پیام خراسان

آخرين مطالب

خبری از صدور حساب‌های الکترونیک در میدان میوه و تره‌بار عمده فروشی نیست اجتماعي

خبری از صدور حساب‌های الکترونیک در میدان میوه و تره‌بار عمده فروشی نیست
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - از ابتدای امسال کارگروهی در وزارت جهاد به اسم ساماندهی میوه و تره بار ایجاد شد که در این کارگروه برای شفافیت بازارتصمیماتی مبنی بر ارائه صدور فاکتور الکترونیک در بازار عمده فروشی اتخاذ شد و به رغم آنکه مهلت صدور فاکتور الکترونیک برای عمده فروشان میدان مرکزی چندبار تمدید شده است، اما کماکان خبری از اجرا نیست.
هرچندبحث صدور حساب الکترونیکی در راستای نظارت بر بازار میوه در مردادماه مطرح شد.
طبق اذعان بسیاری از خرده فروشی های سطح شهر فاکتور خرید میوه آنها هیچ مهر و مشخصاتی ندارد یا در بسیاری از موارد به آنها فاکتوری داده نمی شود که این امر منجر به جریمه و برخورد تعزیرات با اصناف می شود، درحالیکه ساماندهی کارگروه تنظیم بازار میوه مردادماه اعلام کردکه عمده فروشان میدان مرکزی یک ماه فرصت دارند که مقدمات، تسهیلات و شرایط را برای صدور فاکتورهای الکترونیک فراهم کنند که متاسفانه با گذشت زمان مقرر، صدور فاکتور کماکان دستی انجام می شود. این درحالی است که اکبر یاوری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی اذعان می کند که با آغاز صدور فاکتور الکترونیک از گرانفروشی جلوگیری می شود و همواره در مراجع قضایی می توان قابل استناد است.
مسعود امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد در این باره گفته بود که با صدور فاکتور الکترونیک، بحث نظارت بر خط بازرسان مطرح است چراکه کد اقتصادی مشخص است و ارگان های نظارتی از روی درگاه می توانند بر آخرین تراکنش نظارت داشته باشند.
با توجه به آنکه با صدور فاکتور الکترونیک به جهت نظارت بر خط می توان شاهد ایجاد شفافیت و عرضه میوه 10 تا 15 درصد کمتر از قیمت های فعلی در بازار بود، از کارگروه میوه وزارت جهاد انتظار می رود که هرچه سریع تر نسبت به اجرای این امر اقدام کند تا سودجویان به بهانه نبود فاکتور نتوانند سودهای دلخواه را اعمال کنند.
کاهش 10 تا 12 درصدی قیمت میوه با صدور فاکتور الکترونیک برای مصرف کننده
اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: تاکنون نه تنها اقدامی برای صدور فاکتور الکترونیک نشده است، بلکه همانند قبل فاکتور دستی هم صادر نمی شود که این موضوع منجر به گلایه بسیاری از مغازه داران شده است. هرچند بازرسی وزارت جهاد اعلام کرده که صدور فاکتور الکترونیک به 60 تا 70 درصد رسیده است.
به گفته او، رصد های میدانی و بازدیدهای متعددی که در ساعات مختلف همراه با بازرسی وزارت جهاد از میدان مرکزی داشتیم، در خروجی فاکتور الکترونیک صادر نمی شود و حتی آغاز این امر در میدان مرکزی کلید هم نخورده است.
کارگر ادامه داد: اتحادیه به عنوان متولی امر و ارائه خدمات به اعضای خود باید بحث صدور فاکتور الکترونیک را انجام دهد، بی تردید اگر این اتفاق بیفتد، عملکرد خوبی در ارائه خدمات خواهیم داشت. درحالیکه زمان مشخصی برای این امر اعلام نشده است. صدور فاکتور الکترونیک اتحادیه متولی است اتحادیه یعنی خدماتی که باید به اعضا ارائه بدهد.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران با بیان اینکه با اجرای صدور فاکتور الکترونیک خبری از گرانفروشی نیست، گفت: اگر صدور فاکتور الکترونیک اجرا شود، اتحادیه و تعزیرات حرف برای گفتن دارد، اما اکنون نمی توانیم پاسخگوی اعضای خود باشیم چراکه تعزیرات بدلیل فقدان فاکتور الکترونیک اعضا را جریمه می کند.
