پیام خراسان

آخرين مطالب

همه عالم اسما الهی هستند سیاسی

همه عالم اسما الهی هستند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ‏‏
به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، امام خمینی (ره) نه تنها در قامت یک رهبری سیاسی بی‌نظیر و اثرگذار است که در کسوت استاد و معلم دین نیز یگانه است. نام امام خمینی در کنار نام‌های بزرگی شیخ کلینی، شیخ طوسی، میرداماد، میرفندرسکی، ملاصدرا، علامه مجلسی و... نامی ممتاز و برجسته است. امام راحل (ره) در علم تفسیر، اخلاق و فلسفه فردی مبرز است و شاهد این مدعا آثاری است که ایشان در حوزه‌های مختلف به نگارش درآورده‌اند.
یکی از این آثار ماندگار و مبارک کتاب «شرح دعای سحر» است که خود می‌تواند محل بحث و نظر‌های مختلف باشد و اهل فن می‌توانند شرح‌ها و حاشیه‌های مختلفی بر این کتاب بنویسند. امام خمینی (ره) این کتاب را سال 1307 و در سن 27 سالگی و به زبان عربی تالیف کرد و «سید احمد فهری زنجانی» آن را به فارسی ترجمه کرده است.
دعا نعمت بزرگ خدا بر بندگان
دعا‌هایی که از خزائن وحی به ما رسیده از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند بر بندگان است؛ زیرا این دعا‌ها پیوند معنوی میان خالق و مخلوق وسیله ورود به دژ محکم خداوند و عامل تمسک به عروه‌الوثقی و حبل‌المتین هستند؛ اما روشن است که رسیدن به این مقصد والا جز به‌قدر توان آدمی در توجه به معنای ادعیه و قدرت او در فهم اسرار و حقیقت آنها ممکن نیست. 
در این میان، من دعای مشهور مباهله را از دعا‌هایی یافتم که قدرش بسی جلیل و منزلتش بسی رفیع است، زیرا مشتمل بر صفات حسنای الهی و امثال علیای ربوبی است و اسم اعظم و تجلی اتم اقدم پروردگار در آن آمده است؛ پس خواستم آن را از بعض جهات، به مقدار استعداد خویش شرح دهم. 
اسما خداوند
علم به حقیقت اسم اعظم، از حیث لفظ و عبارت، نزد اولیایی است که ‏‏مورد رضایت‏‏ حق هستند و در زمره علمای راسخ هستند ولی از سایر خلایق مخفی است. مطالبی هم که درباره حروف یا کلمات اسم اعظم در کتاب‌های عرفا و مشایخ قوم آمده یا بر گرفته از آثار نبوی است یا حاصل کشف و ریاضت آنان به هنگام خلوص از آلایش‌های سرای وحشت و ظلمت است؛ چنانچه از شیخ موید الدین جندی‏‎‏‎‏‎‏‎‏، یکی از شارحان ‏‏فصوص، ‏‏ نقل شده است که از جمله اسم‌های اسم اعظم ‏‏ «‏‏هو الله المحیط‏‏ و ‏‏القدیر‏‏ ‏‏والحیّ‏‏ و ‏‏القیوم» ‏‏ است و از جمله حروف آن «ا، د، ذ، ر، ز و» است. او گفته است:‏‏ «‏‏شیخ کبیر در پاسخ‏‎ ‎سؤال حکیم ترمذی این مطلب را بیان کرده است» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏. ‏
‏‏شیخ کبیر نیز در ‏‏فتوحات‏‏ گفته است: ‏ الف همان نفس رحمانی است که همان وجود منبسط است؛ دال حقیقت جسم کلی است؛ ذال تغذیه‌کننده است، راء حساس متحرک است، زاء ناطق است و واو حقیقت مرتبه انسانی است. حقایق عالم ملک و شهادت که عالم کون و فساد نامیده می‌شود منحصر در این حروف است. ‏
‏‏
و شیخ محدث جلیل حاج شیخ عباس قمی‏‎‏‎‏‎‏‎‏، در کتاب ‏‏مفاتیح الجنان‏‏ ‏‎ می‌گوید: «‎‏اول، سید اجل سید علی خان شیرازی‏‎‏‎‏‎‏، در کتاب ‏‏کلم طیب‏‏ نقل فرموده که اسم اعظم خدای تعالی آن است که افتتاح او «الله» و اختتام او به «هو» است و حروفش نقطه ندارد «و چه اعراب گذاری شود و چه نشود قرائتش تغییر نمی‌کند.» ‏‏ و این در قرآن مجید در پنج آیه مبارکه از پنج سوره است. بقره و آل عمران و نساء و طه و تغابن. ‏
‏‏
شیخ مغربی در کتاب خود گفته: هر که این پنج آیه مبارکه را ورد خود قرار دهد و هر روز یازده مرتبه بخواند، هر آینه آسان شود برای او هر مهمی از کلی و جزئی به زودی، ان شاء الله تعالی و آن پنج آیه اینهاست: ‏‎‏‎. «‏‏الله لا اله الا هو الحی القیوم‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏ تا آخر آیه الکرسی؛ ‏‏ ‏‎. «‏‏الله لا اله الاّ هو الحیّ القیوم. نزّل علیک الکتاب بالحقّ مصدّقا لما بین یدیه و أنزل التوراه و الانجیل من قبل هدی للناس و انزل الفرقان‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏؛ ‏‎. «‏‏الله لا اله الّا هو لیجمعنّکم الی یوم القیامه لاریب فیه و من اصدق من الله حدیثا‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏؛ ‏‎. «‏‏الله لا اله الّا هو له الاسماء الحسنی‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏؛ «‏‏الله لا اله الّا هو و علی الله فلیتوکّل المومنون‏‎‏‎‏‎‏‎‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏. ‏
