پیام خراسان

آخرين مطالب

نظرات حیرت برانگیز اندیشمندان ایرانی نشانه عظمت پزشکی ایران است مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، در یادداشتی نوشت: درج دارو همه در حکم حکیم رازی قرن‌ها مکتب قانون و شفای سینا چشم دنیا همه روشن به چراغ ما بود. برج حکمت همه با بوعلی سینا بود. با حکیمان جهان مشق خطی خوانا بود. وقتی پروفسور ادوارد براون در سال 1920 کنفرانس خود را در دانشکده طب رویال کالج لندن به پایان رساند دو سوال از شنوندگان خود کرد یکی اینکه یک بررسی جامع از تاریخ پزشکی ایران تا چه حد مفید است؟ و دیگر اینکه راه‌های این بررسی و تحقیق کدامند؟
تا امروز که بیش از یک قرن از این پرسش‌های مهم تاریخی می‌گذرد اگر هم بدانها پاسخی در خور و عملی داده شده باشد دست کم نتایج آن به گوش و دل جامعه پزشکی ایران امروز ما چندان آشنا نیست و البته تا صلای پر صلابت و طنین پرمهابت موسیقی خنیاگر و جهان شمول تاریخ پزشکی این دیار کهن که از ورای قرون و اعصار مسیری به درازای تاریخ تمدن بشری را پیموده است در پشت دیوارهای غفلت و بی خبری دانشکده‌های طب و جوانان جامعه پزشکی ما ناشنیده بماند طبیعتاً این پیشینه‌ی بی نظیر شکوهمند و سابقه علمی سربلند دلی را به شوق نمی‌آورد عزمی را جزم نمی‌کند و غروری را بر نمی‌انگیزاند.
اگر اساطیر و مفاخر حافظه دانایی و سند توانایی تکرار شونده ملت‌ها هستند که هستند نه تنها زنده نگه داشتن آنها، بلکه زندگی کردن با آنها امری ضروری و بالنده است و به راستی اگر این افتخارات سابق است که آن آینده لاحق را می‌سازد این حجم از بی توجهی به این سابقه عظیم و درخشان تمدن پزشکی ایران که، هر دانشمند منصفی را در اقصی نقاط جهان به وجد و نشاط آورده است، عجیب و غریب نیست؟!
فقط به عنوان نمونه این چه حکایتی است که کتاب قانون ابن سینا در سال 1151 یا 1187 میلادی به لاتین ترجمه می‌شود و به استناد کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ علم، ششصد سال مرجع بلامنازع دانشکده‌های طب اروپا می‌شود اما 1000 سال پس از درگذشت ابن سینا و 800 سال پس از، اروپاییان، یعنی در سال 1357 ترجمه کامل آن به فارسی منتشر می‌شود؟ کدام ابن سینا؟ همان ابن سینایی که جرج سارتن او را یکی از مشهورترین دانشمندان همه ملت‌ها کشورها و اعصار ملت‌ها، کشورها و اعصار می‌داند و ویلیام هاروی آثار وی را سر چشمه اصلی طب می‌داند و دانته او را بزرگترین متفکر غیر مسیحی می نامد و ادوارد براون در کتاب تاریخ طب به نقل از چهار مقاله نظامی عروضی می‌نویسد: اگر بقراط و جالینوس زنده بودند روا بود که در پیش کتاب قانون سجده کنند و رئیس مؤسسه تاریخ پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز کتاب قانون را قانون و حتی مذهب دانش پزشکی می‌داند و حضرت امام خمینی (ره) در کتاب مصباح الهدایه شیخ الرئیس را نابغه کبری و اعجوبه عظمی می‌خواند که در حدت ذهن و لطافت قریحه همانندی ندارد.
هنوز که هنوز است دنیای غرب با ابن سیناهای ما زندگی و چالش می‌کند. در سال 2013 انتشارات دانشگاه کمبریج کتابی با عنوان Interpreting Avicenna شامل 14 مقاله تفسیری و انتقادی از اساتید طراز اول دانشگاه‌های معتبر دنیا در مورد وجوه مختلف شیخ الرئیس منتشر کرده است.
سیریل الگود پزشک بریتانیایی در کتاب تاریخ پزشکی ایران نقش پزشکی ایران در دنیا را به اندازه نقش شاعران ایران در ادبیات دنیا و نقش مینیاتور ایرانی در پهنه هنر جهان مؤثر می‌داند و تحقیق پیرامون تاریخ پزشکی ایران را به منزله بررسی هسته مرکزی نطفه اولیه پزشکی مدرن می‌خواند و طب جدید را حول محوری در گردش می‌داند که مفاهیم اولیه آن را ایرانیان قرن‌ها قبل بنیان نهاده اند و اینها تنها نیمی از اظهار نظرهای حیرت برانگیز اندیشمندان دنیا پیرامون عظمت پزشکی ایران ما است که خود کتابی در خور شأن لازم دارد.
کوتاه سخن آنکه پزشکی ایران امروزی ما هم در دنیا سربلند و سرافراز و نام آور است اما متناسب با جایگاه رفیع و مرجعیت علمی، قدیم، آن پیشران و نوآور و صاحب مکتب و سبک نیست. لذا، در پیش چشم داشتن یاد، نام، آثار و منش اساطیر و مشاهیر و مفاخر پزشکی ایران و به تاسی از آنان گام نهادن بر قلل رفیع طب دنیا و پیشرو بودن و هدایت این علم نافع در دنیا امری ضروری است که می‌تواند منشأ افزایش انگیزه تهییج غرور ملی و خود باوری، ترویج الگوهای مثبت الهام بخشی به تحقیقات و نوشتن کتب مرجع طب شود و چراغ امید و نشاط را در دل جوانان دانشمند ما پر فروغ تر بگرداند و به قول شهریار شعر ایران: خاتم گمشده را باز بجو ای ایران که بدان حلقه جهان زیر نگین ما بود.
گام کوچک سازمان نظام پزشکی در ایجاد دیوار نگاره‌هایی از اساطیر، مفاخر و شهدای جامعه پزشکی و نیز رؤسای ادوار سازمان نظام پزشکی در این راستا بوده است؛ که امیدواریم با حمایت‌ها و ارشادات اساتید فاضل و دانشمندان حاضر در نشر و توسعه این فرهنگ و آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با این سرمایه‌های ذی قیمت ایران اسلامی، گام‌های موثرتری برداشته شود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/701808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون وزیر آموزش و پرورش:سرانه ورزشی دانش آموزان خراسان رضوی به یک مترمربع افزایش یافت

