی دارد؟
مرحوم سعادت شخصیتی است که دست کم ده سال در بوشهر -که آن زمان از مهم‌ترین شهرهای ایران بود- زندگی کرده است. او به دروس حوزوی آشنا و در مدارس جدید نیز درس داده بود. او صرفاً گزارشگری معمول نیست بلکه انسانی صاحب اندیشه است. او در جریان سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری بوده است. با توجه به نکاتی که ذکر کرده است به نظر می‌رسد به چند زبان آشنا بوده است و منابع روز را می‌شناخته است.
به نسبت کارهای دیگری که در حوزه خلیج فارس انجام شده است، به نظر من ویژگی خاص کتاب این است که می‌خواهد ابتدا خوب جغرافیا را بشناسد و توضیح دهد و سپس برای آینده برنامه ارائه کند. او می‌گوید تنگه هرمز نگین انگشتر همه جهان است. اشاره می‌کند که یک مشکل بزرگ ما این است که صنایع را در مرکز کشور ایجاد می‌کنیم و بعد مجبوریم برای صدور آن هزینه زیادی بکنیم. پیشنهاد او این است این فعالیت‌ها را در سواحل انجام دهیم. این نوع نگاه بر اساس شناختی عمیق شکل گرفته است و پیشنهادات او همچنان پس از نود سال قابل پیگیری است.
برای نمونه او می‌نویسد: «مزیّت عمده خلیج بر سایر ممالک ایران به این است که به واسطه اتصال آن به ممالک عالَم و سهولت حمل و نقل آلات و ادوات برای تأسیس کارخانجات، فوق‌الوصف موافق و مساعد است. سهو بزرگی که ایرانیان از حیث صناعت و تأسیس کارخانجات کرده‌اند این است که به خیالشان باید مرکز کارخانجات لزوماً در شهرهای داخله باشد. این مطلب به واسطه دشواری حمل و نقل ادوات و آلات ماشین و نداشتن راه آهن خیلی مانع پیشرفت و ترقی صنایع و کارخانجات گردیده است و تا به حال در چندین مورد به تجربه رسیده است که کارخانه‌های مؤسسه‌ای در داخله به جای نفع، ضرر رسانیده است، ولی به عکس اگر تأسیس کارخانجات در خود بنادر بشود، به واسطه قرب جوار و اتّصال به خارجه و سهولت حمل و نقل آلات ماشین البته ذی‌نفع؛ و طول نمی‌کشد که بنادر به واسطه همین قرب جوار با خارجه یکی از بازارهای عمده عالَم واقع خواهد شد. چنان که یکی از پادشاهان بزرگ قدیم ایران فرموده است، تنگنای هرمز، نگین انگشتر تمام جهان می‌باشد. تفسیر این جمله این است که هر کس مالک دریا باشد مالک تجارت عالم خواهد شد و هر کس مالک تجارت عالم شد، مالک ثروت آن و بالاخره مالک عالم خواهد شد.»
رو ابط ایران با کشورهای خارجی و عملکرد آن‌ها درباره خلیج فارس چگونه توضیح داده شده است؟
او توضیح می‌دهد که توجه کشورهای دیگر به ما نه به واسطه نفت بلکه به علت اهمیت دریا به طور کلی است و به همین دلیل پیشنهاد می‌دهد که خلیج فارس به سلاح‌های جدید مجهز شود. او توضیح می‌دهد: «شاید خوانندگان کتاب و سیاست‌مداران قرن بیستم و احزاب سیاسی دوره مشروطیت ایران چنین تصور کنند ابتدای علاقه‌مندی دولت انگلیس به خلیج، مانند علاقه‌های سایر دوَل در قرن نوزدهم و یا از زمان پیدایش معدن نفت و قدری بالاتر شروع گردیده، ولی چنین نیست. بل‌که مبدأ آن دیرتر از آن زمانی است که آن‌ها تصور می‌کنند. و این سیطره سیاسی و نفوذ تجاری و قدرت جنگی که امروزه بر سواحل و جزایر و تا داخله بین‌النهرین سایه افکنده، ثمر زحمات و مجاهداتِ زاید بر سیصدسال و نتیجه اعمالی است که این دولتِ هوشیارِ بیدارِ بااقتدار در این قرون متوالیه آن را به وسیله عوامل سه‌گانه اجتماعی یعنی تجارت با سرمایه و سیاست با عقل و درایت و جنگ با علم و قدرت به دست آورده می‌باشد، تازگی ندارد. و مادام که فکر سیاست استعماری در جهان باقی و نزاع غرب بر شرق پایدار و استوار باشد، تنازع استعماری نیز در خلیج دوام خواهد داشت.