او با بیان اینکه صدور فاکتور الکترونیک به نتیجه نرسیده است، گفت: هم اکنون اعضای ما فاکتور دریافت نمی‌کنند، درحالیکه صدور فاکتور به نفع اعضاست و انجام این کار منجر به کاهش 10 تا 12 درصدی قیمت عرضه می شود که این امر به نفع مصرف کنندگان است.
از ابتدای امسال کارگروه ساماندهی میوه و تره‌بار برای شفافیت قیمت انواع میوه و تره بار در میوه فروشی‌ های سطح شهر در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد که بنابر تصمیم این کارگروه، عمده فروشان میوه باید فاکتور الکترونیک ارائه دهند و به هیچ عنوان صدور فاکتور دستی و بدون مشخصات و مهر قابل قبول نیست و تخلف محسوب می شود.
با صدور فاکتور الکترونیک خبری از اعمال سودهای 2 برابری در خرده فروشی ها نیست
براساس سیاست کارگروه بازار میوه رسالت سازمان میادین شهرداری خرید مستقیم از کشاورزان و درصد سود مناسب است، از این رو درصد سود مناسب برای میوه فروشی های سطح شهر 30 تا 35 درصد و در سازمان میادین 15 درصد مصوب شده است.
در ادامه مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: هم اکنون جوی بر بازار خرده فروشی حاکم است که متاسفانه مغازه داران خارج از چارچوب قانونی اقدام به عرضه میوه در بازار می کنند، درحالیکه اگر خرده فروشان بدنبال منفعت بیشتر هستند، با رعایت عدالت قطعا می توانند به سود بیشتری دست یابند.
او سود قانونی عمره فروشی تا خرده فروشی را 30 تا 35 درصد اعلام کرد و افزود: به رغم زحمات فراوان، تولیدکنندگان با کمترین سود به امر تولید ادامه می دهند، اما برخی مغازه داران به جای اعمال سود قانونی گاها اقلام میوه، صیفی و فرنگی تا 2 برابر سود مصوب قانونی عرضه می کنند چراکه آنها تصور می کنند برای توجیه اقتصادی کالا یک شبه قیمت ها را افزایش دهند که این موضوع به جد توسط دستگاه های نظارتی باید پیگیری شود.
شادلو ادامه داد: اختلاف قیمت میوه تنها مشمول مزرعه و خرده فروشی ها نیست، بلکه فاصله هایی حد وسط است که سود مصوب قانونی را از مزرعه تا عمده فروشی و سپس خرده فروشی باید رعایت کنند که در برخی مواقع به سبب عدم نظارت کافی، از حق خود زیاده روی می کنند و تنها مشمول صنف میوه فروشی نیست.
نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به تاثیر صدور فاکتور الکترونیک بر بازار میوه افزود: براساس برنامه های صورت گرفته، میوه ها باید شناسه تولید بگیرند به طوریکه از مبدا تا مقصد که بازار داخل یا صادرات است، مشخص باشد. حال فاکتور الکترونیک از شناسه کالا می‌تواند تبعیت کند.
او صدور فاکتور الکترونیک را راه حلی برای ایجاد شفافیت در بازار اعلام کرد و گفت: اکنون کل مسیر تولید تا عمده فروشی و خرده فروشی باید مشخص باشد، براین اساس شناسنامه دار شدن می تواند راهگشای شفافیت آمار مصرف و تولید داخل و خروج از نابه سامانی و سردرگمی های فعلی باشد. 
با توجه به آنکه صدور فاکتور الکترونیک و نظارت بر خط منجر به ایجاد شفافیت در بازار میوه می شود، از این رو انتظار می رود کارگروه میوه با همکاری تعزیرات برای غرفه دارانی که فاکتور الکترونیک صادر نمی‌کنند، جرائم 2 برابری فاکتور فروش را اعمال کنند تا از این طریق بتوان برای همیشه با صدور فاکتورهای دستی بدون مهر و امضا خداحافظی کرد.
خبرنگار: آزاده محبی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/750249/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعرض مرد شیطان صفت به پسر 14 ساله تهرانی قبل از ازدواجش لو رفت!