دنباله کلام و دستاورد‏ امید است در مورد نام‌های پروردگار و آیات آفریدگارت هدایت‌شده و در راه مستقیم قرار گرفته باشی و متوجه شده باشی که سلسله وجود و عالم غیب و شهود، از ملائکه مقربین و اصحاب یمین و فرشتگانی که صف آرایی کرده‌اند و تدبیر کنندگان امورند و فرشتگان‏‎ ‎‏موکل بر ابر‌ها و کلیات عوالم از انواع ‏‎‏موجودات‎‏ عالی و پست و جزئیات آن گرفته تا تاریکی‌های تار و سیه هیولایی، همه و همه، نمود اسماء الهی هستند. ‏
‏‏
اکنون، با توفیق ملک منان به شرط تدبر در اسماء خداوند و تفکر در آیات او و رهایی از زندان طبیعت و گشودن در‌های بسته انسانیت باید دریابی که حقیقت «بسم الله الرحمن الرحیم» دارای مراتبی از وجود و مراحلی از نزول و صعود است و به حسب عوالم و نشئه‌ها، حقایق متکثری دارد که در دل سالکان، به مناسبت مقامات و حالات آنان، تجلیاتی می‌کند.
نیز بدان تسمیه‌ای که در آغاز هر سوره از سوره‌های قرآن آمده، به حسب حقیقت، غیر از تسمیه موجود در آغاز سوره دیگر است؛ یعنی بعضی از این تسمیه‌ها بزرگ هستند و بعضی بزرگ‌تر، برخی محیط هستند و برخی محاط و حقیقت معنای تسمیه هر سوره از تدبر در معنای آن سوره دانسته می‌شود؛ بنابراین، آنچه برای گشایش اصل وجود و مراتب آن آمده غیر از آن است که برای گشایش مرتبه‌ای از مراتب وجود آمده است و این حقیقت را تنها راسخان در علم از اهل بیت وحی و نبوت می‌دانند و بس. 
ازاین‌رو از امیرمؤمنین (ع)، روایت شده است که «‏‏‏‏هرچه در قرآن آمده در سوره فاتحه هست و هرآنچه در فاتحه آمده در بسم الله الرحمن الرحیم گرد آمده و هر چه در بسم الله است در با و هر چه در با است در نقطه آن است و من نقطه زیر با هستم‏‏.» ‏‏ البته، این ‏‎ ‎کتاب خصوصیت در دیگر تسمیه‌ها نیست، زیرا فاتحه الکتاب به طریق تفصیل مشتمل بر تمام سلسله وجود و قوس نزول و صعود است از آغاز تا خاتمه آن و از «‏‏الحمدلله‏‏» تا «‏‏یوم الدین‏‏».
همه حالات بنده و مقامات او نیز در قول خداوند «‏‏ایاک نعبد‏‏» تا آخر سوره مبارکه درج شده است و تمام دایره‌ای که به‌طور تفصیل در فاتحه آمده است در «‏‏الرحمن الرحیم‏‏» به‌طور جمع و در «‏‏اسم‏‏» به طریق جمع الجمع و در «‏‏با‏‏» ـ که الف ذات در آن نهان است ـ به طریق احدیت جمع الجمع و در نقطه زیر «‏‏با‏‏» ـ که در آن تمام دایره وجود جاری است ـ به طریق احدیت سر جمع الجمع آمده است و این احاطه و اطلاق جز در آغاز فاتحه الکتاب نیست که با آن وجود آغاز شد و عابد با معبود مرتبط شد. ‏
‏‏
و حقیقت این بسم الله جمعی و تفصیلی عبارت است از فیض مقدس اطلاقی و حق‏‏ی که به‌وسیله آن خلق صورت گرفته است‏‏. این اسم عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین اسماء الهی است و خلیفه‌ای است که مربی سلسله وجود از غیب و شهود، در قوس نزول و صعود است و بسم الله‌های دیگر از تعینات این اسم شریف و از مراتب آن محسوب می‌شوند. هر تسمیه‌ای هم که در آغاز هر کار از قبیل خوردن و نوشیدن و مقاربت و غیر آن ذکر می‌شود برحسب حد و مقام خود تعینی از تعینات این اسم مطلق هستند.
اسمی هم که در این بسم الله‌ها می‌آید اسم اعظم الهی نیست، زیرا این اسم به سبب مقام اطلاق و سریان خود برتر از آن است که بدین کار‌های دون تعلق گیرد. پس اسم، از باب مثال در مقام خوردن و نوشیدن عبارت است از تعین اسم اعظم که از تعین خورنده و نوشنده یا از اراده خوردن و نوشیدن یا میل به آن دو سرچشمه می‌گیرد و این امور تماما از تعینات اسم اعظم هستند و متعینات گرچه خود با مطلق متحدند، اما مطلقی که با تعین همراه شده دیگر به آن اطلاق و سریان سابق نیست. ‏
‏‏
منبع: شرح دعای سحر امام خمینی (ره)
انتهای پیام/ 161

