پیام خراسان

آخرين مطالب

رمز و راز کمبود قطعات مونتاژکاران در بازار ! اجتماعي

رمز و راز کمبود قطعات مونتاژکاران در بازار !
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش نماد اقتصاد، یازدهم دی ماه سال‌جاری سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت در نامه‏‏‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، خواستار سهمیه ارزی جدیدی برای واردات لوازم یدکی شد. این درخواست که به نظر می‌رسد از سوی مونتاژکاران و واردکنندگان خودرو پیگیری شده، در شرایطی مطرح است که طبق قانون، واردکنندگان و مونتاژکاران موظف هستند خدمات پس از فروش و تامین قطعات را خود تامین کنند.
حال درباره چرایی همزمانی تقریبی حذف ارز نیمایی و مطرح شدن درخواست تخصیص ردیف ارزی برای واردات لوازم یدکی خودرو، دو سناریو قابل طرح است. سناریوی اول از سوی یک کارشناس عنوان شد. وی معتقد است که با حذف ارز نیمایی و از میان رفتن منافع برخی ذی‌نفعان موضوع تخصیص ارز برای لوازم یدکی از طرف مونتاژکاران و واردکنندگان خودرو مطرح شده تا خلأ به وجود آمده جبران شود.
وی ادامه داد: در واقع پیش از حذف ارز نیمایی از اختلاف قیمتی که این ارز با بازار آزاد داشت سوءاستفاده‌‌‌هایی شد و برخی این انگیزه را داشتند که با بیش‌‌‌اظهاری در مورد هزینه قطعات CKD یا خودروی وارداتی ارز نیمایی بیشتری دریافت کنند.
رانت ارزی و قیمت بالا هر دو با هم!
نکته این کارشناس مورد تایید سخنگوی کمیسیون اصل 90 نیز بود؛ اوایل آبان ماه امسال علی کشوری، سخنگوی این کمیسیون، در جمع خبرنگاران در این زمینه تاکید کرده بود که «بر اساس بررسی‌‌‌های انجام‌‌‌شده برخی از شرکت‌های مونتاژکار خودرو قیمت قطعات را بیش از قیمت واقعی به دولت اعلام کرده و بیش‌‌‌اظهاری می‌کنند؛ یعنی علاوه بر دریافت بیشتر ارز از دولت، قیمت تمام‌‌‌شده خودرو را نیز برای مصرف‌کننده بالا می‌‌‌برند.”
اما با شناورسازی ارز تجاری دیگر مسیر بسیاری از این سوءاستفاده‌‌‌ها بسته شد. حالا می‌توان این احتمال را مطرح کرد که برخی مونتاژکاران و واردکنندگان این درخواست را از وزارت صمت کرده‌‌‌اند که به واسطه لوازم یدکی خودرو بتوانند ارز بیشتری بگیرند تا از این طریق بتوانند کاهش اختلاف قیمت ارز دریافتی خود را با بهای واقعی ارز جبران کنند. سناریوی دیگری که می‌توان مطرح کرد این است که واقعا مشکلات ارزی مانع واردات لوازم یدکی شده و مشکلاتی را برای واردکنندگان خودرو به وجود آورده است.
از ابتدای سال‌جاری (یعنی پیش از حذف ارز نیمایی) این مشکل از طرف واردکنندگان مطرح می‌‌‌شد که سازمان توسعه تجارت اجازه اختصاص بخشی از ارزی را که برای واردات خودرو داده شده، به واردات لوازم یدکی نمی‌‌‌دهد. حالا احتمال دارد که پیگیری‌‌‌های واردکنندگان از وزارت صمت برای حل این مشکل در نهایت به ارسال این نامه منجر شده و موضوع واردات قطعات خودروهای مونتاژی نیز در کنار آن مطرح شده باشد.

