یک اتفاق جالب در نمایشگاه کتاب پکن
مقالات
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش سایت خبری پُرسون، نمایشگاه کتاب پکن(2025) با عرضه بیش از 40 هزار اثر، روز پنجشنبه در پکن افتتاح شد. در این دوره نمایشگاه بیش از دو هزار و 900 غرفه حضور دارند و آثار خود را به بازدیدکنندگان عرضه میکنند و برای اولینبار مواردی را به نمایش میگذارند که قبلاً در این رویداد دیده نشده بود.
این رویداد که به طور مشترک توسط انجمن ناشران چین و انجمن توزیع کتاب و نشریات چین میزبانی میشود، دارای یک سالن نمایشگاهی به مساحت 50 هزار متر مربع است که شامل بخشهای تخصصی برای علوم اجتماعی، فناوری، ادبیات کودکان و انتشارات آموزشی است.
به گزارش Global Tims؛ دستاندرکاران نمایشگاهِ امسال برای اولینبار محلی را به «محصولات فرهنگی و خلاق» اختصاص دادهاند؛ محصولاتی که مبتنی بر آثار عمدتاً داستانی تولید شده است. در واقع، نمایشگاه کتاب امسال چین با بازارسازی فرهنگی پیوند خورده و تلاش دارد آثار را از این منظر نیز به بازدیدکنندگان معرفی کند. طیف متنوعی از محصولات مانند کالاهای مرتبط با کتاب، لوازمالتحریر و مجموعههای هنری در این بخش از نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
از جمله آثاری که در این بخش عرضه شده و مورد توجه قرار گرفته است، کتاب «پرترهها در افسانه سیاه» مربوط به بازی پرطرفدار ووکانگ است که به گفته مسئولان، قرار است در آینده نزدیک در خارج از چین نیز منتشر شود. گفته میشود شرکتهای بازیسازی چینی از جمله بازدیدکنندگان این دوره نمایشگاه هستند تا آثار خلاقانه را به منظور معرفی فرهنگ چین شناسایی کنند.
به گزارش CGTN کتابهای مربوط به باستانشناسی و تاریخ، از جمله آثار محبوب این دوره نمایشگاه بوده است. یکی از ویژگیهای برجسته این کتابها استفاده از فناوریهایی مانند واقعیت افزوده است؛ به طوری که خوانندگان میتوانند تصاویر آثار باستانی موجود در کتابهای مربوط به موزه را اسکن کنند تا مدلهای سه بعدی را در تلفنهای همراه خود مشاهده و حتی سایتهای حفاری را شبیهسازی کنند و بینش عمیقتری نسبت به لحظات کلیدی کشف باستانشناسی به دست آورند. اعتقاد بر این است که این نوآوریها تجربههای خواندن را متحول کردهاند.
علاوه بر «کتاب و بازی»، موضوع هوش مصنوعی نیز از جمله مسائلی است که در این دوره نمایشگاه مورد توجه اهالی نشر قرار گرفته است. نمایشگاه کتاب پکن اولینبار در سال 1987 راهاندازی شده و از آن سال تاکنون به یکی از رویدادهای مهم فرهنگی تبدیل شده است.
به نظر میرسد صنعت نشر در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد؛ بزنگاهی که آن را از شکل سنتی خارج کرده و در آستانه تحولی جدید قرار میدهد. مسیر صنعت نشر کتاب از چاپ به دیجیتال، گواهی بر ماهیت پویای تکامل فناوری است. عصر سنتی چاپ که با حضور فیزیکی کاغذ و جوهر مشخص میشد، با کتابفروشیها، کتابخانهها و دسترسی منطقهایتر شناخته میشد.
با این حال، با ظهور اینترنت و تحول دیجیتال، تغییر عظیمی رخ داد. معرفی کتابهای الکترونیکی و پلتفرمهای آنلاین، انقلابی را آغاز کرد که هر جنبهای از نشر را متحول ساخت و سبب شده تا دسترسی به محتوا فراتر از مرزها و محدودیتها تعریف شود.
این تحول دیجیتال، بازتاب تغییرات گستردهتر اجتماعی بود. با توجه به اینکه مردم به طور فزایندهای از دستگاههای دیجیتال برای اطلاعات و سرگرمی استفاده میکردند، نشر نیز مجبور به سازگاری شد. ظهور کتابهای الکترونیک از جمله دستاوردهای این تغییر دیدگاه بود. حالا صنعت نشر در آستانه تحولی دیگر قرار دارد: پیوند نشر با دیگر صنایع خلاق.
همکاری با صنایع خلاق مانند بازیسازی، فیلمسازی، و موسیقی میتواند به خلق محصولات ترکیبی و نوآورانه منجر شود، مانند کتابهای همراه با بازیهای تعاملی، کتابهای صوتی با انیمیشن یا کتابهای الکترونیکی با قابلیتهای واقعیت افزوده. این نوآوریها جذب مخاطبان جدید و افزایش تعامل با کتاب را به همراه دارند و از سوی دیگر، مسیر بازاریابی و توزیع را نیز هموار میکنند. در این میان، برگ برنده در دست ناشرانی است که به انتشار آثار خلاقانه و گاه مبتنی بر فرهنگ بومی با ظرفیت پیوند با صنایع خلاق همت میورزند. این مسیری است که به نظر میرسد در آینده نشر جهان قرار دارد و حرکت در آن اجتنابناپذیر است.
منبع: تسنیم
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/806014/