پیام خراسان

آخرين مطالب

لزوم تغییر مسیر از کتاب محوری به برنامه محوری در مدرسه مقالات

لزوم تغییر مسیر از کتاب محوری به برنامه محوری در مدرسه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما در سازمان برای تحقق مطالبات اسناد تحولی در زمینه برنامه درسی مجموعه‌ای از تکالیف را داریم که در زمینه برنامه درسی یا محتوای آموزشی است که برگرفته از متن راهکارهای مختلف یا بخش‌های مختلف سند راهبردی یا سند برنامه درسی ملی زیر نظام برنامه درسی است، از کتاب محوری چرخش داشته باشیم به برنامه محوری و نه فقط کتاب بلکه برنامه درسی هم به مدرسه بدهیم به عنوان چهارچوب فعالیت مدرسه.
وی گفت: به جای اینکه صرفاً و منحصراً کتاب درسی را به عنوان یکی از ابزارها و مواد آموزشی مورد توجه قرار دهیم، باید دیگر مواد منابع آموزشی را بتوانیم در اختیار نظام آموزش و پرورش، معلمان و دانش‌آموزان قرار بدهیم و ما مکلف هستیم به اینکه حجم محتوا و زمان آموزش را با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان متناسب کنیم، به نیازها، ویژگی‌های رشدی و ملاحظات هویتی توجه کنیم. رویکرد تربیتی و تقویت شایستگی‌های پایه را در دانش‌آموزان تثبیت کنیم.
لطیفی گفت: انتظار می‌رود پایه‌ی آموزش آن دسته از توانمندی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که دانش‌آموزان فارغ از رشته تخصصی که می‌خواهند انتخاب کنند فارغ از آینده شغلی‌شان در دوره آموزش عمومی فراهم باشند. همان محتواهایی که عموم جامعه احساس می‌کند نیاز دانش‌آموز ماست و باید در محتوای درسی دیده بشود. باید با کاهش تمرکز حرکت کنیم تا از همه روش‌های فعال، خلاق، تجهیزات و فناوری‌های نوین استفاده کنیم.
این مقام مسئول در ادامه گفت: مکلف هستیم جدول عناوین و ساعات دروس تمام دوره‌ها، همچنین شاخه‌ها و رشته‌های متوسطه دوم را بر اساس اسناد بازطراحی کنیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود در مدرسه بتوانیم مطالبات اسناد را محقق کنیم، آن است که یک مهندسی مناسب و یکپارچه برای مرحله تدوین و تولید برنامه، اجرا و هم برای پایش برنامه درسی داشته باشیم، به عبارت دیگر آنچه که در طول سال‌های گذشته تا الان داشتیم اصلاح موردی کتاب بوده است، البته در بعضی از عناوین و در بعضی از کتاب‌ها، دستاوردها خوبی بوده اما در وزارت آموزش و پرورش هیچ وقت نسبت به طراحی منسجم و یکپارچه نقشه تربیت برای همه دوره‌ها و با یک به هم پیوستگی حداکثری کار اساسی و کار جدی نشده است. در صورتی که اگر بخواهیم مجموعه مطالبات متنوع و متکثر را که در اسناد وجود دارد محقق کنیم، نیازمند طراحی یکپارچه و منسجم و سپس اجرای آن هستیم.
وی گفت: آن چیزی که تا کنون داشتیم به دو بخش تقسیم شده؛ بخشی اسناد مصوبات ناظر به اهداف نظام آموزش و برنامه درسی که هم تولیدات سازمان است و بخشی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت سلامت و تربیت بدنی و یا معاونت‌های آموزشی و هر مجموعه دیگری در وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود که مهمترین نقطه ضعف‌شان عدم انسجام و ارتباطشان با برنامه اصلی به اصطلاح مدرسه است که بعضی اوقات کم‌ثمر بودن یا بی‌ثمر بودن آنها عیان است و بخشی برنامه‌های توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی که در دوره‌هایی توانسته نقش مؤثری داشته باشد، اما این قطعاً کافی نبوده و نیست.
لطیفی گفت: باید به مدرسه یک چهارچوب بدهیم، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه. در این چهارچوب است که مدیر مدرسه و معلمان می‌دانند که چه فعالیتی چه اثری در دستیابی به اهداف آموزشی دارد و این طور نیست که فقط آنچه که در کلاس درس از فعالیت‌های آموزشی انجام می‌شود به رسمیت شناخته بشود.
وی گفت: راهنمایی برنامه درسی ملی در سطح مدرسه کاملاً بدیع و جدید است، یعنی تاکنون با مدرسه مستقیماً راجع به برنامه درسی سخن گفته نشده. نسخه که مدرسه بتواند مبنای اداره کلاس، اداره درس و نقطه‌های آزادی عمل خود را در آن جستجو کند، یعنی مدیریت برنامه درسی خودش را در دست بگیرد. چرا که ما تاکنون در اسنادمان به زبان مدرسه و با مدرسه صحبت نکردیم و مدرسه بیشتر اوقات فهمی از آن نقشه و مسیری که باید طی کند تا در طول مثلاً سه سال دوره اول ابتدایی یا سه سال متوسطه دوم اتفاقی را رقم بزند، ندارد. دقیقاً در این گام اول معتقدیم که این اتفاق باید بیفتد تا کتاب‌هایی درسی یا بسته‌های یادگیری بر بستر و زمینه این برنامه درسی معنادار بشود و جایگاه خودش را پیدا کند.
معاون وزیر در ادامه گفت: در بخش دوم قطعاً ما نیازمند این هستیم که بسته‌های تقویت جدیدی را بر اساس عناوین جدید با در نظر گرفتن حوزه‌های محتوایی تحولات روشی رویکردهایی که اتفاق افتاده منطبق بر مطالبات تحولی باز تولید و باز تعریف کنیم. همچنین ما می‌توانیم نظام پشتیبانی علمی رصد و پایش و بازخوردگیری اجرای برنامه در سطح مدرسه را محقق کنیم و مشخص شود اگر محتوا و برنامه را به مدرسه فرستادیم چه کمکی به مدرسه ارائه می‌دهیم برای رفع مشکلاتش، رصد کنیم نحوه اجرا را و بازخورد بگیریم و بر اساس آن اصلاحات را انجام بدهیم. این سه مرحله را طرحواره نامگذاری کردیم. در واقع مجموعه طراحی‌های انجام شده که این واژه شاید بتواند نشان دهنده به هم پیوستگی و مشابهت‌هایش با یک طرح و در عین حال کلان بودنش باشد.
کد خبر 6409923