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/835150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمبود آب شرب روستایی در بخش کدکن

همه عالم اسما الهی هستند

قتل هولناک زن هنرمند و پولدار در برابر کلانتری

اوقات شرعی مشهد در 28 اسفندماه 1403

فیزیکدانان برای اولین بار نور را به یک «ابرجامد» تبدیل کردند

علی علیپور به دنبال تیک جدید این‌بار با تیم ملی

همه ما باید بتوانیم در جایی که هستیم رضایت مردم را جلب کنیم

آزادی یک زندانی مالی در سایه همدلی رسانه های شیراز / حرکت بی نظیر خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس برای نخستین بار

فودن: با این سناریو فصل ضعیف سیتی جبران می‌شود

خلاصه بازی آاس رم 1 - کالیاری 0

تحقق وعده مدیرعامل فولاد شرق خراسان در واردات تجهیزات خارجی

محدودیت‌های ترافیکی شب‌های قدر و تحویل سال 1404 در مشهد اعلام شد

دو پروژه آموزشی رفاهی و پنج باب مغازه طرح تجاری سازی آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد افتتاح شد

جوان‌ترین فرمانده سپاه شهرستان در خراسان شمالی منصوب شد

مزایای رزرو زودهنگام بلیط قطار مشهد اهواز چیست؟

میثاقیان : استادیوم امام رضا مثل ورزشگاه بایرن است

با متجاوزان به حقوق بیت المال در نوروز 1404 قاطعانه برخورد خواهد شد

قیمت میوه و تره‌بار تهران ویژه شب عید اعلام شد (27 اسفند)

سرهنگ خواست خدایی: کتاب صوتی خاطرات شهید «محمد حسین پذیرش» منتشر شد

کارکنان بنیاد از لحاظ رضایت‌مندی نسبت به سایر دستگاه ها بالاترین نمره را داشته باشند

کومان: مهار کردن لامین یامال غیرممکن نیست

مشکل عجیب اسپالتی؛ تمرین ایتالیا فقط با 9 بازیکن!

استقبال بلژیک از کورتوا با عروسک سرخپوش

چرا مسی به آرژانتین دعوت نشد؛ بازی دیشب اضافی بود

رونالدو سرحال و قبراق در کمپ پرتغال

سومین مصدوم اسپانیا؛ کمپ لاروخا خالی می‌شود

دیدار صمیمی توخل با سه‌شیرها؛ محبوب مثل توماس!

دشان کوتاه آمد تورام به اینتر برمی‌گردد!

خشم هانسی فلیک از تاریخ بازی‌ معوقه بارسا

انتصاب دکتر مصطفی اسدی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش مایه امید و تغییرات تحول‌آفرین به نفع نظام تعلیم و تربیت استان است

پیشنهاد یک آهنگ شاد؛ «ایرانی اصل» از ماکان بند

«ایلیا» را با اجرای علی اکبر قلیچ تماشا کنید

«بهار»، ملودی آرامش بخش طبیعت از پیتر بی. هالند

پیروزی شاگردان محمود فکری در دقایق تلف شده

مربی استقلالی، سال را با برد تمام کرد

عرضه میوه ویژه شب عید در بازارچه‌های شه راز شیراز

ظریف بالاخره راز استعفایش را فاش کرد

صدور حکم اعدام برای عامل قتل نیان دختر 7 ساله بوکانی

انتشار دو اثر جدید؛ «هُون اُوسْتا» و «تِراویس» در بازار کتاب

تأکید بر معرفی نویسندگان خوزستانی و ترویج کتابخوانی

نویسندگان خوزستانی و آثار آن‌ها به عموم مردم معرفی شوند

نشر مروارید این کتاب ها را برای عید نوروز پیشنهاد می دهد

کتاب «چگونه فوتبال تماشا کنیم» از رود گولیت؛ قسمت ششم: آشنایی با قواعد فوتبال انگلیس

سرپرست سازمان سمت منصوب شد

بودجه 1404 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد

بازدید بازرس کل خراسان جنوبی از انبارهای میوه طرح تنظیم بازار

واکنش پی‌اس‌جی به ویدیوی جنجالی؛ گپ دوستانه بود

لوئیس ساها هفت برابر رونالدو ثروتمند است!‏

پوستکوگلو اخراج می‌شود، شاید در همین فیفادی!

غیبت مسی در فهرست نهایی آرژانتین!