پیام خراسان

پارادوکس مونتاژکاران
اما درباره وضعیت لوازم یدکی خودروهای وارداتی و مونتاژی در بازار، گفت‌‌‌وگویی با سید‌احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌‌‌آلات تهران داشتیم. وی اشاره می‌کند که مشکلات مربوط به عدم‌تامین قطعات خودروهای مونتاژی سال‌هاست که در بازار وجود دارد، این در شرایطی است که حالا با حذف ارز نیمایی این مسائل روی میز سیاستگذار قرار گرفته است.
وی اعتقاد دارد که مونتاژکاران موضوع حذف ارز نیمایی و کمبود ارز را بهانه قرار داده‌‌‌اند تا از زیر بار مسوولیتی که برای تامین قطعات دارند شانه خالی کنند. وی ادامه می‌دهد که تامین قطعه تعهد واردکنندگان و مونتاژکاران است و باید این کار را انجام دهند و این پرسش را مطرح می‌کند که چرا برای واردات خودرو و قطعات منفصله مونتاژ ارز دارند اما برای واردات لوازم یدکی ارز ندارند؟
وی اضافه می‌کند قطعات خودروها از جمله خودروهای مونتاژی به سه دسته پرمصرف، کم‌‌‌‌‌‌مصرف و با مصرف متوسط تقسیم می‌‌‌‌‌‌شوند. تولیدکنندگان و واردکنندگان به تامین قطعات پرمصرف مانند لنت و لوازم جلوبندی ورود کرده‌‌‌‌‌‌اند چون برای آنها صرفه اقتصادی دارد و حتی خود اصناف هم این اقلام را وارد می‌کنند. بنابراین بخشی از تقاضای موجود در بازار قطعات خودروهای چینی از این دو مسیر تامین می‌شود وگرنه چالش تامین قطعات این خودروها شدتی بیش از اینها داشت و این دو گروه در واقع ضعف عملکرد شرکت‌های خودروساز چینی را در تامین قطعات جبران می‌کنند.
خبر پیشنهادی: قیمت محصولات سایپا 19 آبان 1403
راز کمبود لوازم یدکی کم مصرف چینی
حسینی می‌‌‌گوید برای تولیدکنندگان و واردکنندگان، تولید و واردات قطعات کم‌‌‌‌‌‌مصرف صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه دارندگان خودروهای چینی در تامین همین قطعات کم‌‌‌‌‌‌مصرف دچار مشکل هستند. خود مونتاژکاران نیز این قطعات با مصرف متوسط و کم‌‌‌مصرف را تامین نمی‌‌‌کنند. بنابراین بیشتر مشکل قطعات مونتاژی‌‌‌ها مربوط به این بخش از قطعات یدکی است.
وی با تاکید بر اینکه فعالان صنف لوازم یدکی علاوه بر توزیع در واردات و تولید این قطعات نیز نقش دارند می‌‌‌گوید وقتی ارز چند‌نرخی باشد برخی از ذی‌نفعان بیشتر ارز را می‌‌‌گیرند و فعالان صنفی نمی‌توانند به خوبی خلأهای موجود را در بازار رفع کنند اما اگر ارز به سمت تک‌‌‌نرخی حرکت کند، فضای رقابتی ناعادلانه کمرنگ شده و تامین قطعات هم بهتر صورت می‌گیرد.
حسینی همچنین در مورد لوازم یدکی خودروهای وارداتی می‌‌‌گوید هنوز این خودروها به مرحله‌‌‌ای نرسیده‌‌‌اند که نیاز زیادی به لوازم یدکی داشته باشند، اما اگر تصادفی صورت بگیرد یا به هر دلیل این خودروها به مشکل بربخورند، لوازم یدکی آنها در بازار موجود نیست و باید وارد شود.
علاوه بر این وی اعتقاد دارد که برای تامین لوازم یدکی برندهایی که پیش‌تر سابقه حضور در ایران را داشتند مشکلات کمرنگ‌تر است اما برای خودروهایی که اولین حضور خود را در بازار ایران تجربه می‌کنند و به‌خصوص برای خودروهای برقی احتمالا مشکلات بیشتری داشته باشیم.
قطعات یدکی وارداتی ها کمیاب تر می شود
بازار لوازم یدکی خودروهای وارداتی در ماه‌‌‌های آینده با چالش‌‌‌های بیشتری روبه‌‌‌رو خواهد شد. چراکه احتمال بروز مشکل برای خودروهای وارداتی با گذر زمان بیشتر خواهد شد و با نبود لوازم یدکی آنها کار برای خریداران سخت می‌شود. اگرچه ممکن است در بلندمدت با تثبیت سیاست‌‌‌های ارزی و بهبود نظارت بر عملکرد شرکت‌ها، بخشی از این مشکلات حل شود، اما در کوتاه‌‌‌مدت نیاز به اقدامات فوری از سوی دولت و فعالان این حوزه وجود دارد.
در نهایت، به نظر می‌رسد که تامین قطعات یدکی برای خودروهای وارداتی و مونتاژی نه‌‌‌تنها یک وظیفه قانونی برای واردکنندگان و مونتاژکاران است، بلکه عاملی کلیدی برای حفظ اعتماد مصرف‌کنندگان و پایداری بازار خودرو به شمار می‌رود. در غیر‌این صورت، مشکلات فعلی می‌تواند به بحرانی جدی‌‌‌تر در صنعت خودرو تبدیل شود.
انتهای پیام
منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/803983/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در طول 10 سال اخیر تعداد زیادی از ثبت نام‌کنندگان عمره از دنیا رفته‌اند