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/834259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمره خوب محبی در هفته بیست‌ویکم لیگ برتر روسیه

یامال از راز ریمونتادا برابر اتلتیکو مادرید گفت

اینزاگی از این اینتر بسیار راضی است

انریکه: تا رسیدن به قهرمانی‌ها، همینطور ادامه می‌دهیم

تصنیف «بر لبِ بحرِ تو مقیمم، مقیم» با اجرای محمدرضا ابراهیمی

درخواست آتش نشانی از اتحادیه‌ها برای کمک به رفع مشکلات ایمنی اصناف

زمان قطعی برق بیرجند امروز دوشنبه 27 اسفند (خاموشی برق)

بودجه 72 همتی شهرداری مشهد در سال 1404 به تصویب رسید

راه‌اندازی کارگو با هدف تسهیل انتقال بار به فرودگاه

برای بار دوم به ناو هواپیمابر ترومن حمله کردیم

جدول قطعی برق مشهد امروز 27 اسفند 1403

کشتن همسایه به خاطر جای پارک

از فاطمه‌خاتون مشهدی، شاعره قهرمان عهد مغول چه می‌دانید؟

زمان قطعی برق مشهد امروز دوشنبه 27 اسفند (خاموشی برق)

مناسبت روز/ دوشنبه، 27 اسفندماه

عیدانه ناصر حسینی‌مهر به تئاتر ایران؛ شهاب‌سنگی که در 1362 خاموش شد!

برگزاری همایش فرزندان شهدای فرهنگی به مناسبت بزرگداشت 22 اسفند

شهدا همواره به‌روز و نسبت به مسائل مختلف همیشه پیشگام بودند

از همه پژوهشگران درخواست دارم به بنیاد شهید کمک کنند/برنامه‌ریزی‌ها در بنیاد شهید باید بر اساس پژوهش باشد

تکذیب ارائه کمک مالی به اسرای سابق جنگ ایران و عراق از سوی دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

بازار شب عید مشهد با حضور 450 بازرس پایش می شود

برای دومین بار در 24 ساعت گذشته ناو هواپیمابر آمریکا را هدف قرار دادیم

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - دوشنبه 27 اسفند

حمله موشکی پهپادی یمن به ناو هواپیمابر آمریکا برای دومین بار

یمن برای دومین بار ناو هواپیمابر ترومن آمریکا را هدف قرار داد

هواشناسی 27 اسفند/ وضعیت جوی خراسان رضوی تا پایان سال آرام است

راز جاودانگی تختی از زبان علیرضا دبیر؛ پهلوانی که قلب‌ها را تسخیر کرد

صدای شمشیر سردار نا آرام در دالان های عمارت خورشید!

راز ژاپنی‌ها برای افزایش تمرکز و کاهش مه مغز

پرترددترین پروازهای داخلی؛ کدام مسیرهای هوایی ایران شلوغ‌اند؟

من زینب تو هستم

گل چهارم بارسلونا به اتلتیکو مادرید توسط فران تورس در دقیقه 90+8

اینتر،آتالانتا را برد،از ناپولی فاصله گرفت/ حضور کوتاه طارمی

گل سوم بارسلونا به اتلتیکو مادرید توسط لامین یامال در دقیقه 90+2

بازی بزرگ فرانسه به کام میلیونرها؛ پیروزی PSG بر مارسی

راز جوانی ابدی فاش شد؟ پروتئینی که سن سلول‌ها را به عقب برمی‌گرداند!

نقش‌آفرینی در توسعه شبکه ریلی کشور یکی از اهداف استراتژیک فولاد مبارکه است/ استفاده از 61 درصد ظرفیت ریلی کشور برای ورود بار به فولاد مبارکه

گل اول اینتر به آتالانتا توسط کارلوس آگوستو در دقیقه 54

گل دوم اینتر به آتالانتا توسط لائوتارو مارتینس در دقیقه 87

گل سوم پاری سن ژرمن به مارسی توسط پل لیرولا در دقیقه 76

گل دوم اتلتیکو مادرید به بارسلونا توسط الکساندر سورلوث در دقیقه 70

گل اول بارسلونا به اتلتیکو مادرید توسط رابرت لواندوفسکی در دقیقه 72

کامبک دراماتیک لورکوزن مقابل اشتوتگارت

ورود طارمی به زمین در دقیقه 1+90؛ آتالانتا 0-2 اینتر

گل دوم بارسلونا به اتلتیکو مادرید توسط فران تورس در دقیقه 78

اشتوتگارت 3-4 بایرلورکوزن؛ معجزه ژابی تایم، ورکسلف این‌بار فرصت را از دست نداد

20 سال حبس و 2 بار قصاص مجازات قتل مادر و دختر پولدار+ جزئیات

گل اول اتلتیکومادرید به بارسلونا توسط خولیان آلوارز دقیقه 45

پیروزی بزرگ منچستر مقابل لستر

گل اول مارسی به پاریس توسط امین گویری در دقیقه 51