خط سوم مترو مشهد در دهه کرامت به روی مسافران گشوده می شود
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام خراسان - تین نیوز |
شهردار مشهد گفت: عملیات اجرایی بخش اول خط سوم متروی مشهد به مرحله پایانی رسیده است و طبق وعده داده شده، این بخش در دهه کرامت امسال، اردیبهشت ماه با حضور رییسجمهور بهرهبرداری می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا قلندر در حاشیه بازدید مدیران حوزه علمیه خراسان از فاز یک خط سه قطار شهری مشهد، افزود: تلاش شبانه روزی در زیر زمین برای تکمیل این خط ادامه دارد و روزهای پایانی تکمیل پروژه قطار شهری را پشت سر میگذاریم.
وی اضافه کرد: همچنین ایستگاه شهید فکوری در شهرک سلامت، به عنوان آخرین ایستگاه خط دوم مترو، در اولین روز دهه کرامت و در روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) بهره برداری خواهد شد.
مدیر حوزه علمیه خراسان نیز اظهار کرد: اقدامات ارزنده ای در عمق زمین برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران در حال انجام است که باید مستندسازی شود.
حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط اضافه کرد: ایستگاه بابالجواد(ع) در خط سوم مانند یک میقات برای زیارت است و زائران از لحظهای که از مترو پیاده و وارد حال و هوای حرم میشوند، شرایط زیارت به خود گرفته و از نظر روانی آماده زیارت میشوند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: در ساعات اوج تردد، امکان استفاده از ناوگان سنگین مانند اتوبوس و تاکسی برای جابهجایی گسترده مسافران وجود ندارد از این رو مترو بهعنوان حملونقل انبوهبر، راهحل اصلی در حوزه ترافیک به خصوص در هسته مرکزی شهر است.
حسن موحدیان افزود: خط سوم مترو مشهد از اهمیت ویژه ای برخوردار است که یکی از مهمترین آنها، اتصال خطوط یک و 2 به حرم مطهر رضوی است.
وی ادامه داد: همچنین ایستگاه میدان شهدا در خط سوم به عنوان بزرگترین ایستگاه مترو خاورمیانه، نقش کلیدی در این انتقال ایفا میکند.
به گزارش ایرنا، مشهد پس از تهران دومین شهر کشور است که در سال 1389 به خط قطارشهری مجهز شد و هم اینک برای این کلانشهر چهار خط تعریف شده که خطوط یک و 2 در حال بهره برداری است و خطوط سوم و چهارم نیز در دست ساخت است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند 1389 به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند، مسیر توسعه چهار و نیم کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 1394 به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری 14 و نیم کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن 1394 به پایان رسید و اسفند سال 1395 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهرهبرداری شد.
اواخر اسفند 1396 نیز با بهره برداری از 2 کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال 1397 رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز 18 مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول 30 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال 1395 آغاز شده است و با بهره برداری از بخش اول این خط خطوط مترو مشهد به حرم مطهر رضوی متصل می شود.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول 17 و نیم کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه از خرداد 1400 آغاز شد.
با توجه به اهمیت خط سوم قطارشهری مشهد به عنوان اولین مسیر ریلی متصل به اماکن زیارتی، تمرکز و تاکید مدیریت شهری بر بهره برداری و مسافرگیری این خط است گرچه چندین بار وعده مسافرگیری این خط تا کنون به تعویق افتاده اما آخرین قول و وعده بر مسافرگیری بخش اول خط سوم از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی و پایانه امام رضا (ع) در اردیبهشت ماه امسال و همزمان با دهه کرامت است.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/852838/