مخالفت عضو شورای شهر با اجرای خط ویژه HOV در اتوبان همت/ راه حل بار ترافیکی توسعه حمل و نقل عمومی است

خبر مهم سردار سلامی درباره رزمایش بعدی

انتشار کتاب «یک وضعیت؛ روایتی از سیدهادی میرمیران»

ادعایی درباره کف قیمت تمام شده ساخت هر متر مسکن

یخبندان در راه است / هشدار برای ساکنان خراسان جنوبی

تصادف پراید و سمند در بجنورد 4 مصدوم بر جای گذاشت

کف قیمت تمام شده ساخت هر متر مسکن اعلام شد

سرپرست آموزش‌وپرورش: خراسان رضوی خاستگاه رویدادهای ماندگار فرهنگی و تربیتی در کشور است

در ستایش رونالدو: راز تناسب اندام فوق‌العاده این ستاره پرتغالی چیست؟؟

دستگیری 27 سارق در بجنورد

سردار سلامی: صهیونیست‌ها اگر احساس کنند کشوری ضعیف است ویرانه‌اش می‌کنند

105 نمازخانه در جاده‌های خراسان رضوی برای زائران فراهم است

کلینیک ایرانیان قم و فرش آرا مشهد به تساوی دست یافتند

شهردار: ساخت «دیوار ساحلی ملکش بجنورد» 11 میلیارد تومان هزینه داشت

کلاهبرداری مجرمان سایبری با عنوان مأمور پست

ترانزیت برق باید متوقف شود

بخش خصوصی به کمک احیای پروژه سیمان سمنگان می‌آید

محرومیت شهرستان مانه از پزشک و داروساز کافی

زیارت از مولفه‌های مهم روابط ایران و عراق است

آیین معارفه سرپرست فرمانداری مانه با حضور استاندار خراسان شمالی برگزار شد

بدترین وضعیت سرانه آموزشی خراسان شمالی مربوط به بجنورد است

دستگیری 27 سارق در بجنورد با اعتراف به 64 فقره سرقت

درخواست ترامپ برای توقف صدور حکم در پرونده جنایی رد شد

بازدید استاندار خراسان شمالی از شهرستان مانه

حضور ما برای دومین بار نشان دهنده عزم و اراده جدی دولت برای حل مشکلات منطقه است

گفتار درمانی نمی کنم؛ رشد قارچ گونه بیمارستان در مازندران

پیرزن 70 ساله شوهرش را در خانه هوویش به آتش کشید!

2700 پروژه نیمه تمام در مازندران بر روی زمین مانده است / مردم از گفتاردرمانی مسئولان خسته شدند

سرلشکر سلامی: دشمن می‌خواهد به ما القا کند که ضعیف شده‌ایم

مشکلات جاده بجنورد به جنگل گلستان به صورت میدانی بررسی شد

کتاب «مبانی برنامه رشد» در اصفهان رونمایی شد

کتاب «اندیشه سیاسی امامین انقلاب» در حوزه علمیه اصفهان رونمایی شد

آیین پایانی هفته پژوهش دانشگاه علامه‌طباطبائی

کتاب «حرکت شناسی» در کرج رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب حرکت شناسی ورزشی در منطقه کلاک کرج

سقوط 9 هزار دلاری بیت کوین در یک روز

ویدیو: امضای تفاهم نامه شرکت تافکو با پارک علم و فناوری

«مسجد الاقصی» خراسان جنوبی در جشنواره بین‌المللی عمار

316 مسجد خراسان جنوبی، پذیرای معتکفان

راز شگفت‌انگیز رضایت جنسی از دیدگاه دانشمندان

حمام شگفت انگیز در دل جنگل های چین

تمام مصوبات شورای فرهنگ بردسکن لازم الاجرا است

پزشکیان: مصمم هستیم تبعیض و بی عدالتی را از بین ببریم/ توسعه باید با نقشه راه باشد/ وظیفه دولت است و بار سنگینی است که به امور استان سیستان و بلوچستان رسیدگی کند

سردار سلامی: سرزمین ایران با محاسبات دشمنان درباره دیگران بسیار متفاوت است/ صهیونیست‌ها اگر احساس کنند کشوری ضعیف است ویرانه‌اش می‌کنند

مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نخستین بار سخنگودار شد | چه کسی انتخاب شد؟

برای جذب سرمایه گذار در شهرستان بردسکن باید تلاش کنیم

عضو جنبش حماس: در مقابل رژیم صهیونی خواهیم ایستاد

مهلت شرکت در جشنواره اختران هدایت تا پایان دی ماه تمدید شد

توضیح روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اظهارات منسوب به رئیس این بنیاد