جام قهرمانی در دستان پسر رضا قوچان‌نژاد+ عکس | رصد روز

فیلم/ در مسیر محرومیت‌زدایی با نام امام مهربانی‌ها

رژیم صهیونیستی بار دیگر در 12 نوبت پایتخت لبنان را بمباران کرد + فیلم

فیلم/لحظه سرقت موبایل در مشهد

معرفی کتاب/ فقه امداد و نجات

“باران کوچک”: نقد و بررسی کتاب

آخرین وضعیت تیم ملی فوتسال امید از زبان قاضی

حضور فرزند رهبر انقلاب در یک مراسم+ ویدیو | رصد روز

حضور فولاد خراسان در نمایشگاه صادرکنندگان استان

راز قدرت مرگبار میگ و سوخو فاش شد

خبری از صدور حساب‌های الکترونیک در میدان میوه و تره‌بار عمده فروشی نیست

ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی، بار دیگر راهی بیمارستان شد

برگزاری اولین جشنواره استانی شعر مقاومت «حرف ایستادگی» در مازندران

گلستان؛ میزبان مسابقات کشوری رباتیک

متقاضیان مسکن مهر، خبرهای خوش در راه است!

راز لاغری سریع با گل کلم! برنامه غذایی کامل و تضمینی

اسرائیل بار دیگر مناطق مختلف لبنان را بمباران کرد

برگزاری اولین جشنواره مداحی «نغمه مقاومت نوجوانان» در مازندران

یادگاری نویسی بر آثار باستانی این بار با سیمان!+تصاویر

صدور هشدار فوری در مشهد/ مردم به طرقبه نروند !

صحبت در مورد امام زمان برای کودکان؛ روش های مختلف و موثر

جهش 208 درصدی فخاس در صادرات و دستیابی به رکوردهای جدید تولید

علت حادثه معدن طبس: بررسی جزئیات و دلایل اصلی این فاجعه

احسان دشتیانه مرد سال 1403 فولاد ایران جایزه خود را به جانباختگان معدن طبس تقدیم کرد

راز لایه سفید روی سیب‌ها فاش شد: این ماده خطرناک نیست! | پارافین روی سیب ها واقعی دارد؟ +ویدئو

رژیم غذایی پرچرب علیه انگل‌ها | راز نهفته در سلول‌های ایمنی بدن کشف شد

کشف تازه باستان‌شناسان در حاشیه هامون

افتتاح 11 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در خراسان شمالی

کشف راز داشتن یک زندگی شاداب و سالم

از برگزیدگان جشنواره همیار گاز خراسان رضوی تجلیل شد

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار: دستگاه‌های اجرایی سبزوار برای مقابله با مخاطرات بارندگی آماده باشند

نخستین سامانه یکپارچه مدیریت بار برق کشور در خراسان رضوی عملیاتی شد

15سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد دستگیر شدند

پیش‌بینی باران شدید برای دو استان؛ مردم مراقب باشند

پیام رهبر انقلاب در پی شهادت «سیدهاشم صفی‌الدین»

زن کُشی این بار در آمل/ قاتل دستگیر شد

استان خراسان رضوی در مسابقات ورزشی ، 103 مدال رنگارنگ کسب کرد

پرواز پهپاد و ریزپرنده در کل کشور ممنوع شد

رئیس جمهور از اجلاس بریکس بازگشت و وارد تهران شد

این زن خنگ رکورد دار ردشدن در آزمون گواهینامه است/ 250 بار مردود شد!+عکس

شکستی دیگر برای فرش آرا در لیگ برتر فوتسال

تهدید صریح سردار سلامی / اعتماد به تاد‌ها نکنید، عملیات وعده صادق 2 را به یاد آورید

سردار حسین سلامی کیست؟ + بیوگرافی

زندگینامه و سوابق سردار حسین سلامی

لیگ برتر واترپلو؛ یک پیروزی و یک شکست برای مشهدی‌ها

تعطیلی بوستان‌ها و آماده‌باش در مشهد به دلیل هشدار سیلاب

مشهد در آستانه سیلاب؛ تعطیلی بوستان‌ها و آماده‌باش کامل نیروها

مشهد در آستانه سیلاب

رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی جان دختربچه فسایی را گرفت