آمریکا و انگلیس سه بار به مرکز یمن حمله کردند

قوچان‌نژاد: پیاتزا در تیم ملی والیبال ایران اقتدار دارد/ خلا معروف هنوز پر نشده است

موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

حاشیه شهر بیرجند محروم از سرانه فضای آموزشی!

حسن آبادی:بیش از 1500 مرقع از دورۀ تیموری تا دورۀ معاصر در کتابخانۀ آستان قدس است/ محبوب:اسناد موجود در آستان قدس بیشتر اجتماعی و اقتصادی است تا سیاسی

آتش بی‌احتیاطی گردشگران در غرب گیلان مهار شد

تکنولوژی دانش‌بنیانی برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها/ پروژه جنگل‌زایی «RFID» کلید خورد

آنچلوتی: تنها یک بار سیگار کشیده‌ام، اما بعد از آن عکس خانه‌ام پر از سیگار شده است!

شناسایی و دستگیری اعضای باند قاچاق سازمان یافته سوخت در خراسان جنوبی

افزایش قابل توجه زائران در مراکز اسکان موقت و اضطراری شهرداری مشهد

سرانه ورزشی دانش آموزان خراسان رضوی به یک مترمربع افزایش یافت

قطع آب شرب بجستانی‌ها، برای جلوگیری از تخریب ریل راه آهن بود

«نقد ترجمه در ایران» به چاپ چهارم رسید

خدمات رسانی اردوی جهادی افغانستانی در مشهد

سعید شریعتی: در روزهای آغاز اعتراضات 96 جوانان ستاد کدام چهره در مشهد جلسه برگزار می‌کردند؟/سخنان نبویان از استناد انداختن دستگاه‌های امنیتی است

نمایش رزمی فرهنگی حدیث پایداری در تربت‌حیدریه+فیلم

(ویدئو) بعد از گریه این بار خنده امیر مقاره خواننده «ماکان بند» اشک همه را درآورد!

سومین سالگرد درگذشت «حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی» در مشهد برگزار شد

92 محله تهران بازار میوه و تره‌بار ندارد

تبعات درگیری با ایران فاجعه‌بار است

کلاهبرداری یک میلیارد ریالی از طریق لینک جعلی ثنا در سبزوار

بار دیگر تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد/ بازداشت شماری از معترضان

این زن افغان با به دنیا آوردن نوزادی 4 پا همه را حیرت‌زده کرد!

کاظمی: امروز با دانش آموزانی مواجهیم که فاصله زیادی با انتظار سند تحول بنیادین دارند

تشکیل 46 پرونده تخلف برای واحد‌های صنفی حاجی آباد

سه عنوان پهلوانان جوان خراسان شمالی در مسابقات قهرمانی کشور

درخشش اسب‌های خراسان شمالی در آق قلا

کسب رتبه نخست جشنواره هنرجوی برتر توسط هنرجوی خراسان شمالی

پایان فعالیت تابستانی استخر روباز پارک ملت مشهد

پایان فعالیت تابستانی استخر روباز پارک ملت مشهد/ 76 روز فعالیت شاد برای شهروندان مشهدی

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد؛ صنعتی سازی 70 مدرسه در استان خراسان رضوی

تحلیلگر آمریکایی: تبعات درگیری با ایران فاجعه‌بار است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ؛اشغال 70 درصدی کلیه ظرفیت‌های اقامتی مشهد در دهه پایانی صفر

اورژانس مشهد بیش از 14 هزار ماموریت انجام داد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تعاون راه حل نجات اقتصاد کشور است

برخورد 2 خودرو در مسیر تربت حیدریه- مشهد هفت مصدوم برجا گذاشت

انجام بیش از هزار ماموریت توسط اورژانس سبزوار

برنامه درسی مدارس خشک و استعدادکش هستند

وزیر آموزش و پرورش: برنامه های درسی مدارس استعدادکُش هستند

امسال فعالیت 20 نمایندگی خبرگزاری ایمنا در استان ها آغاز می شود

پیشرفت 70 درصدی 4 کیلومتر نخست پروژه محور شهداد به نهبندان

400 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی ارسال شد

هزینه‌های عمره مفرده اعلام شد

مهار آتش سوزی در بیش از یک هکتار اراضی جنگلی لیسار

کلاهبرداری یک میلیارد ریالی از طریق لینک جعلی ثنا در سبزوار

خراسان رضوی دارای 15 هزار و 338 تعاونی ثبت شده‌است

موافقت اداره کل حفظ آثار برای تدفین شهدای گمنام در دانشگاه قوچان

اسکان 6 میلیون و 100 هزار نفر شب در مشهد

دنای تصادفی چندین بار خارج از ایران‌خودرو جوش‌کاری شده بود