شاید عصر حاضره هم به قضایایی آبستن باشد که نتایج آن با ضعف امروزی ما در آتیه خلیج ایجاب مشاکلی سخت‌تر نماید زیرا که نتایج سببیّه زمان حاضر که فرزند گذشته و پدر آینده است، ممکن است در میدان مبارزه اقتصادی مستقبل سیاستی مهیب‌تر از گذشته برای سکّان خلیج تولید نماید. بنابراین بر صاحب حقیقی خلیج (دولت ایران) واجب فوری است که خلیج و سواحل و جزایر آن را به سلاح امروز [ی] مجهّز نموده، شاید بدین وسیله بتواند تجارت و سیاست خود را حفظ نماید و هم تجارت اجانب را از دزدان دریایی مصون دارد.»
روند تصحیح کتاب به چه شکل طی شد؟ در این روند با چه دشواری‌هایی روبه‌رو بودید؟ نسخه خطی کتاب چه ویژگی‌هایی داشت؟
این بخش منتشرشده از کتاب به تعبیری می‌تواند جلد دوم کتاب تاریخ بوشهر باشد که پیش از این از سعادت به چاپ رسیده بود. موضوع این است که هدف سعادت این بوده که کتابی جامع درباره بنادر و جزایر خلیج فارس بنویسد اما بخش بوشهر کتاب بسیار مفصل شده بود و در ادامه به این نتیجه می‌رسد که آن را به عنوان کتابی مستقل ببیند. بخش دیگر به نحوی ناتمام باقی می‌ماند و متنی نهایی از این کتاب نداریم. بنابراین تصحیح این کتاب به نحوی تدوین هم هست؛ زیرا باید مطالب تکراری را حذف می‌کردیم و سامان می‌دادیم. این دو کتاب مجموعاً می‌توانسته تاریخ جامع خلیج فارس باشد. دکتر عبدالرسول خیراندیش بر کتاب مقدمه نوشتند و توضیحات خوبی اضافه کردند. بخش نمایه‌ها نیز مهم است و با شکل استاندارد تدوین شده است. اصل این دو دفتر که اکنون در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود قبل از انتقال به دانشگاه، متعلق به کتابخانه شخصی علی‌اصغر حکمت بوده است. به نظر می‌رسد که مرحوم سعادت این دو کتاب را به حکمت داده است، شاید به قصد اینکه با حمایت او منتشر شود.
دیدگاه عبدالرسول خیراندیش بر کتاب «تاریخ خلیح‌فارس»
نوشتن این کتاب یک دوره بیست ساله از میانه پادشاهی احمدشاه تا میانه پادشاهی رضاشاه به درازا کشیده است. این هنگام سعادت در بوشهر اقامت داشت. این کتاب پس از گذشت سال‌ها، همچنان دارای اعتبار و قابل اعتناست. زیرا به واقع نویسنده محقق و متفکر آن آگاهی تاریخی شگفت‌انگیزی را در تفسیر گذشته پشت سر گذاشته، تبیین روزگار خویش و تشخیص آینده‌ای که فرا می‌رسید، از خود نشان داده است. تجربه روابط ایران و انگلیس در دوره صفویه، دوم آنچه که طی جنگ جهانی اول و پس از آن رخ داد و دیگری پدیدار شدن افق تحولاتی که در حال چهره بستن بود از نکات قابل ذکر در این اثر است.
این کتاب در سه فصل از سوی سعادت کازرونی تألیف شده است. فصل نخست در موقع جغرافیایی و احوالات طبیعی و امور سیاسی و اقتصادی و تفسیمات مُلکی سواحل خلیج ایران است. در این فصل آن طور که از نامش پیداست به حدود طبیعی، اوضاع و تشکیلات و اهمیت خلیج فارس در نظر سلاطین قدیم پرداخته است.
فصل دوم شرح تاریخ و وقایع ماضیه و حوادث جاریه بنادر مهمه خلیج فارس ایران و توجه دوَل اروپایی به خلیج ایران است. جنگ‌های ایران و یونان، عظمت مقدونیه، فتح آسیا به دست اسکندر از جمله مباحث مطروحه در این فصل است. سعادت در فصل سوم به جزایر خلیج پرداخته است.
کتاب «تاریخ خلیج‌فارس (جزایر و بنادر ایران) از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با همکاری نشر کازرونیه و شرکت پتروشیمی بندر امام ماهشهر به بهای 260 هزار تومان منتشر شده است.

