◄ مصائب نوسازی ناوگان حمل بار بدون حذف کامیون های فرسوده از چرخه حمل و نقل
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - تین نیوز |
یک کارشناس حمل و نقل گفت: مسئولان حمل و نقل جاده ای کشور لازم است به این موضوع توجه کنند که ساختار ناوگان باری کشور ما با کشور های توسعه یافته تفاوت بسیار دارد.
به گزارش تین نیوز، علی اکبر عادلی افزود: در کشور ما رانندگان مالک بیش از 85 درصد ناوگان باری هستند و نوسازی ناوگان به راحتی امکان پذیر نیست چون رانندگان به صورت انفرادی قادر به خرید و تعویض کامیون و یا کشنده خود نیستند.
وی به خبرنگار ما در مورد دلایل این موضوع گفت: اولا رانندگان خود مالک از نظر مالی توانایی لازم را ندارند ثانیا حتی اگر بودجه خرید هم داشته باشند با روش ثبت سفارش و واردات آشنایی کامل ندارند.
عادلی عنوان کرد: با بخشنامه های مربوط به واردات ناوگان باری، معلوم نیست چه کسانی متولی واردات کامیون و توزیع آنها بین رانندگان هستند.
وی افزود: در گذشته یک بار این شیوه اجرا شد و به شرکت های حمل و نقل بین المللی اجازه ورود کشنده داده شد اما پس از مدتی شرکت ها، کشنده ها را به راننده ها فروختند.
این کارشناس ادامه داد: در حمل و نقل جاده ای کشورهای توسعه یافته، برعکس کشور ما، مالکیت و یا اجاره 85 درصد ناوگان، متعلق به شرکت ها است و از رانندگان استخدامی برای هدایت ناوگان استفاده می کنند.
وی تاکید کرد: در این کشور ها، رانندگان نقشی در مدیریت بهره برداری و نگهداری ناوگان ندارند.
عادلی گفت: با این شرح کوتاه می خواستم به ابهامات زیر پاسخ داه شود.
1- سرمایه گذار ناوگان چه کسانی هستند؟
2- مجوز ورود به چه کسانی و تحت چه عنوان داده می شود؟
3- اگر مجوز واردات به صورت انبوه و یا مرحله ای صادر می شود، نحوه توزیع کامیون یا کشنده ها به چه صورت خواهد بود.
4- رانندگان خود مالکی که توانایی مالی ندارند، سرمایه گذاران با چه شرایطی کامیون یا کشنده را به راننده ها واگذار می کنند.
5- نوسازی ناوگان به این معنی نیست که ناوگان فرسوده همچنان در چرخه حمل و نقل باشند و ایمنی جاده ها را در معرض خطر قرار دهند.
6- نوسازی و جایگزینی باید درست انجام گیرد نه این که وسیله تقلیه باری یا مسافری فرسوده از حیز انتفاع خارج نشود و هم چنان با تفکیک مسیر فعالیت در عرصه حمل و نقل جاده ای مورد استفاده قرار گیرند.
7- این چه نوع نوسازی است که حمل و نقل جاده ای ورودی داشته باشد ولی آن معلوم نباشد.
8- آیا با واردات و افزایش ناوگان، فکری به حال ضریب اشغال بار و مسافر شده است.
9- سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای چه برنامه ای برای تبدیل ناوگان خود مالکی به شرکت های مالک تدارک دیده است و تا کی می خواهد با سیاست خود مالکی حمل و نقل جاده ای بار را مدیریت کند.
10- سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با چه معیاری تشخیص داده است که فقط باید کشنده یا کامیون وارد شود؟
11- در همه کشور ها تعداد ناوگان، ساختار ونوع کاربری آنها را بر اساس حجم و وزن تولیدات داخلی یا واردات و نوع کالا در کوتاه ، میان و بلند مدت برآورد می کنند. حمل و نقل جاده ای کشور ما چگونه تشخیص داده است که فقط کشنده و یا کامیون باید وارد شود.
12- آیا اگر تعداد تریلی ها و یا کامیون ها با وجود عدم اسقاط وسایل نقلیه قدیمی به ناوگان موجود اضافه شود، آینده نگری شده است که در صورت نبود بار چه اتفاقی رخ می دهد؟
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/802440/