تصویرگر کتاب دختر رودخانهها: سرمایهگذاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس، افزایش مخاطبان را بههمراه دارد
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خراسان - «زهره یاری» تصویرگر کتاب «دختر رودخانهها» در گفتوگو با خبرنگار دفاعپرس در خراسان رضوی درباره تفاوت تصویرگری کتاب کودک با آثار ویژه بزرگسال اظهار داشت: گروههای سنی کودکان و بزرگسالان به دنبال نشان دادن صفات انسانی در اشیای پیرامونی خود هستند، اما این جاندارپنداری در کودکان بیشتر است چراکه آنها احساسات و عواطف خود را در اشیاء میبینند.
وی افزود: در کتاب «دختر رودخانهها» که به قلم «منیره هاشمی» به رشته تحریر درآمده؛ نویسنده به درستی از چنین حسی بهره برده است به طوری که در بخشی از این اثر؛ شاهد گفتوگوی دختر با رودخانه و عواطف و احساسات وی با چنین مکانی هستیم بهطوری که آن را متعلق به خود میداند و اجازه نزدیکی به رودخانه را به کسی نمیدهد.
این تصویرگر کتاب در ادامه با اشاره به اینکه در تألیف کتاب کودک؛ توجه به سفیدخوانی اهمیت بسیاری دارد و معمولاً از دید آنها برای ساخت اثر هنری خود بهره میگیریم، تصریح کرد: در تصویرگری کتاب «دختر رودخانهها» من بر ویژگیهای بومی منطقه و استفاده از بافتها در ایجاد تصویرها و همچنین رنگ و لعاب پارچههای جنوبی استفاده کردم تا چنین کتابی برای قشر کودک دارای جذابیت باشد چراکه در تصویرسازی برای کودکان همواره سعی میشود از رنگهایی استفاده شود که بیانگر آن حس کودکی باشد که این نکته در کتاب بزرگسال کمتر قابل مشاهده است.

یاری تصریح کرد: کودک گاهی اوقات حوادثی را که در آینده ممکن است رخ دهد را تصور میکند که مصداق چنین حالتی در کتاب «دختر رودخانهها» در صحنهای رخ داده است که سطلهای آب چیده شدهاند و «سُها»، شخصیت اصلی داستان، به از دست دادن رودخانه فکر میکند و از این فکر غمگین میشود. در ذهن کودک، همهچیز با جزئیات زیاد تصور میشود؛ بر همین اساس در تصویرسازی کتاب «دختر رودخانهها» سعی کردم که احساسات را با جزئیات نمایش دهم تا مخاطب کودک با آن ارتباط بگیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت خود درباره چگونگی انتقال مفاهیم سخت و خشن جنگی به سنین کودکان در قالب کتاب گفت: در کتابهایی که برای سنین کودکان تصویرسازی کردم؛ همواره سعیام بر این بوده است که بر ویژگیهای مثبت داستان مثل پیروزی، قهرمانی و شادی بعد از پیروزی تأکید داشته باشم و حس غم را با این احساسات ترکیب کنم تا برای کودک این مفهوم ثبیت شود که بعد از هر غم، یک شادی در انتظارش قرار دارد. من همواره در تصویرگری کار کودک؛ گاهی اوقات بخشی از داستان را با بازیهای کودکانه تلفیق کردم. مثلاً در کتاب «عبور از جاده برفی» به قلم «عاطفه نیکفطرت» به مخاطب کودک نشان دادم که رزمندهها هم اهل برفبازی بوده و هرگاه که برفی میباریده، برای خودشان آدم برفی درست میکردند.

این تصویرگر کتاب در تکمیل این بخش از صحبت خود ابراز داشت: رده سنی کودکان وقتی که این تصویرسازیها را میبینند با داستان ارتباط بهتری برقرار میکنند و نکته مهم در اینجا این است که به داستان بایستی از دید کودک نگاه کرد؛ متأسفانه در برخی از آثار کودک که با بحث دفاع مقدس در ارتباط است مشاهده میشود که تصویرسازان از رنگهای تیره برای تصویرسازی استفاده کردهاند که من برخلاف آنها از رنگهای شاد و جذاب برای نگارش تصاویر برای رده سنی کودکان در کارهای خود همواره استفاده کردهام چراکه کودکان امروزی؛ تصویر واضح و روشنی از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در ذهن ندارند و ما برای انتقال این مفاهیم بایستی از نگاه کودکان، وقایع را برای آنها بیان کنیم تا علاقه این رده سنی به این برهه از تاریخ بیشتر شود.
یاری در بخش پایانی صحبت خود درباره چالشها و ظرفیتهای تصویرگری برای کودکان و فضای مجازی یادآور شد: در عصر حاضر فضای مجازی نهتنها تهدید نیست بلکه یک فرصت است چراکه کتابهایی که به صورت مجازی در اختیار عموم قرار میگیرد باعث شناخت افراد زیادی با کتابهای منتشرشده میشوند و بسیاری از افرادی که به دلایل مختلف به فیزیک کتاب دسترسی ندارند؛ میتوانند به صورت مجازی و به سهولت آن را مطالعه یا خریداری کنند هرچند که خرید اصل کتاب و تورق آن لذت خاصی دارد که این حس در کتب مجازی ملموس نیست.
تصویرگر کتاب دختر رودخانهها خاطرنشان کرد: اگر در عرصه کتب تألیفی دفاع مقدس؛ سرمایهگذاری مخصوص به جهت تهیه کتاب فیزیکی و مجازی آن صورت بگیرد، قطعاً دایره مخاطبان این حوزه مطالعاتی افزایش پیدا میکند.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط کتاب «دختر رودخانهها» نامزد جایزه کتاب سال دفاع مقدس شد آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس برگزار شد درخشش 2 اثر تالیفی از خراسان رضوی در انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت رشد کمی و کیفی آثار تالیفی حوزه دفاع مقدس در خراسان رضوی
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/844602/