پیام خراسان

259
کد خبر 2057342

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/860560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نیک‌افروز: کیش پیشگام در اجرای طرح های دولت الکترونیک

توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب در پی اعتراض ناشران به کاهش متراژ غرفه‌ها

رونمایی از یک اطلس با نمایش نقشه‌هایی از خلیج فارس و جزایر سه گانه

نظری جویباری: نه بدهی ما 1950 میلیارد است و نه بدهی پرسپولیس 200 میلیارد

اِوَز کجاست که پایتخت کتاب ایران شد؟

شهرداری گرگان و بنیاد شهید گلستان برای خدمت به ایثارگران هم‌عهد شدند

بریکس دلار را دور زد

فتاح: باید بساط قراردادهای کوتاه مدت با کارگران برچیده شود

دامداران: نرخ شیر بوی زیان می‌دهد

45 درصد از جمعیت ایران در فقر و زیر خط فقر!

زلزله تلویزیونی در فوتبال فرانسه!

چراغ سبز رئال به آنچلوتی برای مذاکره با برزیلی‌ها به یک شرط

ایسکو و عجیب‌ترین ادعا درباره بتیس و رئال مادرید

سوسا، والمارک و قلی‌زاده؛ درخشان اما ناهماهنگ

پرواز پدیده سپاهان در آسمان روسیه

دخه‌آ به اولدترافورد برمی‌گردد

دو خبر خوب به یونایتد در آستانه بازی بزرگ

تاخت و تاز اوسمار؛ جشن قهرمانی با 7 گل!

محرومان هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر فوتبال

خط 3 قطار شهری مشهد هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود

موزیک ویدئوی فیلم «آتابای» با صدای محسن چاوشی

معرفی 10 زنجیره ارزش و 120 فرصت سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی

رقابت 10 هزار و 483 داوطلب در کنکور سراسری در خراسان جنوبی

‌ضرورت بررسی‌های لازم برای ایجاد شهرداری در بافت تاریخی بیرجند

نخبگان در خراسان جنوبی خانه دار می‌شوند

راز طولانی شدن نقاشی «مونالیزا» فاش شد

برنامه های زیر سایه خورشید در راستای نهادینه کردن فرهنگ رضوی است

پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان از شاهکارهای ملی کشور است

4 حلقه چاه کشاورزی در درگز به سامانه هوشمند اندازه‌گیری مجهز شد

کلاهبردار 700 میلیاردی در مشهد به دام افتاد

جزئیات پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان از قول سردار سلامی/ این مسیر ریلی یکی از پروژه‌های فنی پیچیده در کشور محسوب می‌شود

داریوش ارجمند؛ از ناخدا خورشید تا حشمت فردوس/ عکس

خط 3 قطار شهری مشهد هفته آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود

شینا انصاری: احیای جنگل‌های بلوط با همکاری وزارت جهاد در دستور کار است

رئیس سازمان محیط‌زیست: کانون‌های داخلی گرد و غبار تثبیت و مهار می‌شود

پای کالابرگ های الکترونیکی به میادین میوه و تره بار باز شد!

افتتاح اولین زمین فوتبال چمن‌مصنوعی استاندارد – مشهد

آقای قاضی جلوی امام بلند نشدند و هیچ هم تعارف نکردند که جایی بنشینند!

مژده لواسانی: مشکلات معیشتی مردم باعث حذف کتاب از سبد خانوار می‌شود

مجید رضائیان: نمایشگاه کتاب «پذیرش قانون کپی رایت» را فراهم کند

دیجی ماز یکی از بهترین منابع خرید انواع کتاب‌های درسی و کنکور

کنایه جویباری به درویش: به شوخی گفتم استقلال 1000 میلیارد بدهی دارد!

نظری‌جویباری: آقای درویش! کار شما دور از اخلاق بود

نظری جویباری: نه بدهی ما 1950 میلیارد است و نه بدهی پرسپولیس 200 میلیارد!

«اوز فارس» پایتخت کتاب ایران شد

ارزش تولیدات صنعتی منطقه آزاد چابهار به 52 هزار میلیارد تومان رسید

روزهای سخت طلای سیاه؛ کاهش قیمت نفت رکورد زد

سیدورف: رئال مادرید در بحران؟ هرگز! فوتبال همین است

نیمار برای سانتوس مربی انتخاب کرد!

پاشنه آشیل اینتر؛ بارسا اینجا برنده می‌شود